Viena didžiausių mąstymo klaidų, kurias daro vadovai, yra jų aiškinimas, dėl ko jie vengia kolegas girti. Pasak kai kurių vadovų jie negiria, nes nenori sudaryti kolegoms įspūdžio, kad juos mėgsta. Jeigu pastarieji, pasak vadovų, pajaus, kad vadovai juos mėgsta, tai žmonės gali nejučia atsipalaiduoti – pradėti dirbti prasčiau. Kai paprašau vadovų pateikti konkrečių pavyzdžių, kurie įrodytų tokią logiką, jie sutrinka ir pavyzdžių neranda.

Pagyrimai didina žmonių pasitikėjimą savimi, tik galbūt jie ne visada žino, kaip tinkamai šį pasitikėjimą demonstruoti. Tai vienintelė pagyrimo „žala“. Vadovai pasakys, kad tokių dalykų lyginti negalima, tačiau norisi atkreipti dėmesį į tai, kad net jeigu jūsų kolega susirgtų „žvaigždžių liga“, jūs visada galite jam išsakyti pastabą. Neprisiimkite visų nuopelnų sau – žmonės pradeda prasčiau dirbti ne dėl to, kad jūs juos giriate. Jie tiesiog praranda ambicijas, motyvaciją arba jiems paprasčiausiai nesiseka.

Pagyrimo ir „ačiū“ kultūra mūsų organizacijose vis dar gerokai ignoruojama:  sulaukiantys  tinkamo pripažinimo (nekalbant apie darbo užmokestį) už savo indėlį ir pasiekimus sako 48 proc. darbuotojų, o aptariant su vadovais, ko labiausiai trūksta, kad jų organizacijoje šis skaičius gerėtų, jie atsako: nesame pratę dėkoti ir girti, nes jei viskas gerai padaryta, tai taip ir turėjo būti.

Ką reiškia pagirti?

Kitas aspektas, kuris kelia neaiškumų vadovams, yra tas, kad pagyrimą jie supranta kaip tiesioginį sakymą žmogui, koks jis yra darbštus, protingas ar greitas. Jokiais būdais nesupraskite pagyrimo kaip tiesiog gyrimo. Tai yra tik vienas iš būdų parodyti žmogui dėmesį – pripažinimą, padėką ar paskatinimą.

Pagyrimu plačiąja prasme galima laikyti gerą žodį, kurį pasakote kolegai sunkiu metu arba palaikymo sakinį, kurį pasakote po to, kai pastebite kolegą darant progresą ar kažką išskirtinio. Jūs galite sukurti pripažinimo kultūrą tiesiog atkreipdami dėmesį į žmonių pasiekimus, paminėdami juos kaip pavyzdį kitiems, pasidžiaugdami jų darbais. Ieškokite įvairių būdų, kaip galėtumėte parodyti žmonėms teigiamą dėmesį. Galite skatinti kolegas rodyti dėmesį vieni kitiems, tokiu būdu jums nereikės prisiimti visos atsakomybės už žmonių pripažinimą.

Net jeigu suprantame, kad pagyrimai yra būtina vadovo darbo dalis, vis tik juos nėra taip lengva išsakyti. Dalykai, už kuriuos giriame, nėra lengvai pastebimi, jei tam specialiai neskiriame dėmesio. Puikiai žinome, kad mes greičiau pastebime neigiamus dalykus negu teigiamus, kurie mums atrodo kaip kasdienės rutinos dalis. Tuo tarpu neigiami, kritiniai dalykai labai greitai atkreipia mūsų dėmesį. Tai susiję su tomis mūsų smegenų dalimis, kurios nuo senų laikų išmokę greičiau pastebėti pavojų, negu įprastus ir  džiuginančius dalykus.  Šiuolaikinėje kultūroje gerų žodžių sakymas yra integrali bet kokio normalaus bendravimo dalis.

