Parašyti šį straipsnį įkvėpė vienoje auditorijoje nuskambėjęs vadovo klausimas: Tomai, jeigu turėtum galimybę vadovams duoti tik dešimt patarimų, kaip jie galėtų taikyti koučingą savo darbe, kokie patarimai tai būtų?

Pamenu, kad tada iš karto užrašiau tuos patarimus ant lentos, kalbėjomės apie juos su grupe. Dabar šiuos patarimus pateiksiu šiek tiek pakoreguotus, nes turėjau laiko ilgiau apie juos pagalvoti. Šis tekstas skiriamas tiems vadovams, kurie koučingą naudoja ugdymui, bet ne savo valios primetimui. Noriu, kad jums sektųsi dar geriau.

Įvertinkite, ar konkrečioje situacijoje reikia  koučingo, ar  jūsų patarimo

Jeigu pastebite, kad jūsų pašnekovas stokoja patirties ir žinių apie aptariamą klausimą, pasidalinkite su juo savo patarimais ar patirtimi. Jeigu pašnekovas turi žinių ir patirties, jam labiau tiks koučingas – keli geri mąstymą skatinantys klausimai. Koučingas – lygiai toks pat geras ugdymo būdas, kaip mokymas, patarimų davimas, konsultacija ar patirties pasidalinimas.

Nebijokite užduoti kvailų klausimų

Vadovai kartais nuogąstauja, kaip jie pasirodys savo pavaldinių akyse jeigu užduos jiems keistus (kvailus) klausimus. Vadovai naudojasi viena kliše – jie sako: negi klausinėsiu jų kaip jie jaučiasi?. Neklausinėsite, šis klausimas – stereotipas ir koučinge retai užduodamas, bet jau organizacijose tai tikrai. Koučingo klausimai turi skatinti mastymą, pavyzdžiui: kaip tau pačiam skamba ši tavo išsakyta mintis? Kaip spręstum šitą klausimą, jeigu tai būtų kieno nors kito problema? Ką tu norėtum padaryti su šia problema? Keistoki klausimai. Bet jie užkuria mąstymą.

Neklauskite klausimo KODĖL?

Klausimai su pradžia KODĖL skatina gynybą – pasiteisinimus ir priežasčių ieškojimą. Jeigu žinote, kaip susitvarkysite su pasiteisinimais ir penkiolika priežasčių (žinoma, jos visos nepriklauso nuo jūsų darbuotojo), tuomet šis klausimas gal ir tiks. Tačiau daugeliu atvejų KODĖL tik atšaldys jūsų pokalbį. Prisiminkite atvejus, kai į šį klausimą atsakinėjote jūs. Koks buvo jausmas? Teisinimasis nekuria pozityvios atmosferos.

Pasakykite, kad naudojate koučingą

Vadovai labai dažnai klausia, ar pasakyti atvirai, kad jie mokėsi koučingo ir naudoja šį metodą savo bendravime. O kas blogo nutiks jeigu pasakysite?, – klausiu vadovų. Daugumoje atvejų jie atsako, kad žmonės keistai pagalvos arba užsidarys. Jeigu koučingą naudosite ugdymui, o ne savo valios primetimui, jūsų darbuotojai tik padėkos už gerus ir atvirus pokalbius.

Klausykite, ne tik girdėkite

Klaidinga galvoti, kad koučingo pagrindas – geri klausimai. Manau, kad koučingo pagrindas – geras klausymasis. Klausykitės ne tik žodžių, bet ir formos – kaip jūsų pašnekovas kalba, kokia jo veido išraiška, kokia kūno kalba. Klausimus užduokite ne iš sąrašo, be reaguodami į tai, ką sako pašnekovas. Pašnekovas: manau, kad man reikėtų vėl pagalvoti apie pokalbį su kolega. Vadovas: ką tu dar galėtum padaryti? Šiuo atveju vadovas negirdi savo pašnekovo, nes jeigu girdėtų, tai paklaustų: apie ką tu norėtum pasikalbėti su kolega?

Nebijokite prarasti autoriteto

Kai kurie vadovai galvoja, kad jeigu jie nepateiks atsakymų, savo darbuotojų akyse praras autoritetą. Ginčyčiausi, nebent tikrai nesaugiai jaučiatės. Mano galva geriausi vadovai yra tie, kurie įkvepia savo kolegas ir moka juos ugdyti. Kokie vadovai jūsų kelyje paliko jums geriausią įspūdį? Tie iš kurių kažko išmokote patys, nes jie nebyliai sugebėjo jus įtraukti ir mokytis savarankiškai. Tam ir yra skirtas koučingo metodas.

Susilaikykite nuo vertinimų

Žinai, tu gerai dirbi, bet kartais šiek tiek prisitingi. Žiūrėk, kaip manai, kaip galėtum būti efektyvesnis? Toks krausima pražudys visą pokalbį, nes jame slypi vertinimas ir nepasitenkinimas. Jeigu norite išsakyti savo nepasitenkinimą, padarykite tai tiesiai ir be užuolankų. Jeigu norite paskatinti žmogaus mastymą, turite užtikrinti, kad šis žmogus jaustųsi su jumis saugiai. Saugumą užtikrinsite, jeigu priimsite tai, ką pašnekovas sako ir nevertinsite jo.

Nebūkite gelbėtoju

Jeigu jūsų kolega negali atsakyti į užduotą klausimą, nedarykite to už jį, nes rizikuojate pateikti atsakymą už kurį būsite patys atsakingi. Vietoje savo atsakymo užduokite kitą klausimą. Kalbėkitės iš skirtingų perspektyvų. Gerai, tu sakai nežinau? Kaip mums kalbėtis, kad tas žinojimas ateitų? Nežinau dažnu atveju yra gynybinis atsakymas. Galbūt kažkas negera su jūsų santykiu? Galbūt pokalbis nukrypo klaidingu keliu?

Kurkite kasdienius gerus santykius

Gero koučingo prielaida – geri santykiai su ugdomaisiais. Dažniau pakilkite iš savo darbo vietos, pasivaikščiokite aplink, girdėkite ir imkite domėn svarbius dalykus, apie kuriuos kalba jūsų kolegos. Užbėkite problemoms už akių, atliepkite žmonių bendravimo poreikius. Neužtenka pasakyti mano durys visada atviros. Jeigu žinosite kuo gyvena jūsų kolegos, jie bus su jumis atviresni ir nuoširdesni.

Būkite savimi

Būti savimi – didelė vertybė, kuri padeda kurti santykius. Nevaidinkite jokios rolės, siekite būti autentišku, nes kitaip jūsų pašnekovai kalbėdamiesi su jumis įžvelgs klastą. Jeigu nori išsakyti grįžtamą ryšį, tai neatidėliokite jo, kalbėkite tiesiai ir atvirai. Jeigu norite pagirti kolegą, padarykite tai čia ir dabar, girdint visiems. Siūlykite pagalbą, nedalinkite tuščių pažadų ir išmokite toleruoti neapibrėžtumą. Dirbate su žmonėmis, o ne žmogiškaisiais ištekliais ar resursais.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.