Čia ketinu komentuoti kai kurias nusistovėjusias dogmas apie tikslus ir jų eksploataciją populiariąjame koučinge.

Korporatyvinis pasaulis, kur viskas pamatuojama ir paskaičiuojama, kai kurias savo dogmas perkėlė ne tik į mūsų miegamuosius ar šaldytuvus, tačiau ir į mūsų širdis bei protus.

Turėk aiškų tikslą ir beatodairiškai siek jo! Atsikėlei ryte, užsirašyk, ką nori pasiekti ir daryk viską, kad vakare šis tikslas gulėtų parblokštas ant tavo stalo!

Toks vartotojiškas požiūris paskatino mus kelti vartotojiškus tikslus. Ėmėmės jų siekti irgi vartotojiškai. Dešimt žingsnių kaip tapti laimingu. Septynios pakopos link jūsų tikslo. Penki geriausi patarimai siekiant tikslų. Vienas patarimas kaip tapti turtingu… Nulis patarimų, kaip būti laisvam…nuo savo tikslų.

Vartotojišku požiūriu, vienintelė alternatyva nepasiektam tikslui – pralaimėjimas. Iš to sekantis pralaimėjimo kartėlis, savigrauža ir nusivylimas. Populiariosios sėkmės teorijos nepateikia patarimų kaip su visu šituo tvarkytis. Na, nebent atsikėlus ryte pasakyti sau „aš jaučiuosi gerai, „aš laimėsiu“ ir vėl stoti į kovą.

Tad kaip galiu padėti savo klientui suformuluoti tokį tikslą, kuris jam nebūtų našta? Kuris suteiktų mano pašnekovui energijos augti, o ne įdarbintų sukandus dantis arti sudžiūvusią dirvą ir tikėtis, kad visa tai jam kada nors atsipirks.

Ar tai tas tikslas?

Kartą turėjau vieną klientę, kuri jau pirmosios koučingo sesijos metu iškėlė tikslą per mėnesį užsidirbti po 30 000 litų. Aš buvau tik pradėjęs koučingo praktiką ir žinojau, kad kuo tikslas yra konkretesnis, tuo geriau. Juk taip buvau mokytas. Ėmiausi darbo…tempti šią klientę vos ne už pakarpos link šio tikslo. Juk tai ji to nori! Aš turiu padėti jai ten nueiti! Sesija po sesijos, pokalbis po pokalbio, ir šis tikslas…pasimiršo. Mano klientė pradėjo svarstyti apie savo darbinės veiklos pakeitimą. Tai reikštų jos, kaip kompanijos dalininkės, pasitraukimą. Be to, ji prakalbo ir apie šeimos kūrimą.

Kita klientė per pirmąjį pokalbį užsibrėžė susitvarkyti savo darbus. Ji neva stokojo dėmesio savo darbinei veiklai, kasdienėms, viena kitą vejančioms, užduotims. Be kita ko, jai trūko laiko valdymo įgūdžių. Konkretūs dalykai. Tad aš vos vėl nepasileidau tuo pačiu keliu ir… tuo pačiu greičiu. Tačiau jau po antros koučingo sesijos ji įsisamonino, kad tai ne jos darbais perkrautą dieną reikia tvarkyti, o iš esmės peržiūrėti jos veiklą. Ji suprato, kad vadovai, kuriems ji dirba, yra žmonės ne iš jos pasaulio, besiskiriantys vertybėmis ir požiūriu. Ji suabejojo, ar iš esmės ji gali likti toje darbovietėje. Kol kas koučingo sesijas ji sustabdė. Prasitarė, kad nori viena pati susivokti į kurią pusę ji turėtų sukti.

Šie ir kiti atvejai, kurių dėl vietos stokos neminėsiu, paskatino porą įžvalgų. Pirmiausia, ką sau patariau, tai neįkalti kliento nurodyto tikslo kaip kokio kuolo, kurio paskui negalėsime pajudinti. Nuvesti savo klientą ne tuo keliu – tai viena didesnių klaidų, kurią gali padaryti koučingo specialistas.

Antra, nebandyti kliento sprausti į jo paties nustatytus rėmus, nes tai gali būti visai ne tai, ko jis iš tikrųjų nori. Reikia padėti pašnekovui įsisąmoninti savo situaciją ir pagelbėti susivokti kokių pokyčių jam reikia. Tad šiame etape svarbu ne tikslas, o priežastis, kodėl būtent šį tikslą klientas kelia. Ar tai iš tiesų 30 000 LTL turi būti padėta ant stalo, ar klientas nori patirti laimingesnį gyvenimą, kuris matuojamas ne tik pinigais.

