Savaitgalį nuplaukiau krūvą kilometrų baidare. Pečių juosta – nesvarumo būsenoj. Atsidaręs pašto dėžutę radau krūvą Coachingblog.lt skaitytojos Robertos klausimų. Man jie pasirodė tokie įdomūs ir įtraukiantys, kad čia pat, nepaisydamas vasariško tingulio, sėdau rašyti atsakymų. Ir pamaniau – paskelbsiu. Roberta pasistengė – įdomių klausimų daug, malonumo atsakant – irgi. Jei kažką praleidau ir norėsis tikslinti, teiraukitės komentaruose. Kol kas – tai pirmoji klausimų krūvos dalis, po kiek laiko paskelbsiu daugiau klausimų ir atsakymų.

Ar taikai koučingą paprastame pokalbyje? Kuo skiriasi koučingas nuo tiesiog domėjimosi žmogumi?

- Ne, koučingo paprastuose pokalbiuose netaikau. Tačiau įgūdžiai, kuriuos naudoju koučingo pokalbių metu, man padeda bendraujant. Pavyzdžiui, pastebiu, kad geriau klausausi kito žmogaus, neskubu daryti išvadų, pasitikslinu, apibendrinu.

- Koučinge mes domimės, kad padėtume klientui. Paprastame pokalbyje mes galime domėtis kitais tikslais, pavyzdžiui, dalykais, kurie įdomūs tik mums patiems. Tai – esminis skirtumas.

Ką be koučingo veikia koučingo specialistai?  

- Aš esu konsultantas, vedu mokymus įvairiomis temomis. Džiaugiuosi, kad tai labai dera su koučingu. Apie kitus koučingo specialistus negaliu pasakyti, bet pažįstu įvairias veiklas vystančių žmonių.

Kokia vidutinė koučingo specialisto alga?

- Ji priklauso nuo koučingo specialisto kvalifikacijos ir patirties. Daugumai  koučingo specialistų ši veikla nėra pagrindinė.

Ar tai yra sezoninis darbas?

- Nepastebėjau. Manau, kad apgalvoti savo asmeninius tikslus ir ieškoti sprendimų – visada sezonas.

Kaip tavo draugai reaguoja į koučingo specialistus?

- Vedami smalsumo kartais jie sako: na, pakoučink.  Asmeniškai nesusidūriau su kokiomis nors ypač blogomis ar ypač geromis nuomonėmis.

Kaip visuomenė reaguoja į koučingo specialistus? Su kokiais prieštaravimais tenka susidurti?

- Koučingas – nauja veikla, tad natūralu, jog visuomenė neskuba šios veiklos pilnavertiškai priimti. Koučingas painiojamas su įvairių šarlatanų ir nemokšų siūlomomis paslaugomis. Mūsuose žodis koučingas turi negatyvią aurą. Jis neatitinka lietuvių kalbos sistemos. Kitaip tariant, jis neskamba gražiai. Bet esu tikras, kad tie, kuriems koučingas gali būti naudingas, žino apie koučingą ir savarankiškai kreipiasi į koučingo specialistus.

Ar dažnai klientai prisiriša prie koučingo specialisto?

- Pasitaiko. Tačiau koučingo specialisto pareiga – atkreipti kliento dėmesį į šią riziką.

Ar būna, kad koučingo specialistas prisirištų prie kliento?

- Jei taip atsitiktų, koučingo specialistas turėtų kreiptis į savo supervizorių ir nutraukti koučingą su tuo konkrečiu klientu.

Kokių interesų konfliktų gali pasitaikyti koučinge?

- Pavyzdžiui, organizacija pasamdo koučingo specialistą, kad šis pataisytų kokį nors vadovą. Koučingo specialistas tęsia darbą, net jei koučingas nesėkmingas, nes yra suinteresuotas projektu. Tokiu atveju reikėtų laikytis koučingo etikos standarto ir aptarti situaciją su visomis suinteresuotomis šalimis.

Ko koučingo specialistas daryti negali? Kas diskredituotų koučingo specialistą?

- Šiuos dalykus apibrėžia ICF koučingo etikos standartas. Pavyzdžiui, koučingo specialistas negali tęsti koučingo programos, jei pastebi, jog klientui reikalinga kitokia pagalba, o jis neturi kompetencijos tokią pagalbą suteikti. Koučingo specialistą gali diskredituoti tie patys dalykai, kaip ir bet kurį padorų bet kurios kitos veiklos srities žmogų.

Kokios yra profesinės koučingo „ligos“? Kokią pasikartojančią ydą ar suvokimą gali turėti  koučingo specialistai?

