Įprasta, kad koučingo specialistai po koučingo pokalbių prašo klientų įvertinti įvykusios sesijos naudą – teiraujasi kliento grįžtamojo ryšio. Taip galima nušauti du zuikius – ne tik įvertinti savo atliktą darbą, tačiau padėti klientui įsitraukti į papildomus apmąstymus. Vertindamas koučingo pokalbius, klientas dar kartą peržvelgia savo mintis -  įvardina išmokimus ir daro naujas išvadas. Čia gali kilti naujų įdomių temų koučingui arba gali koreguotis jau sutartos temos.

Kad kliento teikiamas grįžtamasis ryšys būtų naudingas jam pačiam, nepakanka priimti tokių jo atsakymų, pavyzdžiui, man patiko/nepatiko, aš jaučiausi gerai/blogai, tu uždavei gerus/blogus klausimus ir pan. Toks grįžtamasis ryšys yra paviršutiniškas ir neduoda jokios naudos nei koučingo specialistui, nei pačiam klientui. Skaityti daugiau…

Per keletą pastarųjų mėnesių iš vadovų išgirdau daugybę klausimų apie koučingą. Visi klausimai – labai įdomūs, tačiau skaitytojų patogumui dalinuosi tik dažniausiai pasitaikiusiais klausimais.

Pastaba: pašnekovu šiame tekste vadinu vadovo pavaldinį, darbuotoją ar kolegą su kuriuo vadovas veda koučingo pokalbį organizacijos kontekste.

Ar pašnekovas turi žinoti, kad pokalbyje taikau koučingo metodiką?

Koučingo metodika nėra kažkoks stebuklas ar paslaptinga specialiųjų tarnybų naudojama psichologinė poveikio priemonė. Kiekviena kartą aptardami svarbius dalykus užduodame kitiems žmonėms klausimus,  klausomės jų. Skaityti daugiau…

Noriu pristatyti dar vieną koučingo techniką, kuri padeda įvertinti ir atsikratyti neracionalių bei ribojančių nuostatų apie mus pačius, mus supančius dalykus ir mūsų santykius su jais.

Ši technika, paprastai vadinama ABCDE, kildinama iš racionalios emocinės elgsenos terapijos mokyklos. ABCDE modelio kūrėjas – garsus psichologas ir psichoterapeutas Albert Ellis.

Nors žemiau pateiktą darbo procesą galima taikyti ir sau, tačiau jis taip pat gali papildyti bet kurią koučingo sesiją, kur kalba sukasi apie neleidžiančias judėti į priekį nuostatas. Jei nesate naudoję šios technikos, pirmiausia išbandykite ją sau arba jums ir jūsų pašnekovams saugiuose pokalbiuose. Ši technika – galingas instrumentas, todėl jos naudojimui reikalingos psichologinės žinios. Skaityti daugiau…

Ką tik rašiau apie tikslų nustatymo ir darbo su jais koučinge problematiką. Tai buvo koučingo specialistų pastebėjimai ir įžvalgos, kurias papildžiau savosiomis. O tai kaip gi praktika?, – paklaus skaitytojas. Ką daryti, kai klientas kalba neapibrėžtai arba iš viso negali suformuluoti tikslo?, – pakels antakius.

Noriu pasidalinti keliolikos klausimų rinkiniu, kurio autorystė priklauso profesoriui David Clutterbuck. Savo straipsnyje Working with emergent goals: a pragmatic approach (2013) jis pateikia keletą praktinių patarimų, ko klausti ir apie ką kalbėti su klientu tais atvejais, kai klientas iš pažiūros jaučia poreikį keistis ir augti, tačiau dar nėra pajėgus nustatyti aiškios krypties ar konkretaus tikslo.

Peržiūrėjęs David Clutterbuck klausimus pamačiau, kad daugelis koučingo specialistų juos naudoja, bet galbūt ne taip sistemingai. Beje, šie klausimai puikiai tiks ir saviugdai. Jei galvoje sukasi mintis „kažką noriu keisti, bet dar nežinau ką“, pabandykite paieškoti atsakymų į šiuos klausimus. Štai jie, visi vienoje vietoje: Skaityti daugiau…

Tikriausiai girdėjote apie šešias Edwardo De Bono skrybėles – baltą, raudoną, juodą, geltoną, žalią ir žydrą? (De Bono, 1999) Šios įsivaizduojamos skrybėlės – tai šešios skirtingos perspektyvos, kurios, pasak autoriaus, sudaro tam tikrą kūrybiško mąstymo sistemą. Ši sistema yra skirta analizuoti ir spręsti įvairiausius klausimus.

Čia galime daryti akivaizdžią paralelę su koučingu − procesu, kuris yra skirtas būtent skatinti mąstymą ir ieškoti sprendimų.

