Yra tokia populiari korporatyvinė frazė: grįžtamasis ryšys – tai dovana (angl. feedback is a gift). Iš tiesų, juk grįžtamasis ryšys yra vienas geresnių mokymosi šaltinių. Norėdami sužinoti, ką mums savyje reikėtų tobulinti, galime tai padaryti labai greitai – reikia tik paklausti aplinkinių, o jie bus laiminti galintys mums padėti. Tiesa, tiek jūsų, tiek ir mano aplinkoje yra žmonių, kurie pasiruošę suteikti grįžtamąjį ryšį ar pakoučinti jums net nepaprašius. Čia kaip su ta dovana – juk kiekvienas esame gavę ką nors klaikaus ar nemielo. Prastus kvepalus, dviem dydžiais per didelius marškinius ar tautiniais raštais išaustą kaklaraištį.

Kai pasiklausau istorijų apie vadovų bei darbuotojų santykius arba ugdymą, tenka išgirsti tokių atvejų, kur grįžtamasis ryšys buvo labiau destruktyvus negu konstruktyvus. Toks grįžtamasis ryšys visada turi pasekmes ir dažniausiai liūdnas. Geriausiu atveju, grįžtamojo ryšio gavėjas vengs kontakto su grįžtamąjį ryšį suteikusiu asmeniu. Blogiausiu – norėdamas pritapti prie aplinkos, jis nustos daryti tai, kas galėjo būti naudinga ar efektyvu.

Ar visada verta vadovautis suteiktu grįžtamuoju ryšiu? Žemiau pateiksiu savo ir Dorie Clark (When it‘s OK to ignore feedback, HBR 2015) pasvarstymus, kada grįžtamąjį ryšį verta ignoruoti. Bijau, kad po to grįžtamojo ryšio man reikės perrašyti visą knygą, – kartą pasiskundžiau bičiuliui, kai pasakojau jam apie tai, kad daviau paskaityti savo tekstus vienam žmogui, kuris galėjo sumalti viską į miltus ar net pasišaipyti. Bet juk tu gali nekreipti į tai dėmesio, – atsakė mano pašnekovas. Tikrai. Juk galiu į tai nekreipti dėmesio.

Ignoruokite grįžtamąjį ryšį tada, kai jis yra abstraktus. Sakoma, kad toks grįžtamasis ryšys yra vyniojimas į vatą. Daugybė motyvuojančių citatų mus skatina daryti kažką kitaip, keistis. Tai yra puikus abstraktaus grįžtamojo ryšio pavyzdys, nes posakiai daryk kitaip, keiskis, stenkis labiau ir pan. nepateikia jokių strategijų ar taktikų, kaip tą padaryti. Neabejoju, kad kiekvienas iš skaitančių savo gyvenime sutikote žmonių, kurie buvo nepatenkinti jumis ar jūsų veiksmais patys nežinodami, kodėl. Jie bandė jumis piktintis ar nurodyti, kad kažkas su jumis negerai. Deja, jie nesugebėjo išreikšti savo minčių, nes puikiai suprato, kad jų nuomonė yra tik jų nuomonė, o ne konstruktyvus pasiūlymas jums. Jei grįžtamojo ryšio teikėjas vien tik rauko nosį ir nesugeba pasakyti dalykų jums tiesiai, geriausia ką galite padaryti, tai ignoruoti tokius žmones ir daryti savo.

Grįžtamasis ryšys jums nėra vertingas tada, kai dalykus jums sako apie jūsų reikalus nenusimanantys žmonės. Galbūt toks grįžtamasis ryšys gali būti įdomus tuo, kad jis pateiks dar vieną požiūrio kampą, tačiau iš esmės jis neturėtų nukreipti jūsų nuo ankstesnių sumanymų. Jeigu būčiau ėmęs domėn patarimus, kurių per penkerius metus sulaukiau iš visų, skaitančių mano tekstus, būčiau seniai metęs rašymą. Kodėl? Nes neįmanoma įtikti visiems. Esu labai dėkingas visoms nuomonėms, tačiau atsižvelgiu ne į visas. Pavyzdžiui, vienas žmogus man bandė patarti, su kuo ir kokius interviu turėčiau paskelbti Coachingblog.lt. Vis tik, nutariau apie tai spręsti pats. Jeigu jūsų kolegos ar vadovai nuolat jums patarinėja, vadovaukitės nuomonėmis tų žmonių, kurie jums yra autoritetai. Neįmanoma mokytis iš visų, nes neišmoksite nieko.