- Kartais jie pernelyg nori padėti ir atsakomybę už kliento pokyčius prisiima sau. Kitos ligos – manymas, kad koučingas yra panacėja ir gali padėti visais gyvenimo atvejais. Tikrai ne. Kitas klaidingas suvokimas – kad koučingo specialistai nepataria. Netiesa. Jie neduoda atsakymo, bet jie gali jį užkoduoti savo klausime.

Ar koučingo specialistai išsikvepia?

- Nuovargis pasitaiko visiems, ne tik koučingo specialistams. Praktikuojantys koučingo specialistai naudojasi koučingo supervizija – profesine priežiūra ir pagalba. Pokalbiai su supervizoriumi padeda išvengti perdegimo.

Kiek koučingo specialistas prisiima atsakomybės už kliento pokyčius?

- Koučingo specialistas prisiima atsakomybę už tinkamai organizuotą kliento mokymosi ir augimo procesą. Už pokyčius atsakomybę prisiima klientas. Koučingo specialistas gali įspėti klientą, jei jo planuojami pokyčiai jam pačiam potencialiai žalingi.

Ar tavo praktikoje yra buvę blogų pokyčių, kuriuos patyrė klientai? Kaip žinoti, kad pokytis eina į blogą?

- Negirdėjau apie blogus pokyčius. Pokyčių kokybė priklauso nuo kliento sąmoningumo ir kitų gebėjimų, kuriais profesionalūs koučingo specialistai pasitiki. Blogiausias pokytis, mano galva – neįgyvendintas pokytis. Reikia kalbėti su klientu, jis pats pasakys, kas yra bloga, kas gera.

Kiek vidutiniškai koučingo sesijų išsprendžia klausimą?

- Taip jau susiklostė, kad su savo klientais jų koučingo programose susitinku nuo 2 iki 10 kartų. Tad vidurkis – galbūt 5 ar 6 sesijos. Kiti koučingo specialistai gali turėti kitokį susitikimų vidurkį.

Kiek profesionalus koučingo specialistas gali daugiausia turėti koučingo sesijų per dieną?

- Kiekviena sesija – labai skirtinga, tad negaliu kalbėti už visus koučingo specialistus. Aš nevedu daugiau kaip 4 sesijų per dieną, nes noriu būti naudingas kiekvienam pašnekovui. Koučingas – ne konvejeris.

Kas yra pats žymiausias koučingo specialistas?

- Jų yra daug. Mano favoritai iš kurių mokiausi – John Whitmore, Peter Clutterbuck, Bob Garvey, David Megginson, Elaine Cox, Tatiana Bachkirova, Colin Brett ir daugelis kitų.

Koks yra jauniausias koučingo specialistas?

- Amžiaus apribojimų nėra. Jauni  žmonės labai domisi koučingu.

Koks turi būti koučingo specialisto įvaizdis?

- Jei galiu pasitikėti tuo žmogumi ir jaučiu jo pagarbą, man to pakanka. Visa kita – rinkodaros dalykai. Jei koučingo specialistas dedasi kokiu nors visažiniu guru ar visų galų ekspertu, turinčiu atsakymus visiems gyvenimo atvejams, – jis arba ne koučingo specialistas, arba daro didelę klaidą.

Ar daug reikia rinkodaros koučingo specialistui?

- Laikausi principo, kad koučingo nereikia stumti, tad negaliu atsakyti į šį klausimą vienareikšmiškai. Geriausia rinkodara – klientų atsiliepimai. Kai kur, ypač JAV, ši rinkodara – agresyvesnė. Tačiau man būtų liūdna matyti kokią nors koučingo akciją – gauk dvi koučingo sesijas už vienos kainą…

Koks koučingo specialistas turi būti ne darbo metu?

- Toks pat kaip ir bet kurių kitų veiklų žmonės. Sveikai valgyti, sportuoti, mokytis, gebėti atsipalaiduoti ir džiaugtis gyvenimu.

Ar šeima pastebėjo pasikeitimą, kai panirai į koučingą? Kas pasikeitė?

- Kaip ir minėjau, koučingo įgūdžiai labai pagerina bendravimo kokybę, o sąmoningumas kurį koučingas skatina, padeda daugelyje gyvenimo sričių. Šeima – ne išimtis. Čia sprendžiamos problemos ir kiti svarbūs klausimai, tad koučingas padeda įsiklausyti ir sutarti.

Kiek yra koučingą naudojančių organizacijų Lietuvoje?

- Galėčiau įvardinti mažiausiai dvidešimt tokių įmonių, tačiau neabejoju, kad jų yra daugiau. Tai priklauso nuo konkrečių vadovų požiūrio, ne tik nuo visos organizacijos. Gera žinia ta, kad koučingą naudojančių organizacijų daugėja labai sparčiai.

Kai grįžai iš koučingo studijų Oksforde, nuo ko pradėjai? Kas buvo sunkiausia? Kas netikėta? Ko gailiesi? Ką darytum kitaip?

