Pasirinkti koučingo specialistą lengva tada, kas nors jums jį rekomendavo. Tačiau net ir tokiu atveju galioja daugybė kintamųjų, kuriais remiantis jūs vertinsite šį žmogų. Šiame straipsnyje pateiksiu platų spektrą kriterijų, į kuriuos verta atsižvelgti prieš pasirašant sutartį su koučingo specialistu.

Kadangi koučingo specialistus dažniausiai samdo vadovai ar jų organizacijos, čia pateikiu patarimus pirmiausia vadovams ar kitiems organizacijų darbuotojams. Žinoma, šie patarimai galioja ir tada, kai renkatės koučingo specialistą nedarbiniams klausimams spręsti.

Tikriausiai norėsite, kad jūsų pasirinktas koučingo specialistas būtų profesionalas, tad rinkitės šį žmogų tarsi rinktumėtės naują darbuotoją savo kompanijai. Pirmo susitikimo su juo metu užduokit šiuos klausimus:

 

- Kur ir kokį koučingo srities išsilavinimą jūs įgijote?
- Kokia jūsų patirtis dirbant su organizacijomis ir jų vadovais?
- Su kokiomis kompanijomis ir kokiais vadovais jūs dirbote?
- Kas gali jus rekomenduoti?
- Kaip jūs padėsite man tobulėti?
- Kokie yra jūsų darbo būdai ir metodikos?
- Kaip matuosime mūsų darbo progresą?
- Kaip jūs tobulėjate koučingo srityje?

– Kas įrodo jūsų koučingo kompetenciją?
- Ar dirbate su koučingo profesinės priežiūros specialistu?

Skirkite laiko aptarti koučingo specialisto išsilavinimą. Daugelis koučingo specialistų turi psichologinį išsilavinimą. Jis būtinas tam, kad koučingo specialistas padėtų jums keisti savo elgesį ar nuostatas, kurios trukdo arba įgalina jus tobulėti. Psichologinių procesų išmanymas padės koučingo specialistui pasirinkti reikiamas metodikas reikiamose darbo su jumis situacijose. Tuo tarpu koučingo specialistas turės privalumą jei jo CV papildys ir išsilavinimas verslo ar organizacijų veiklos srityje. Jūs kalbėsitės apie verslo procesus, aptarinėsite darbo organizacijoje kontekstą, tad koučingo specialistas turi išmanyti ir šią sritį. Jei koučingo specialistas neturi išsilavinimo verslo srityje, jis gali turėti plačią koučingo ar konsultavimo patirtį organizacijose, ir tai bus didelis privalumas. Nors koučingo specialistas jums nepatarinės įvairiais valdymo klausimais, jis turi išmanyti organizacijos kontekstą, kad galėtų kryptingai valdyti koučingo pokalbius ir visą mokymo programą.

Kompetencija

Paprastai koučingo specialistų kompetenciją įrodo jų turimi sertifikatai. Tarptautinės koučingo asociacijos (pavyzdžiui, International Coach Federation) sertifikuoja koučingo specialistus ir taip pažymi, kad jie atitinka jiems turi reikalingas kompetencijas. Kad gautų tokius sertifikatus, koučingo specialistai turi turėti tam tikrą patirtį, kuri matuojama praktinio darbo valandomis ir išlaikyti reikiamus egzaminus. Be to, net ir gavę sertifikatą jie privalo tobulėti ir surinkti tam tikrą papildomų mokymosi valandų skaičių. Ir tai dar ne viskas – pagal tarptautinius reikalavimus koučingo specialistai turi skirti papildomo laiko savo tobulėjimui ir kelti savo kompetencijas kalbėdamiesi su pasirinktu jų profesinės priežiūros specialistu. Tad svarstydami, kokį specialistą samdysite paklauskite jo kas įrodo jo kompetenciją ir suteikia teisę vadinti save profesionalu. Kur ir kaip koučingo specialistas tobulina savo kompetenciją?