Labai lengva įkliūti į kritikos pinkles. Pavyzdžiui, savo konsultavimo kelyje buvau sutikęs vieną lektorę, kuri nuolat jaudinosi dėl grįžtamojo ryšio iš savo auditorijų. Jeigu jos mokymuose apsilankydavo 16 žmonių, ir 15 žmonių jos darbą įvertindavo puikiai, o vienas žmogus parašydavo prastesnį atsiliepimą, ji vadovaudavosi pastarojo nuomone ir ilgai dėl to krimsdavosi. Nėra racionalu atmesti gerus atsiliepimus dėl vieno prasto, nes tai yra tik individuali vieno žmogaus nuomonė. Man taip pat pasitaiko, kad pavieniai mokymų dalyviai apie mano darbą kartais atsiliepia prasčiau negu dauguma, tačiau visų nuomonę priimu vienodai – nesureikšminu nei puikiai atsiliepiančių, nei kritikuojančių. Jei tik matau, kad gaunu gerų patarimų, būtinai į juos atsižvelgiu, o jeigu tai yra tik patinka/nepatinka lygio žinutė, ją ignoruoju. Jeigu iki tol apie savo veiklą sulaukėte puikių atsiliepimų, o dabar girdite tik piktą vieno žmogaus nuomonę, ignoruokite ją.

Grįžtamasis ryšys jums bus nereikalingas, jeigu jo teikėjas yra jums nežinomas ir nepažįstamas asmuo. Dažnai tokių žmonių galime sutikti internete. Jie visada pasiruošę pasidalinti savo konstruktyvia nuomone. Tokie žmonės dažnai pyksta, kad neatsakote į jų komentarus, kabinėjasi prie smulkmenų ir nurodinėja, ką ir kaip daryti. Šie žmonės savo poziciją argumentuoja tuo, kad jie turi geriausias intencijas jums padėti, o jūs štai nemokate priimti grįžtamojo ryšio. Tokių žmonių gausu ir įmonėse. Jeigu apie jūsų laiko planavimo įgūdžius kalba laiką puikiai planuojantis jums pažįstamas kolega, galbūt verta atsižvelgti į jo patarimus. Jeigu jus kritikuoja iš pažiūros neorganizuotas ir jums nepažįstamas žmogus, galbūt tegu savo nuomonę jis pasilaiko sau.

Neimkite į galvą plepalų, blevyzgų ir lojimo, nes šis grįžtamasis ryšys daugiau pasako ne apie jus – grįžtamojo ryšio gavėją, bet apie grįžtamojo ryšio teikėją. Tokie vadinami nekentėjais (angl. haters). Juk dažnai girdite kažką sakant: girdėjau, kad tu toks ir toks…, girdėjau, kad tu tą ir aną… Tai yra ne grįžtamasis ryšys, bet gandai ir kitų žmonių bandymas perkelti jums savo bėdas jiems patiems to nežinant.

Apibendrinant, grįžtamasis ryšys organizacijose yra lyg religija, tačiau kartais labiau deklaruojama nei išpažįstama. Grįžtamasis ryšys turi padėti žmonėms tobulėti ir augti, bet nežaloti jų ir nestabdyti nuo gerų sumanymų. Mokykitės iš tų žmonių, kuriais pasitikite, visa kita – tik fonas, nes nuomonę šiais laikas turi visi. Apie visus ir apie viską. Jūsų reikalas, kuria nuomone vadovautis ir dar svarbiau, kaip iš nuomonės išskirti esmę, kuri jums iš tiesų reikalinga.

Žinoma, gali pasitaikyti atvejų, kuomet save apribosite patys ir ignoruosite grįžtamąjį ryšį ne dėl to, kad jis prastas, bet dėl to, kad tiesa jums bado akis. Tokiu atveju jums reikia išmokti geriau pažinti save ir atsakyti į klausimą, kas iš tikro jus erzina grįžtamajame ryšyje, kurį gavote.

One comment on “Gavai grįžtamąjį ryšį? Neimk jo į galvą!

  1. Kęstutis on said:

    Koks neigiamas įrašas! Ar čia tik mano tokia nuotaika, su kuria perskaičiau?

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.