Ši kūrybišką mąstymą skatinanti technika siūlo šešias mąstymo perspektyvas, kurias galima taikyti visas ar tik atskiras iš jų, priklausomai nuo kliento aptariamo klausimo. Šią techniką galite taikyti visos koučingo programos ar atskiro pokalbio metu. Technika gali būti suplanuota arba gali būti taikoma netikėtai – čia ir dabar. Šešių mąstymo skrybėlių sistema yra labai paprasta, lengvai įsisavinama ir pritaikoma, o tai – didelis privalumas. Kita vertus, norint naudoti ją, reikalinga tam tikra koučingo pokalbių vedimo patirtis, nes ši priemonė neturi griežtai apibrėžtos struktūros. Skaityti daugiau…

Visa tai, kas mus erzina kituose, padeda mums patiems pažinti save − sakė Carlas Jungas, vienas analitinės psichoterapijos kūrėjų. Perfrazuojant šią citatą, galima teigti, kad tai, ką mes kituose žmonėse esame linkę pastebėti ir akcentuoti, daugiau pasako ne apie kitus, o apie mus pačius.

Tikrai neskatinu atsisakyti kitų žmonių vertinimo,  nes to išvengti neįmanoma. Šis vertinimas padeda mums naviguoti aplinkoje, pasirinkti sielai artimus bei atsisakyti sielai tolimų žmonių. Į kitų žmonių vertinimą kviečiu žiūrėti kaip į puikią galimybę mums patiems geriau pažinti save. Skaityti daugiau…

Kiekvieno žmogaus mąstymas ir elgesys yra kompleksiški. Tai reiškia, kad atsidūrę skirtingose situacijose ar esant skirtingomis aplinkybėmis mes galvojame ir elgiamės skirtingai. Šie skirtumai pasireiškia skirtingu bendravimo su kitais stiliumi. Mes reaguojame skirtingu balso tonu, kinta mūsų kūno kalba. Su kai kuriais žmonėmis telefonu kalbame vienaip, o susitikę gyvai – kitaip. Darbe mes būname vienokie, o grįžę namo pasikeičiame. Vienose kompanijose jaučiamės laisvai − juokaujame ar kvailiojame, tuo tarpu susitikę su kitais žmonėmis renkamės stebėtojo vaidmenį ir galime visą vakarą tylėti. Skaityti daugiau…

Kai turime priimti svarbius sprendimus, atsiduriame kryžkelėje. Daugybė kelių ir galimybių atsiveria. Kai kurie mūsų elgiasi spontaniškai ir sprendimą priima čia ir dabar. Kitiems reikia laiko pagalvoti.

Koučingas – pagalba mąstyti, tad jei patys ar jūsų klientas įstrigote ties sprendimo priėmimu, išbandykite šį modelį. Jei galva nenušvis, bet jau būsite apžvelgę daug galimybių.

Taikymo tikslas  – padėti koučingo klientui (arba sau) sudėtingose situacijose pasirinkti sprendimus.

Kaip naudoti? – Ši technika veiksminga, kai klientas atsiduria sprendimų pasirinkimo kryžkelėje arba nori plėtoti jau pasirinktus sprendimus, tačiau dar nežino, kuriuo keliu toliau eiti. Skaityti daugiau…

Vadovai klausia, kaip panaudoti koučingą savo darbe. Įtraukite koučingą į metinius vertinimo pokalbius. Tai – viena geriausių progų įtvirtinti koučingą kaip jūsų vadovavimo stilių.

Kartais, norėdamas sužinoti, kaip vadovas išnaudoja tobulėjimo galimybes, jo darbuotojų paprašau papasakoti, kaip jis atlieka metinį vertinamąjį pokalbį.

Dažnai neprireikia nei organizacijos diagnostikos, nei ilgų interviu, kad būtų galima sužinoti, ar organizacijoje įmanoma sėkmingai taikyti koučingą. Teko girdėti, kad kai kurie vadovai tik užpildo vertinimo formas ir nusiunčia jas savo darbuotojams pasirašyti, nes visiems ir taip viskas aišku. Kiti vadovai tokiems pokalbiams skiria iki dviejų valandų ir išsamiai kartu su darbuotojais aptaria jų veiklą.

Šiame straipsnyje paaiškinsiu kaip integruoti koučingą į metinius veiklos vertinimo pokalbius. Ir svarbiausia – kaip tokį pokalbį padaryti tęstine, nuoseklia, įdomia ir įtraukiančia ugdymo praktika. Skaityti daugiau…

Tegu jėga būna su tavimi, -  pasakė Yoda, mielas keistas ateivis seneliukas iš Žvaigždžių Karų epo. Galite juoktis, bet šią frazę kartais pasakau sau mintyse, kai einu į svarbų susitikimą arba stoju prieš man nežinomą auditoriją. Ir čia pat suabejoju, – na kokia čia dar jėga. Aš esu aš ir jokios jėgos man nereikia. Susitvarkysiu.

Jau rašiau apie negatyvią pozityvios psichologijos pusę, bet šį kartą pozityvią psichologiją noriu minėti geruoju. Juolab, kad tai, ką rasite šiame straipsnyje, galite panaudoti saviugdai arba koučingo sesijose.

Olandų tyrėjas Joris Lammers (2013) atliko du įdomius eksperimentus Skaityti daugiau…

4 - 7««...23456...»»