Jau rašiau, kad koučingo pokalbis gali būti praturtintas koučingo specialisto pastebėjimais ar įžvalgomis, kartais grįžtamuoju ryšiu pašnekovui. Šiame praktiniame tekste noriu pasidalinti būdais ir frazių pavyzdžiais, kaip tai gali būti padaryta.

Jeigu tikite, kad koučingo specialistui įsiterpti nereikia, vis tiek patariu peržvelgti šiuos patarimus – galbūt nuspręsite eksperimentuoti ir keisti savo koučingo praktiką. Mano išeitinė pozicija – koučingo specialisto įsiterpimas gali būti vertingas klientui, jeigu ši intervencija skatina papildomas pašnekovo mintis ar teigiamai prisideda prie jo sumanymų.

Prielaidos patikrinimas

Kalbant jūsų pašnekovui galite pajusti, kaip mintyse imate daryti išvadas iš to, kas jums sakoma. Pavyzdžiui, jeigu pašnekovas nenustoja kaltinti kokio nors žmogaus arba menkina save, galite pasidalinti su pašnekovu tokia mintimi:

Pataisyk mane, jeigu klystu. Iš to, ką tu sakai man susidaro įspūdis, kad…(tavo nuomone, visa kaltė tenka tam žmogui, tavo nuomone šioje situacijoje kaltas tu vienas).

Jūsų tikslas – tiek patikrinti savo prielaidą, kurios neišsakę jūs neturėsite ramybės viso likusio pokalbio metu, tiek padėti savo pašnekovui pamatyti kitą medalio pusę. Jeigu pašnekovas nesutiks su jūsų prielaida, ją atsiimkite ir tęskite pokalbį įprastai – užduodami klausimus, apibendrindami pašnekovo mintis.

Pasidalinimas įžvalga

Jeigu dirbate su vadovais ar studentais, ko gero išmanote jų realijas, papildomai jomis domitės, apie tai skaitote. Net jeigu nesikišate į pokalbį savo įžvalgomis, jos vis tiek jus aplanko, kažką primena. Tad jums reikia apsispręsti, ar norite paskatinti savo pašnekovo mąstymą mintimi iš šono.

Pavyzdžiui, jeigu jūsų pašnekovas išsako savo nuomonę apie kokią nors situaciją ir pamini ne visus jos aspektus, jūs galite įsiterpti:

Žinai, tau kalbant, man atėjo mintis, kad šioje situacijoje savo vaidmenį vaidina ir tavo minėtas kolega. Ką tu apie tai galvoji?

Kaip matote, jūs pasidalinate savo pastebėjimu, tačiau nepaliekate pašnekovo su šia įžvalga – iš karto skatinate jį tai aptarti. Svarbu ne tik jūsų įžvalga, bet ir tai, ką apie ją galvoja pašnekovas.

Pasidalinimas žiniomis

Pasitaiko atvejų, kai pašnekovai kalbėdami ir vertindami tam tikras situacijas, daro klaidų vien dėl to, kad nežino tam tikrų psichologinių mechanizmų ar teorijų. Kartais juos informavus apie tam tikrus dėsnius, galime praplėsti jų savivoką, geresnį savęs ir kitų supratimą. Viens saugiausių būdų tai padaryti – parodyti kokį nors modelį ar teoriją, kuri siejasi su pašnekovo rūpesčiais.

Pavyzdžiui, jeigu pašnekovas pasakoja apie kitus žmones ir sako, kad jis nuolat jaučia, kad kiti juo naudojasi, o jis eikvoja savo energiją kitiems, galima supažindinti pašnekovą su Gelbėtojo ir Aukos žaidimu. Jeigu pašnekovas kelia kokius nors reikalavimus kitiems žmonės arba jaučiasi skriaudžiamas, galime supažindinti jį su Transakcinės analizės teorija. Galbūt kitais atvejais tiks parodyti kokį nors nuostatų formavimosi mechanizmą ar tiesiog supažindinti klientą su kognityviniais iškraipymais. Svarbu, kad vėliau paklaustumėte pašnekovo, kaip jis vertina parodytą modelį, ką jis čia įžvelgia ir kokių kitų minčių jam apie tai kyla. Jūs neneigiate pašnekovo nuomonės ar sumanymų, tiesiog parodote jam įvairias koncepcijas ar struktūras, kurios gali paaiškinti jo savijautą ar susiklosčiusią situaciją.