Koučingo praktika organizacijose

Koučingo specialistai dažnai pasirenka darbo kryptis. Vieni specializuojasi kokioje nors konkrečioje srityje, pavyzdžiui gyvenimo būdo ar sveikatos ugdyme. Kiti dirba su įvairiais klientais. Dar kiti specialistai praktikuoja koučingą organizacijose ir dirba vien tik su jų vadovais bei darbuotojais. Akivaizdu, jei samdysite koučingo specialistą, tikriausiai norėsite, kad jis turėtų darbo organizacijose patirtį. Paprašykite jo pateikti jo klientų – vadovų ar organizacijų rekomendacijas. Rekomendacijoje turi būti nurodyta ne tik ugdymo valandų skaičius, tačiau ir ugdymo rezultatai – kokį pokytį atlikti padėjo šis konkretus koučingo specialistas.

Darbo būdai

Kiekvienas koučingo profesionalas turi gebėti savo klientams aiškiai apibrėžti kokia darbo metodika vadovaujasi. Jis turi mokėti paaiškinti kokius koučingo modelius ir principus jis taiko savo darbe, kokia darbo tvarka vadovaujasi, kokias psichologines metodikas jis naudoja dirbdamas su savo klientais. Paprastai priimant koučingo specialistus dalyvauti organizacijų projektuose jie yra prašomi apibrėžti kokius pokyčius jie gali padėti įgyvendinti ir kokiais būdais jie tai darys.

Asmeninės sąvybės ir įgūdžiai

Kaip konkrečiai dirba koučingo specialistas jūs pamatysite tik tada kai kartu pasikalbėsite koučingo pokalbyje. Jei po šio pokalbio pajusite, kad tai nėra tas žmogus su kuriuo norėsite dirbti, aptarkite tai kartu su juo. Koučingo specialistai taip pat gali atsisakyti dirbti su konkrečiais klientais, jei mato, kad jie negali užmegzti tinkamo abipusio ryšio. Kuo atviriau pasikalbėsite apie judviejų bendrą darbą, tuo daugiau naudos jūs turėsite. Galbūt jums abiems teks susiderinti tik tam tikrus asmeninius aspektus ir galėsite tęsti darbą. Pradžioje būtina susiderinti jūsų abiejų lūkesčius, kad jie žinotumėte ko laukti vienas iš kito.
Pirmojo koučingo pokalbio metu įvertinkite koučingo specialistą pagal tam tikrus kriterijus, kuriuos pateikiau žemiau. Šiuos kriterijus identifikuoti padėjo mano ir kitų koučingo specialistų klientai. Savo praktikos pradžioje kaskart klausdavau ką jie konkrečiai vertina ir kas jiems yra svarbu. Kokius klausimus jie sau užduoda apie mane ar kitus koučingo specialistus. Tikiu, kad šie iššūkius koučingo specialistams keliantys klausimai padės jums įvertinti pasirinktą jūsų talento trenerį.

Pirmasis įspūdis

Kiek profesionaliai elgiasi ir kaip atrodo šis žmogus? Ar galiu juo pasitikėti? Ar su juo lengva bendrauti iš pat pirmo karto? Ar jis pasitiki savimi? Ar supranta mano lūkesčius ir ar man aiškiai įvardijo kaip mes dirbsime kartu? Pasikliaukite savo nuojauta apie šį žmogų ir klausykitės ką apie jį sako jūsų vidinis balsas. Greičiausiai nenorėsite kalbėtis su tuo koučingo specialistu, kuris nuo pat pirmos susitikimo minutės kalba tik apie save, negirdi jūsų, o jo sakiniai prasideda nuo žodžio „aš“.

Bendravimo įgūdžiai

Ar jis atliepia jūsų mintis ir jausmus? Ar neužgožia jūsų? Ar nėra pernelyg direktyvus ir vertinantis? Ar jis gilinasi į tai ką jūs sakote? Kaip koučingo specialistas jūsų klausosi ir kaip jis formuluoja klausimus? Ar jaučiatės išgirstas ir ar atsakinėjant į klausimus jūsų mintyse kyla įžvalgos bei atradimai? Kaip jūs jaučiatės po pokalbio? Kokie pokyčiai jumyse vyksta? Jei dialogas su koučingo specialistu praėjo sklandžiai, jūs jautėte jo pagarbą, empatiją bei pasitikėjimą, tuomet greičiausiai norėsite tęsti darbą su šiuo žmogumi. Tiesa, neskubėkite vertinti, po pokalbio apmąstykite kaip viskas vyko, kokie pokyčiai jumyse atsirado.