- Aš pradėjau nemokamą koučingo praktiką su savanoriais klientais, nes siekiau įgyti kuo daugiau patirties. Pirmąjį užmokestį už koučingą priėmiau po 3,5 metų nemokamos praktikos ir investicijų į save. Šis momentas buvo vienas keistesnių – užtrukau, kol suvokiau, kad jau teikiu profesionalią paslaugą.

- Nesusidūriau su ypatingais sunkumais, nes ši veikla man taip patiko, kad nejaučiau kokių nors grėsmių ar iššūkių. Netikėta buvo tai, kad įsitrauksiu į šią veiklą visa galva. Netikėtos mano knygos – prieš stodamas mokytis koučingo negalvojau, kad jas parašysiu. Nesitikėjau, kad mano mokslinį straipsnį paskelbs vienas žymiausių tarptautinių koučingo žurnalų. Nesigailiu nieko ir nieko nedaryčiau kitaip.

Kodėl akademinis koučingas? Kuo tai skiriasi nuo koučingo mokyklų?

- Koučingas neskirstomas pagal šiuos kriterijus. Aš norėjau gauti teorinių žinių ir praktikos iš tų žmonių, kurie pirmieji pradėjo vystyti koučingą ir dabar šioje srityje kuria tai, ko pasauliui prireiks po kokių penkerių metų. Daugelio jų patirtis koučinge siekia 20-30 metų. Tad tai buvo mano asmeninis pasirinkimas.

- Universitetas suteikė daug galimybių, pavyzdžiui, atlikti mokslinį tyrimą ar bendrauti su daugybės koučingo knygų, straipsnių ir tyrimų autoriais.

Kur Lietuvoje galima tobulintis koučingo specialistams?

- Koučingo mokoma keliose koučingo mokyklose. Jas nesunku surasti ICF Lietuva asociacijoje – koučingo profesionalų bendruomenėje. Koučingas startuoja ir universitetuose, tad mokymų pasiūla ir kokybė sparčiai auga. Naujausia programa – Ugdomojo vadovavimo (koučingo) organizacijose specializacijos magistrantūra Mykolo Romerio Universitete.

Kodėl koučingo kaina didesnė negu psichologinės konsultacijos?

- Darau prielaidą, kad dėl to, jog koučingas – žymiai trumpesnė intervencija. Koučingas yra orientuotas į tikslą ir veiksmą, taip jis užtikrina greitesnius pokyčius, jei taip galima pasakyti. Nors yra nuomonė, kad greitų pokyčių nebūna, sakyčiau, jog koučinge klientai įgauna didesnį pagreitį veikti.

Kokia tau pasitaikė pati nemaloniausia situacija koučinge?

- Visas nemalonias situacijas  paverčiau pamokomis. Žinoma, nemalonu, jei negalime su klientu judėti į priekį, bet gera žinia ta – kad anksčiau ar vėliau tą padarysime.

Kaip padėti klientams paruošti koučingo pokalbiui? 

Labai svarbu aptarti abipusius lūkesčius ir atsakomybes – sudaryti taip vadinamą kontraktą.

Daugiau apie tai čia.

Kaip tu supranti, kad klientas jau pasiruošęs koučingo pokalbiui? Kaip supranti, kad gali koučingo pokalbį baigti?

- Dažniausiai to paklausiu kliento. Stebiu jį. Pasiteirauju, ar geras metas pradėti, ar geras metas baigti, kas liko neaptarta…? Žinau, kad koučingas, tiksliau refleksijos procesas, tęsis kliento galvoje kur kas ilgiau nei truko pats koučingo pokalbis.

Ar esi pykęs ant kliento?

- Ne, neteko. Tai būtų neprofesionalu. Kas manyje yra tokio, kad šis žmogus man sukelia pyktį?, – paklausčiau savęs. Tai būtų gera pamoka.

Ar tiesa, kad koučingo specialistas auga kartu su klientu?

- Taip. Kiekviename koučingo pokalbyje yra gerų pamokų, kurias tobulėti norintys koučingo specialistai geba pasiimti.

Ar yra žmonių, su kuriais nevestum koučingo pokalbio?

- Kol kas tokių nepasitaikė. Manau, kad koučingo pokalbiai nebūtų prasmingi su tais, kas nenori keistis arba neprisiima atsakomybės susivokti ir veikti.

Ar koučingo specialistas renkasi klientus?

- Jei koučingo specialistas labai paklausus, tada jis turi tokią prabangą. Bet kuriuo atveju, sąmoningiems, norintiems keistis ir augti žmonėms vietos koučinge visada atsiras. Tai – patys geriausi koučingo klientai. Tikiu, kad kiti koučingo specialistai gali paliudyti šiuos žodžius.