Grįžtamasis ryšys pašnekovui

Gali būti, kad tardamiesi dėl taisyklių – sudarydami koučingo kontraktą, išgirdote, jog pašnekovas nori jūsų grįžtamojo ryšio. Aš labai dažnai girdžiu prašymą įvertinti ar kitaip pateikti savo nuomonę apie kliento situaciją ar jį patį. Nors tai nėra klasikinio koučingo dalis, vis tik, jeigu tai klientui padeda judėti į priekį, to nevengiu padaryti.

Pavyzdžiui, klientas sumanė vieną ar kitą veiksmą savo situacijai spręsti ir klausia jūsų, ką jūs apie tai manote. Jeigu pastebite, kad pašnekovui būtų vertinga papildyti savo veiksmus kokiu nors aspektu mielai kviečiu tą padaryti, nes klientas jumyse mato ne tik klausimus užduodantį žmogų, tačiau ir tam tikrą ekspertą-autoritetą, kuriuo pasitiki.

Tavo veiksmai man atrodo labai efektyvūs, iš kitos pusės, manau, kad tame pokalbyje su Andriumi, apie kurį kalbi, tu gali išbandyti kelis klausimus, kuriuos tau uždaviau aš. Galbūt prieš išsakydamas savo mintis Andriui, tu norėsi jo paklausti… Ką tu apie tai manai?

Kaip matote, pabaigoje reikia pasiteirauti, ką apie jūsų pastebėjimą galvoja pašnekovas. Jeigu pastebite kokią nors jo abejonę ar netikrumą, pasikalbėkite apie tai.

Pasidalinimas patirtimi

Tai yra viena saugiausių intervencijų, nuo kurios galite pradėti, jeigu iki šiol vengėte su klientais dalintis savo įžvalgomis. Pavyzdžiui, jeigu pašnekovas apibūdina kokią nors situaciją ir stokoja idėjų jai spręsti, galite pasidalinti savo patirtimi, kaip jūs tokią situaciją sprendėte, su kokiais sunkumais susidūrėte ir kokį rezultatą gavote. Bus dar saugiau, jeigu tai bus ne jūsų, bet kitų klientų patirtis.

Žinai, ši situacija man primena kitą klientą, kuris turėjo tokį patį klausimą kaip ir tu. Tas klientas pradžioje taip pat ieškojo idėjų, daugelį jų atmetė, bet galiausiai jis apsistojo ties… Kaip tau tai skamba?

Klausdami pašnekovo nuomonės jūs vėl įtraukiate jį į mąstymo procesą. Nors aptariama svetima patirtis, pašnekovas aktyviai pradeda ieškoti, ką iš šios patirties jis gali paimti sau. Jam nebūtina šia patirtimi naudotis, svarbu, kad ji paskatintų klientą susimąstyti, judintų jį į priekį.

Humoras

Koks nors pokštas ar pajuokavimas tonizuoja jūsų koučingo pokalbį. Geras juokas gali perkrauti procesą, palengvinti savijautą, išstumti iš kliūčių. Pagrindinė taisyklė – humoras turi derėti su klientu, todėl nejuokaukite drąsiau, kol to nedaro klientas. Galbūt išgirsite jo sveiką saviironiją ar pastebėsite tam tikrus pokštus, kuriuos jis naudoja. Pajuokaudami parodysite, kad nesate antžmogis, kuris žino visus atsakymus į visus gyvenimo klausimus.

Jeigu norite juokauti saugiau, papasakokite kokią nors su kitais klientais nutikusią istoriją, žinoma, vengdami detalių ar kitų konfidencialių dalykų.

Apibendrinant, tikiu, kad kai kuriuos iš čia išvardintų dalykų jau naudojate. Jei ne, tikiuosi, kad radote tų, kuriuos norėsite išbandyti. Kaip bebūtų, tinka viskas, kas skatina kliento mąstymą, svarbu, kad tai derėtų su jūsų koučingo filosofija ir kliento būdu bei jo lūkesčiais.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.