Kartais koučingu besidomintys klausia: Tomai, kokie yra tavo mėgstamiausi koučingo klausimai? Paprastai atsakau, kad tokių neturiu, nes koučinge galima suplanuoti tik vieną – pirmąjį klausimą: apie ką nori kalbėtis? Vis tik pastebiu, kad keletas klausimų mano vedamuose koučingo pokalbiuose pasikartoja dažniau. Bet vėl gi, tai ne dėl to, kad šiuos klausimus itin mėgstu, bet dėl to, kad dažnas koučingo pokalbis padiktuoja būtinybę šiuos klausimus užduoti. Pradedantiesiems koučingo specialistams siūlau kolekcionuoti ne klausimus, bet labiau galvoti apie kontekstą, kuriame tokie klausimai tiktų.

Dėl ko tau tai yra svarbu?

Šiuo klausimu atlieku pašnekovo temos auditą. Man įdomu, dėl ko pašnekovas kelia būtent šią temą ir, jei reikia, pašnekovo atsakymus į šį klausimą tikslinu tokiais klausimais: Kam dar tai yra svarbu? Kiek jautiesi šios temos šeimininku? Kiek šią temą nori spręsti pats, o kiek tame yra kitų žmonių įtakos?

Kartais paaiškėja, kad mano pašnekovas nori aptarti temas, kurios jam nėra tokios svarbios kaip iš pažiūros atrodo. Taip pat neretai, jei tai yra organizacijos užsakyta koučingo paslauga, paaiškėja, kad klientas nesijaučia aptariamos temos šeimininku. Kartais paaiškėja, kad tam tikrus dalykus apie pašnekovą spręsti labiau reikia kitiems nei jam. Toks klausimas padeda pašnekovui geriau suvokti aptariamo dalyko reikšmę, įvertinti, kas iš tikrųjų jam yra svarbu, o kas nėra reikšminga. Jei šią temą reiktų įvertinti balais, kiek reikšmės jai suteiktum?, – kartais klausiu dar vieno pagalbinio klausimo.

Ko tau trūksta, kad pradėtum judėti į priekį?

Aš neskubu klausti: ką tu darysi? Teiraujuosi: ko tau reikia, kad žengtum pirmuosius žingsnius? Labai dažnai pašnekovai negali įvardinti savo naujų veiksmų, tačiau gali pasidalinti idėjomis apie juos ir tam tikromis prielaidomis, kurios pasitarnauja kaip medžiaga būsimiems veiksmams formuluoti. Manyčiau, kad viena iš koučingo specialistų klaidų slypi tame, kai jie manosi padėję suformuluoti klientui veiksmus, tačiau klientai neturi progos išsakyti to, kas juos sulaiko nuo šių veiksmų įgyvendinimo.

Kai dabar galvoji apie šį pokytį, kas tave labiausiai stabdo?

Pamenu, kai laikiau ICF Global organizuotą Associate Certified Coach egzaminą, savo kliento paklausiau: kas trukdo tau tai įgyvendinti? Tuomet egzaminuotojas padarė pastabą, kad verčiau man reikėjo klausti: kas tave įgalina? Reikia suprasti, kad tuomet mano klientas būtų koncentravęsis į sprendimą, o ne į problemą.

Prieštarauju tam.

Manau, kad koučinge turime paliesti ne tik tai, kas įgalina norinčius keistis žmones, tačiau ir padėti jiems pamatyti jų kelyje slypinčias kliūtis. Jas įvertinę, jie galės priimti racionalius sprendimus užuot kalbėję tik apie tai, kas juos skatina. Gali būti, kad pradėjus judėti į priekį, klientas sustos, nes susidurs su anksčiau neįvertintomis kliūtimis. Tad geriau tai aptarti dabar nei iš kliento vėliau išgirsti: žinai, pradėjau, bet…

Kas nutiktų, jei nieko nedarytum?

Tokiu klausimu provokuoju pašnekovus pagalvoti, kiek adekvatus ir reikalingas jiems yra jų norimas pokytis. Pavyzdžiui, labai populiari koučingo pokalbių tema yra laiko valdymas. Uždavęs tokį klausimą tikrinu, kiek klientas yra pasirengęs daryti pokyčius savo užduočių valdymo įpročių lygmenyje ir kiek jis iš tiesų yra motyvuotas veikti kitaip. Kita vertus, tai yra gera proga dar kartą padėti pašnekovui įvertinti siekiamo pokyčio reikalingumą. Gali paaiškėti, kad norimas pokytis sukels daugiau rizikos nei jo nedarymas. Koučingas nebūtinai yra apie pokyčius. Jis taip pat yra apie geresnį savęs supratimą.

Sakai, nuo pimadienio? Dėl ko ne šiandien?

Pašnekovai dažnai suplanuoja savo pirmuosius žingsnius ir pasiryžta jų imtis, tačiau…nuo pirmadienio…,nuo kitos savaitės…, tada kai…ir panašiu metu. Tokiu klausimu metu iššūkį koučingo klientams ir gana greitai sužinau apie galimas ar numanomas kliūtis pradėti daryti dalykus kitaip.

Kartais klientai nusijuokia ir pažeria krūvą labai racionalių priežasčių, kurios neleidžia jiems žengti pirmųjų žingsnių jau šiandien. Tada teiraujuosi, kas bus kitaip pirmadienį ar kitą savaitę. Jie vėl juokiasi ir sako: nieko, aš tiesiog atidėlioju. Tada pratęsiame pokalbį apie atidėliojimą, klausiu: ką tau tai sako? Pasitaiko atvejų, kad mano pašnekovai atsiveria dar labiau, nes pradeda vardinti giliau slypinčias siekiamų pokyčių kliūtis.

Kol apie tai kalbėjai, ką dar apie tai galvojai?

Tokiu klausimu teiraujuosi, ko klientas dar nepasakė apie tai, apie ką jis ką tik kalbėjo. Gali skambėti keistai, tačiau kalbėdami mes skiriame laiką tinkamų žodžių paieškai. Užtrunkame laiko, kol išreiškiame savo mintis, kurios nebūtinai atitinka tai, ką apie jas iš tikrųjų sakome garsiai. Toks klausimas padeda mano pašnekovams pažvelgti giliau į tai, ką jie sako, bei įvertinti padrikas, tačiau galbūt labai vertingas jų pačių mintis. Juk koučinge svarbu ne išmušti sprendimą, o skirti pakankamai laiko apgalvoti svarbius dalykus taip, kad nei viena, net ir pati smulkiausia mintis, nepasimestų.

 

2 comments on “Koučingo klausimai? Taip, yra gerų

  1. Neblogai :) Ypač patiko pirmieji trys klausimai, nors iš esmės antras ir trečias tai tas pats vienas klausimas.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
  2. Geros įžvalgos apie koučingo, kaip proceso, buvimą „čia ir dabar“.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.