Koučingas yra tik vienas iš ugdymo būdų ir negali pakeisti kitų puikių metodų, kurie priklausomai nuo ugdymo situacijos ir kliento, yra ne mažiau efektyvūs negu koučingas. Pastarojo meto susižavėjimas koučingu sukūrė tam tikrą painiavą, kuri savo ruožtu suformavo klaidingą manymą, kad koučingas yra tam tikra panacėja, galinti pakeisti kitus tobulėjimo būdus.

Kad geriau suprastume, kaip koučingas gali būti atskirtas nuo kitų ugdymo būdų, pateikiu žemiau esantį paveikslėlį. Jis sudarytas remiantis dviem matavimais. Vienas žymi bazinę ugdymo metodiką – klausti ar patarti, o kitas nusako ekspertizės kryptį, kur vienu atveju ekspertu laikomas klientas, o kitu – atitinkamos srities specialistas, ugdytojas. Vertinant abu matavimus gauname ugdymo/pagalbos kitam žmogui metodų visumą. Tokią diagramą pravartu naudoti mokymų ar pranešimų metu, norint paaiškinti koučingo ryšį su kitomis ugdymo metodikomis.

 

Manau, kad siekiant padėti tobulėti kitam, vien tik koučingo gali nepakakti. Klientui gali reikėti ir profesionalaus patarimo, ir pasidalinimo patirtimi. Kartais, kai klientui trūksta žinių ir patirties, koučingo specialisto pagalbą geriau atstotų mentorius, kuris į bendravimą su klientu gebėtų integruoti daugiau ugdymo metodikų, pavyzdžiui, pasidalintų savo patyrimu ar organizuotų gerą įgūdžių treniruotę. Klientas ne visada yra savo situacijos ar jos turinio ekspertas. Gali pasitaikyti atvejų, kuomet klientas tam tikroje srityje stokos žinių ir patyrimo, tad koučingas šiuo atveju nebus geriausiais pasirinkimas.

Kartais pranešimų metu pasidalinu ir kitu paveikslėliu, kuris dar paprasčiau nusako koučingo vietą tarpe kitų mokymo būdų. Čia pavaizduotas kontinumas, kurio viename gale pateikiamai stumiantys metodai, tokie kaip tradicinis mokymas, o kitame gale – traukimo metodai, kur žmogus pats skatinamas apmąstyti savo patyrimą ir mokytis savarankiškai.

Apibendrinant, manau, kad koučingo specialistams reikia plėsti išmanymą kokiose nors konkrečiose srityse arba didinti galimų ugdymo būdų įvairovę. Tai leistų jiems lanksčiau taikyti koučingą ir (su)derinti jį su kitomis ugdymo formomis.

 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.