Pagyrimas – laukiamo pokyčio dalis

Kuomet žmonės susiduria su pokyčiais, jie kelia tris klausimus, į kuriuos ieško teigiamų atsakymų. Ar matau pokyčio naudą ir prasmę? Ar gebėsiu šį pokytį įgyvendinti? Ar gausiu aplinkos palaikymą?

Būtent trečiasis klausimas yra ypač svarbus. Jeigu anksčiau kolegai išsakėte lūkesčius, kad jis keistų savo elgesį ar gerintų savo veiklos rezultatus ir dabar matote progresą, privalote tai akcentuoti garsiai. Jūsų dėmesys pasitarnaus kaip papildomas veiksnys, kuris užtikrina kolegos pokyčius. Girkite konkrečiai

Vadovai kolegas turėtų pagirti už konkretų elgesį, pavyzdžiui, papildomas pastangas ar netikėtą paslaugą, kurią kolegos padarė bendradarbiui arba klientui. Tai gali būti gera kolegos idėja, kuri buvo realizuota praktiškai arba patarimas, kurį kolega pasakė bendradarbiui. Tai gali būti žmogaus veiklos progresas, kuris šį mėnesį ženkliai pagerino jo rezultatus. Tai gali būti kitų kolegų atsiliepimai apie šį žmogų arba kliento padėkos laiškas, kuriame šis žmogus minimas. Giriame ne už tai, ką žmogus ir taip privalo daryti, tačiau už tai, ką tas žmogus padarė papildomai – daugiau negu buvo tikimasi. Taip pat gerų žodžių nusipelno tie kolegos, kurie parodo kitiems gerą pavyzdį ar pamoko kitus vertingų dalykų.

Pagyrimą išsakykite kuo tiksliau: tai, kad tu skyrei papildomų darbo valandų tame projekte, leido mums jį greičiau užbaigti. Klientas liko labai patenkintas ir parašė padėkos laišką. Štai jis. Šauniai padirbėjai! Dar vienas pavyzdys: pastebėjau, kad Mindaugas daro puikų progresą, jo rezultatai kyla. Matau, kiek daug pastangų įdėjai į jo įvedimą, dėkui tau. Tai geras pavyzdys visiems, kaip turėtume rūpintis kolegomis.

Šiuose ir daugelyje kitų pavyzdžių pagrindinis dėmesys sutelkiamas į žmogaus elgesį, kuris yra pagyrimo ar gero žodžio taikinys. Venkite girti vien aptakiai: tu paskutiniu metu gerai dirbi, super! (Ką konkrečiai šis žmogus daro gerai?) Man patinka tavo požiūris! (Koks konkrečiai požiūris jums patinka ir dėl ko?) Tavo idėjos labai geros! (Kurias konkrečiai idėjas jūs vertinate?)

Išvystykite pokalbį

Norėdami, kad jūsų pagyrimas būtų paveikesnis, suteikite giriamam kolegai galimybę pasikalbėti apie tai, už ką jį giriate. Jeigu kolega įdėjo papildomų nelauktų pastangų į vykdomą projektą, galite paklausti jo, kaip jam tai pavyko? Ką jis pasiūlytų kituose panašiuose projektuose? Kaip nuo šiol į tokius projektus reikėtų žiūrėti likusiai komandai? Jeigu kolegai pavyko pasiekti išskirtinių rezultatų, paklauskite jo, ką jis dėl to darė? Kokius metodus naudojo? Ar jam buvo sunku? Ko reikia, kad ir kiti pasiektų tokius rezultatus?

Tokiais klausimais išvystykite pokalbį ir pasikalbėkite ne tik apie kolegos sėkmę, tačiau skirkite dėmesio ir jo pasiūlymų aptarimui. Viena, žmogus labai džiaugsis tuo, kad jūs domitės, o antra, tai bus naudinga jums visiems. Toks pokalbis padės kolegai pasidalinti savo sėkme su kitais ir teigiamai nuteiks komandą. Jūsų pagyrimas turi turėti tikslą, tai nėra vien padėka. Pagyrimas gali pasitarnauti ugdymui, nes sustiprina žmogaus motyvaciją, didina jo ambicijas, o tai daro teigiamą įtaką veiklai.