Kokio amžiaus žmonės ateina  į koučingą? Kokius klausimus jie dažniausiai aptarinėja?

- Koučingo specialistų klientai skiriasi, tad galiu kalbėti tik apie savo praktiką. Dažniausiai tai yra veiklūs, pokyčių siekiantys  vidutinio amžiaus žmonės. Dažniausi klausimai – veiklos pokyčiai, siekis įgyti naujų įgūdžių.

Ar pasitaiko, kad klientai į koučingą atsineša vieną problemą, bet paaiškėja, kad ji skiriasi nuo tikrosios problemos?

- Tai yra pakankamai dažnas atvejis. Nagrinėdami vieną klausimą neabejotinai prieiname prie kitų – sudėtingesnių klausimų. Tad su klientu vis grįžtame prie jo įvardintų tikslų ir patikriname, ar mes esame teisingame kelyje. Vienas tikslas veda į kitą tikslą, tad svarbu valdyti šį procesą ir padėti klientui geriau suprasti, ko jis iš tiesų siekia.

Kiek kainuoja tapti profesionalu?

- Tikiu, kad kiekvienas profesionalus koučingo specialistas į save investuoja tiek, kiek gali ir šiek tiek daugiau.

Po kiek metų koučingo praktikos galima save laikyti profesionalu?

- Jei klientai jus rekomenduoja ir iš koučingo jau valgote duoną – jūs profesionalas. Kiekvieno kelias skirtingas. Maniškis prasidėjo 2008 metais ir trunka iki šiol. Tikiuosi, jis niekada nesibaigs.

Ar galima neturint šeimos vesti koučingo pokalbius apie šeimą?

- Galima. Koučingo specialistui nebūtina (kartais – pageidautina) asmeninė patirtis kiekvieno konkretaus kliento klausimu. Koučingo specialistas dirba ne su pokalbio turiniu, o su kliento mąstymu. Kita vertus, yra klientų, kurie nori kalbėti su brandžia asmenybe. Tai irgi reiškia, kad koučingo specialistas turi turėti taip vadinamos gyvenimiškos patirties.

Kuo skiriasi koučingo specialistai turintys šeimą ir neturintys?

- Neįžvelgiu jokių skirtumų.

Ar koučingo specialistams reikia praeiti psichoterapiją? 

- Praktikuojantiems koučingo specialistams psichoterapija gali labai padėti. Kad koučingo specialistas galėtų kokybiškai dirbti su kitais žmonėmis, jis turi gerai pažinti save, žinoti įvairius savo paties asmenybės aspektus. Šiuo atveju psichoterapija yra puiki koučingo specialisto darbinės sveikatos palaikymo priemonė.

Kalbant apie visus koučingo specialistus (profesionalus), kokie yra jų bendri bruožai? Be ko žmogus negali būti koučingo specialistu?

- Be pagarbos ir tikėjimo žmonėmis koučingo specialistu nebūsi.

Bus daugiau.

6 comments on “Krūva klausimų ir atsakymų apie koučingą [pirma dalis]

  1. Roberta Petrauskaitė on said:

    Ačiū Tomai už atsakymus. :)

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
  2. Esė autorė, pasirodo, pažėrė čia tokią gausą klaustukų :) Gerai, kad įrašei į blog’ą, Tomai, buvo tikrai įdomu paskaityti. Toks trumpas efektingas intro į koučingo specialisto gyvenimą.
    Aš visgi dar norėčiau pasitikslinti.

    „Ar yra žmonių, su kuriais nevestum koučingo pokalbio?“
    Sakai, kad nepasitaikė.
    Man įdomu, kaip su pažintimis, artimais, giminaičiais. Psichoterapijoje yra aiškios ribos, kokios jos koučinge?

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    • Tomas Misiukonis on said:

      Koučinge griežtų ribų nėra. Esu vedęs kelis pokalbius su artimaisiais, tame nieko blogo nėra koučingo atveju. Tiesa, šie pokalbiai skiriasi nuo tų, kuriuos tenka vesti su nepažįstamais klientais.

      VN:F [1.9.10_1130]
      Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
  3. Rimantėr on said:

    Labai šaunūs, tikslūs, nuodugnūs klausimai! Skaitau ir vis pagaunu save mąstančią „va va, to irgi norėčiau paklausti“.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    • Tomas Misiukonis on said:

      Kitą savaitę bus daugiau (vėl krūva!), o jei ko neradote, parašykite, kas domina.

      VN:F [1.9.10_1130]
      Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
  4. Norėčiau papildyti – magistras MRU vadinasi ugdomasis vadovavimas, neapibrėžtas jis ar organizacijose ar ne, dalykų yra labai įvairių ten. :)

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.