Vertingi koučingo klausimai šiame etape: Kokio pokyčio tu nori? Kas pasikeis tavo gyvenime kai tai įgyvendinsi? Dėl ko šis tavo tikslas tau yra svarbus?

Kokia mano tikslo kaina?

Oliver Burkeman savo knygoje HELP! teigia, kad tikslai mus… riboja. Kad beatodairiškai siekdami tarsi akmenyje iškaltų tikslų, mes iš tiesų prarandame galimas alternatyvas, kurias mums atsitiktine tvarka siūlo mūsų gyvenimas. Vaikydamiesi vieno, mes praleidžiame progą pasinaudoti tuo, ką siūlo ši diena. Nebesvarstome alternatyvų, ką jau bekalbėti apie pasinaudojimą jomis. Žinoma, tai nereiškia, kad turime atsisakyti tikslų. Tai reiškia, kad juos turėdami, neturime užsimerkti šiandienai, kuri yra vienintelis tikras dalykas. Tai šiandiena yra apčiuopiama, o ne tikslas apčiuopiamas, kuris dar nepasiektas. Tikslas bus pasiektas ateityje, tad ir jo vaisiai akumuliuojami ten. O kokius vaisius galima valgyti jau šiandien? Ar tie vaisiai, kuriuos skinsiu ateityje man bus skanūs? Juk kaip sakoma, iki alyvuogių reikia priaugti.

Tad jei pastebime, jog klientą galimai vargina jo tikslas, reikalinga atkreipti jo dėmesį į tai. Gali būti vertinga išsiaiškinti, kas už šio tikslo iš tiesų slypi ir kiek šis tikslas klientui… kainuos. Kitaip tariant, drąsus koučingo specialistas gali paklausti, ką klientas praras arba ko neteks pakeliui į šį tikslą. Tad peršasi viena išvada – kaip sakoma, daryti tai lėtai. Pirmiausia įsisąmininti kaip galima būtų savo energiją panaudoti dabartyje taip, kad tai duotų vaisių ateityje. Jei laikausi įsitvėręs ateities perspektyvos, atsiranda tam tikras paradoksas – aš nukreipiu energiją į ateitį pamiršdamas dabartį, ir kai dabarčiai šios energijos pritrūksta, tuomet kenčia mano ateitis.

Viena klientė siekė tapti…tiesiog laiminga. Mes neskubėjome įvedinėti skalių ir matuoti jos „laimingumo“ balais. Paklausiau jos: o pavyzdžiui, pasakyk, kas padarytų tave laiminga dar šiandien, bent jau šiai popietei? Ji pasakė, kad ją labai pradžiugintų balto šokolado plytelė ir jos draugo dėmesys. Kad taip visos dienos tokios būtų…, – ji susimąstė ir energingai pratęsė: bet juk be šiandienos nebūtų rytojaus!

Vertingi koučingo klausimai šiame etape: Kam gali skirti energiją jau šiandien? Ką įveikiamo gali atlikti šiandien, kad tai priartintų tave prie tavo norimo siekio? Kas atsitiks jei nepasieksi šio tikslo? Kokias šio tikslo alternatyvas tu turi?

Pabaigai pasilikau Stephen Shapiro citatą, kuri mane įkvėpė į čia paminėtus dalykus pažvelgti kitaip:

Proga pasibeldžia dažnai, tačiau labai tyliai. Kol kaip akis išdegę lekiame link savo tikslo, mes nepastebime netikėtų ir nuostabių galimybių.

2 comments on “Mūsų tikslai mums trukdo pasiekti savo tikslų?

  1. Tomai dalinuosi įrankiu, kurį itrauksiu į koučingo įrankių rinkinį. Dar tai vadinama De karto koordinatėmis :) yra keturi klausimai apie tikslą atsakęs į kuriuos Klientas turi daug peno pamąstymui:
    ++ įsivaizduok, kad tikslą pasiekei ir pasakyk ką atradai, gavai, kuo praturtėjai (kokia iš to nauda)?
    +- įsivaizduok, kad tikslą pasiekei ir pasakyk ko netekai, ko teko atsisakyti? (kokia iš to žala)?
    – įsivaizduok, kad tikslo nepasiekei ir pasakyk ko netekai, ko teko atsisakyti(kokia iš to žala)?
    -+ įsivaizduok, kad tikslo nepasiekei ir pasakyk ką atradai, gavai, kuo praturtėjai(kokia iš to nauda)?
    Tikslo ekologijos patikrinimas.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 10.0/10 (6 votes cast)
  2. Tomas Misiukonis on said:

    Super, gera struktūra. Dėkui, Andriau.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.