Apie atgyvenusius vadovų požiūrius jau rašiau čia ir čia, dabar pasidalinsiu dar viena kreiva jų nuostata man neįdomu, kaip tu tai padarysi, svarbiausia – rezultatas.

Žiūrėkite, lyg ir nieko čia blogo – vadovas neketina kvaršinti galvos, kaip jo pavaldinys spręs vieną ar kitą reikalą, nes vadovas turi svarbesnių darbų. Darbuotojas tam čia ir priimtas, kad pats susitvarkytų ir esant poreikiui atsiskaitytų vadovui už pasiektą rezultatą. Kartais ši mintis nueina taip toli, kad vadovai tokią poziciją atvirai išsako net ir naujai priimtiems žmonėms. Reikia suprasti, kad jeigu tu čia dirbi, tai savaime suprantama, kad žinai, ką ir kaip reikia daryti.

Žmonės nori pasitarti

Vadovai klaidingai galvoja, kad visi žmonės tik ir laukia jų patarimų. Jeigu jūsų skyriuje yra vienas jau antrą dešimtį metų ne ten pataikęs darbuotojas, kuris nuolat sako tu gi vadovas, tu man ir pasakyk, tai visai nereiškia, kad kiti žmonės iš jūsų laukia to paties. Jie turi minčių ir idėjų, kurias jiems reikia padėti išvystyti. Vadovai, turėdami reikiamą patirtį, žinias ir galią turėtų padėti žmonėms įgarsinti savo mintis ir kartu, nukreipiant pašnekovą tinkama linkme, priimti reikiamus sprendimus. Jeigu žmonės neturi galimybės pasitarti su vadovu, ilgainiui jie nustoja siūlyti idėjas ir visokius pagerinimus. Kam čia reikia, negi man vienam?, – jie galvoja.

Žmonėms patinka, kai jais domisi

Suprantama, kad žmonės įmonėse dirba ne tik tam, kad įrodytų savo reikalingumą, bet, kad ir pasiektų laukiamą rezultatą. Žmonėms patinka, kaip jų vadovai su deramu ir natūraliu smalsumu pasiteirauja, kaip jiems tai pavyko. Pagalvokite apie save, kai bičiuliai paklausia jūsų, kaip jums pavyko padaryti tokias gražias nuotraukas arba parašyti gerą straipsnį, kaip jūs pasijaučiate? Taip, apima neblogas jausmas, nes sulaukiame dėmesio ir pagarbos. Geri profesionalai moka pasiekti rezultatą, tačiau jie taip pat yra žmonės, kurie tikisi, kad kažkas pasidomės tuo, ką ir kaip jie daro.

Orientacija vien tik į rezultatą pražudo ugdymą

Vien tik apie rezultatus galvojantys vadovai užkerta kelią geram ugdymui. Užuot orientavęsi į žmogų, kuris kuria laukiamus rezultatus, jie domisi tik paskutine eilute. Vėl gi, viskas tvarkoje, rezultatas – karalius, tačiau vadovams nederėtų pamiršti, kad rezultatą padaro žmonės, kurie daro tai įvairiausiais būdais. Kartais gerais, kartais ne pačiais efektyviausiais. Vesdamas pokalbius apie tai, kaip gerinti šiuos būdus, vadovas gerąja prasme atakuoja žmonių gebėjimus ir nuostatas, o tai turi lemiamą įtaką jų veiklos rezultatams. Pavyzdžiui, ar pastebite, koks skirtumas tarp šių dviejų klausimų: a) ką darysi, kad pagerintum savo rezultatus?, b) ko tau reikia, kad tavo veikla pagerėtų?

Pirmuoju atveju vadovui įdomi tik paskutinė eilutė ir standartinis (dažnai nuspėjamas) veiksmų planas. Antruoju atveju vadovas tiesiogiai kreipiasi į žmogų ir gilinasi į jo poreikius bei svarstymus, kokių, darbuotojo nuomone, sąlygų bei resursų jam reikia. Tarkime, kad darbuotojas pasakys: man reikia paskambinti dešimčia klientų daugiau. Neuždavę antrojo klausimo nesužinosime, kad galbūt darbuotojas baiminasi skambinti nepažįstamiems žmonėms. Jau žinau, koks klausimas sukasi skaitytojo galvoje. Nebijokite, ne visi prašys pakelti atlyginimą ir ne visi pradės kaltinti trečiąsias šalis. Dauguma žmonių, jei tik nebijo jūsų, pasidalins su jumis savo mintimis ir idėjomis.