Stenkitės gerą žodį apie konkretų kolegą ar jų grupę pasakyti viešai, nes tai sustiprina jūsų žodžius. Giriamam žmogui tai yra malonu. Ta nuostata, kad pagyrimų prie kitų žmonių yra nesmagu klausytis, yra neracionali. Visi žmonės nori būti pripažinti, tik ne visi tai parodo. Žinoma, kiekvienas žmogus savitai priima pagyrimus, tačiau tai nereiškia, kad jam parodytas dėmesys buvo nemalonus.

Pagyrimų ir gerų žodžių troškimas ateina iš mūsų vaikystės, kai ieškodavome pas savo tėvus užtarimo ir mėgavomės jų dėmesiu. Taip pat yra ir suaugusiųjų pasaulyje. Pagyrimų ieškome tiek sąmoningai, tiek ir nesąmoningai. Greičiausiai turite kolegą, kuris kartais įterpia apie save gerą žodį ar pasigiria. Tai yra įrodymas, kad žmonėms pagyrimų reikia ir jie jų ieško. Tie, kurie sako, kad pagyrimas – bevertis dalykas, klysta.

Ieškokite progų pagirti

Dažnai ne žodžių paieška, kuriuos vadovai pasako girdami yra sunkumas, bet vadovo pastanga rasti, už ką jis galėtų pagirti kolegą. Būtų neišmintinga pagyrimus palikti savieigai – jie savaime nenutiks, jeigu jūs sąmoningai neieškosite progų palaikyti kolegas ar jiems padėkoti. Kai tą pradėsite daryti sąmoningai, greitai pastebėsite, kad šios progos pasimato vis lengviau.  Jeigu dėl darbų gausos pamirštate atkreipti dėmesį į kolegas, sukurkite erdvę šioms progoms išaiškėti.

Pavyzdžiui, susirinkimų metu, kur aptariate einamuosius reikalus galite su komanda sutarti, kad skirsite laiko padėkoms pasakyti ar vienas kitą už ką nors pagirti. Jūs nebūnate prie kolegų visą laiką, daug dalykų jie nuveikia be jūsų, tad natūralu, kad ir jie turi vienas kitam ką pasakyti. Susirinkimo dalyje „padėka“ jūs arba kolegos galite išsakyti gerus žodžius vieni kitiems už konkrečius pasiekimus ar gerus pavyzdžius.

Kad tai taptų tradicija, jums reikia šią susirinkimo temą palaikyti – kiekvienam susirinkimui paruoškite savo pagyrimą ir jį išsakykite. Būtų puiku, jeigu kiekvieną kartą rastumėte ką pasakyti apie vis kitą kolegą. Kita vertus, jeigu nėra tokios galimybės, nedarykite nieko dirbtinai.

Nuolat girdėdami, kad kolegos vieni kitiems dėkoja ar kartas nuo karto pasako gerą žodį suprasite, kad pagyrimas – būtinas ugdymo instrumentas. Tik naudokite jį atsakingai – girkite konkrečiai ir prisiminkite, kad naujai atėjusį kolegą jūs, tikėtina, girsite už kiek kitokius dalykus, nei patyrusį „profą“.

2 comments on “Pagyrimas darbe: kaip ir kodėl tai daryti?

  1. Artūras on said:

    Sveiki,
    Bent mano atveju, yra šiek tiek sudėtinga atskirti, ką darbuotojas privalo daryti, o kas yra papildomos pastangos. Jeigu jis yra projektų vadovas, tai natūraliai tikimąsi gero projekto rezultato, nes tam mes dirbame. O kur jau yra papildomos pastangos – problema atskirti. Manyčiau pas mus visuomenėje dažnai pasitaiko nesusikalbėjimas, kai vadovai galvoja, kad darbuotojai tai privalo daryti, o darbuotojai galvoja, kad čia jau papildomos pastangos. Atitinkamai ir lūkesčiai pagyrimams prasilenkia.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.