Daugiau patirties turintys koučingo specialistai ilgainiui pastebi, kad vesdami koučingo pokalbius, jie nesivadovauja jokiais koučingo modeliais. Žinoma, kad taip nutiktų, reikalinga sukaupti daug koučingo praktikos valandų, subrandinti savo kompetenciją ir gerai žinoti savo galimybes.

Pradedantys koučingo specialistai paprastai linksta prie konkrečių technikų ir modelių. Ne veltui tokie raktažodžiai kaip koučingo technikos ar geri koučingo klausimai yra vieni populiariausių ieškant informacijos apie koučingą.

Vienas geriausių (nes aiškiausias ir gerai struktūruotas) modelių koučinge yra modelis GROW, kuris leidžia identifikuoti pašnekovo siekį, įvertinti dabartinę pašnekovo situaciją, rasti idėjų, kaip šią situaciją keisti ir suformuluoti veiksmus, kaip šias idėjas įgyvendinti praktiškai.

O kaip vesti koučingo pokalbį nesivadovaujant jokiu modeliu?, – kartais klausia koučingo specialistai.

Tai yra labai sudėtingas klausimas ir vienareikšmiško atsakymo į jį nėra, nes daugiau patirties turintys koučingo specialistai dirba eklektiškai – taiko daugybę modelių vienu metu, pasitiki savo žinių bei praktikos bagažu, taip pat ir savo intuicija. Paprašyti apibrėžti savo darbo metodus, tą gali padaryti ne visi koučingo specialistai. Dažniausiai jie atsako taip: darau tai, kas mano manymu tuo metu yra geriausia tam konkrečiam klientui.

Pradedantiems koučingo specialistams noriu pasiūlyti kiek kitokią koučingo pokalbio struktūrą, kurią jie galės išbandyti, jeigu jie ieško įvairesnių koučingo pokalbio vedimo būdų.

Vienas iš galimų modelių gali būti toks:

N – noras

R – rezultatas

K – kliūtis

P – planas

Dabar trumpai aprašysiu kiekvieną iš šių etapų ir iliustruosiu juos koučingo klausimų pavyzdžiais.

Noras

Šiame etape kviečiame pašnekovą susikaupti ir apibrėžti savo rūpestį iš norų perspektyvos:

Ko tu norėtum vietoje šitos problemos? Kaip tu norėtum, kad šis klausimas išsispręstų? Kas turi pasikeisti? Kokie pokyčiai turi įvykti tavyje, tavo aplinkoje ?Kuris iš šių tavo norų tau yra svarbiausias?

Rezultatas

Šiame etape kviečiame pašnekovą įvardinti, kokio rezultato jis nori sau:

Kaip tu įsivaizduoji tai realybėje, papasakok? Kas bus kitaip, kai tu tai bus įvykę? Kas bus kitaip tau, tavo aplinkiniams, ką sakys kiti? Papasakok man plačiau, kaip tai atrodys, kai tu…? Ką jauti, kai matai tai save darant/sakant/turint ir pan?

Kliūtis

Šiame etape kviečiame pašnekovą pasidalinti nerimu ir sunkumais, kurie stovi jo kelyje:

Kokie dalykai tau trukdo tai turėti/pasiekti? Kas stovi tavo kelyje ir trukdo tau? Kokios tavo nuostatos ar elgesys čia gali trukdyti? Kokios aplinkybės tau neleidžia judėti į priekį? Jeigu šios kliūtys būtų aprašytos knygoje, kaip vadintųsi knyga/jos skyriai?

Planas

Šiame etape kviečiame pašnekovą pasidalinti mintimis, kaip jis ketina pradėti judėti į priekį:

Nuo ko tu norėtum pradėti? Kokie pirmieji tavo žingsniai yra galimi? Kokių eksperimentų galėtum imtis, kad išbandytum tai praktikoje? Kokių dalykų tau reikia, kad pajudėtum į priekį? Koks gali būti geras planas?

Nors šis modelis išguldytas tekste atrodo toks pat mechaniškas, kaip ir bet kurie kiti koučingo modeliai, vis tik jame matau vieną esminį privalumą.

Šiame modelyje, skirtingai nuo modelio GROW ar kitų į rezultatą orientuotų modelių, daugiau dėmesio skiriama kliūčių, kurios trukdo pašnekovui judėti į priekį, identifikavimui.

Gali būti, kad norėsite prieštarauti ir sakysite, kad pašnekovą reikia orientuoti į sprendimus, o ne į problemas (kliūtis), tačiau daugybė mokslinių tyrimų, kuriuos atliko modelio autorė Gabriele Oettingen rodo, kad žmonės efektyviau sprendžia problemas tada, kai geba įvardinti jų norams kliudančius dalykus. Daugiau apie mokslininkės tyrimus galite paskaityti jos knygoje Rethinking Positive Thinking.

Giliau aptardami į priekį judėti trukdančius dalykus pasieksite pašnekovo nuostatas arba istorijas, kurias jis sau pasakoja ir kurios galimai kliudo jam pamatyti savo klausimus kitu kampu. Nieko tokio, jeigu pasijusite įstrigę priežastyse. Jeigu padėsite pašnekovui jas pamatyti iš šono ir naujai įvertinti, gali būti, kad pašnekovas pasirinks kitokias, labiau įgalinančias, o ne stabdančias mintis.

Šio modelio atveju, kaip ir kitais atvejais, kuomet pristatau koučingo pokalbio struktūras ar koučingo technikas, noriu pažymėti, kad pirmiausia pašnekovui padeda ryšys, kurį su juo sukuriate. Visos metodikos ir technikos yra tik dalis pokyčius įgalinančio koučingo mechanizmo.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.