Nulis klaidų prevencijos

Gerai, kai žmogiškas klaidas ištaiso technologijos arba jos neleidžia toms klaidoms nutikti. Vis tik, kol kas nėra jokių technologijų, kurios apsaugotų žmones nuo klaidų kuriant santykius su klientais, atliekant produktų pristatymą ar teikiant kokias nors su žmonių bendravimu susijusias paslaugas. Kalbindami žmones ir klausdami apie jų veiklos būdus, vadovai gali išgirsti žmonių sumanymus ir įžvalgas, kurias esant reikalui galima koreguoti. Pasikalbėjus su pardavimų vadybininku apie būsimą vizitą pas klientą ir nesakant jam daryk ką nori, tik prikalbink klientą pirkti, kartu galima rasti įdomių ir naujų priėjimų. Girdėdamas vadovo orientaciją į rezultatą, pardavimų vadybininkas augins savo sandorio nesudarymo baimės jausmą, kuri pakiš koją bendraujant su klientu.

Bauginimas – ne išeitis

Nuolatinis baksnojimas į rezultatą sukelia atvirkščią efektą. Užuot galvoję kaip jie veikia, žmonės nukreipia energiją pasiteisinimų, dėl ko jie nepasiekė vieno ar kito rezultato, ieškojimui. Vadovai neleis sumeluoti, nes jie daugybę kartų matė, kaip apie veiklos rezultatus kalbintas darbuotojas pirmiausia pradėjo kalbėti apie tai, dėl ko jis tų rezultatų nepasiekė užuot kalbėjęs apie tai, ką daryti, kad tie rezultatai gerėtų.

Vadovai patys sukuria tokias situacijas baisiais klausimais: tai ką darysi? Ką dar? Ką dar? Ką dar? Kartais atrodo, kad vadovai visai nenori vystyti žmonių idėjų gilyn, nes jiems rūpi tik plotis – kas dar ir kas dar? Dažnai girdžiu žmones sakant, kad jie žino vadovų klausimus ir dėl to jie pasiruošia iš anksto apgalvotus atsakymus. Vadovams patarčiau dėti skaičius į šoną, apraminti savo pašnekovus ir atvirai pasikalbėti apie galimybes, baimes, džiaugsmus ir kitką, kas yra žmonėse ir įgalina juos arba riboja.

Aišku, kad visam šitam reikalui reikia laiko. Bet žmonės – ne robotai. Jiems netinka iš anksto parašytos programos. Net jeigu vadovai su savo darbuotojais pokalbių metu neatras kažko ypatingo, bent jau bus atviriau pasikalbėję. Geras, abipusiu pasitikėjimu ir saugumu paremtas pokalbis atstoja šimtą formalių grįžtamųjų ryšių ar betikslį atsiskaitymą už rezultatus, kuriuos ir taip visi mato savo ataskaitose. Šis atsiskaitymas, jeigu jį galima taip vadinti, turi būti sukoncentruotas į žmogų, kuris tuos rezultatus daro, bet ne į skaičius, kurie egzistuoja tarsi atskirai nuo žmogaus. Negalima žmogaus ir jo veiklos rezultatų ryšio suprimityvinti iki banalių veiksmų planų, kuriuos žmonės kuria tam, kad uždangstytų savo trūkumus ir atsakomybės stoką, kuriuos ugdo  besąlygiškas kalimas prie sienos. Vadovams pirmiausia turi būti įdomūs jų žmonės ir tik tada tai, ką vadovai skina ketvirčio pabaigoje. Bet taip nuoširdžiai, be deklaracijų.

Jeigu jums patinka tai, ką daro Coachingblog.lt, padovanokite savo balsą LOGIN’e. Balsuokite už Coachingblog.lt čia.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.