Gebėjimas kurti pasitikėjimą

Ar koučingo specialistas yra su jumis tiesus ir atviras? Ar jis kelia jums iššūkius ir provokuoja kūsų mintis? Ar jis pats jaučiasi ramiai ir užtikrintai? Kiek autentiškas ir natūralus yra šis žmogus? Jei koučingo specialistas pokalbyje geba derintis prie jūsų ir kartu išlikti savimi, tai bus geras pasirinkimas. Yra sakoma, kad su su žmogumi, kuriuo pasitikime galima eiti į žvalgybą. Žinoma, jūs neisite į žvalgybą su savo koučingo specialistu, tačiau jūs turite pasirinkti tą žmogų, kuriam galėsite atsiverti ir nesijaudinti, kad buvote jam pernelyg atviri.

Asmenybės branda

Nelygu koučingo specialisto amžius, jis turi gebėti parodyti, kad yra psichologiškai brandi asmenybė. Kokiomis įžvalgomis dalijasi šis žmogus? Kaip jis toleruoja neapibrėžtumą? Kaip jis reaguoja sunkiais jūsų pokalbio momentais? Kiek jis išlieka tvirtas ir pasitikintis tuo ką jis daro? Kiek komfortiškai jis jaučiasi teikdamas jums grįžtamąjį ryšį? Įsivaizduokite save ilgoje kelionėje kai traukinyje važiuojate vieni su jums nepažįstamu žmogumi. Kelionės metu jūs daug kalbate, dalijatės įžvalgomis. Ar prieš išlipdami savo stotelėje pakviesite šį žmogų arbatos? Nes net ir kelios minutės pokalbio su juo gali pasirodyti ypač prasmingos.

Lankstumas

Geri koučingo specialistai gali dirbti su skirtingą charakterį ar įvairias asmenybės savybes turinčiais vadovais. Ar šis žmogus toleruoja mūsų abiejų skirtumus? Ar jis gali pasiūlyti man tinkamiausius mokymosi būdus? Kiek jis gaba keistis ir ieškoti to, kas man tinka geriausiai? Jei jums reikia veiksmo, jūs turite jį gauti. Jei jums reikia laiko apmąstymams, jūs turite jo gauti. Koučingo specialistas turi besąlygiškai derintis prie jūsų, nebent kartais provokuoti jus išeiti iš savo komforto zonos. Bet kuriuo atveju, koučingas yra mokymasis ir jis turi vykti jums tinkamu būdu. Jei koučingo specialistas pokalbio pradžioje neklausia kaip jūs norite dirbti kartu ir primeta savo tvarką, tuomet turite jam aiškiai įvardinti savo prioritetus. Pavyzdžiui, kada ir kiek laiko jums patogu kalbėtis? Kaip turi vykti jūsų pokalbiai ir ko jūs tikitės iš šių pokalbių. Aptarkite kartu kas jums yra gera mokymosi praktika ir kas jums gali būti nepatogu ar nekomfortiška.

Pozityvumas

Į ką orientuojasi šis koučingo specialistas? Ar jis įvertina ir mano stipriąsias puses, ar analizuoja tik silpnas vietas? Kaip jis naudoja humorą ir kiek mane palaiko? Kiek objektyviai jis mane vertina? Ar po pokalbio su šiuo žmogumi aš jaučiuosi gerai? Greičiausiai nenorėsite kalbėti su paniurusiu ar vien tik problemų ieškančiu žmogumi. Koučingo specialistas taip pat turi jus įkvėpti, būti tiek pozityvus, kad padėtų jums pasijusti geriau ir tuo pat metu išlikti objektyvus, kad padėtų jums pažvelgti į save iš šalies.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.