Koučingas nėra įtaigios sėkmės mokytojų kalbos. Koučingas – tai pokalbis tarp koučingo specialisto ir jo kliento. Tokiame pokalbyje klientas skatinamas apgalvoti savo gyvenimiškus arba darbinius rūpesčius ir imtis atsakomybės mąstyti ir veikti taip, kad šiuos rūpesčius išspręstų. Vienas pokalbis tarp koučingo specialisto ir kliento trunka vieną valandą. Kad kliento užklausa būtų atsakyta, gali prireikti kelių ar net keliolikos pokalbių.

Bet kokie kiti tobulėjimo būdai, pavyzdžiui, žaidimai, knygų skaitymas, dalyvavimas mokymuose nėra koučingas. Koučingas nėra vaikščiojimas per žarijas ar šamanizmas. Koučingas nėra lektoriaus klausimų uždavinėjimas auditorijai. Mokymai nėra vedami „koučingo būdu“. Visa tai – atskiros, savo paskirtį turinčios veiklos, kurios kaip ir koučingas, padeda žmogui tobulėti.

Tradicinis konsultavimas (atsakymų pateikimas) yra lygiai toks pat veiksmingas ugdymo būdas kaip ir koučingas (atsakymų nepateikimas). Šie būdai taikomi priklausomai nuo to, kiek žinių, patirties ir kompetencijos turi klientas (ugdomasis). Jei žinių, patirties ir kompetencijos klientas turi daug, tuomet jam labiau tiks koučingas, nes jis gebės atsakymus atrasti  pats.

Koučingas yra psichologinio konsultavimo atmaina. Darau prielaidą, kad tokia atmaina atsirado dėl to, kad net ir psichologiškai sveiki bei nesutrikę žmonės siekė spręsti įvairius gyvenimiškus bei darbinius rūpesčius, kurie nepakliūna į psichoterapijoje ar psichologiniame konsultavime sprendžiamų problemų sąrašą.

Koučingo specialistai turi komercinį pranašumą prieš psichoterapeutus. Koučingas sparčiai tarpsta organizacijose kaip žmonių ugdymo (o ne gydymo) iniciatyva. Yra daug psichoterapeutų, kurie veda ir koučingo sesijas. Kai kurie psichoterapeutai niekina ar pašaipiai atsiliepia apie koučingą, kiti gerai supranta, kokio pobūdžio veikla yra koučingas ir kalba apie koučingą adekvačiai.

Koučingo specialistu tapti nepakanka dviejų dienų mokymų. Tarptautinės organizacijos koučingo specialisto kvalifikaciją pripažįsta tik tada, kai jis surenka tam tikrą dviženklį skaičių mokymosi valandų, triženklį skaičių koučingo praktikos valandų ir išlaiko kvalifikacijos egzaminą. Kad koučingo specialistas pradėtų vesti kokybiškas (ir apmokamas) koučingo sesijas, jam reikia bent dviejų trijų metų trukmės savarankiškos praktikos ir intensyvaus mokymosi.

Koučingo specialistas nėra guru. Koučingo specialistas nepataria, nenurodo ir nesako kaip. Koučingo pokalbio metu klientas, padedamas koučingo specialisto, susiformuoja norimą pasiekti tikslą ir atsakinėdamas į koučingo specialisto užduodamus klausimus ieško būdų, kaip šį tikslą pasiekti.

Koučingas nėra NLP (Neuro Lingvistinis Programavimas). Koučinge gali būti naudojamos tam tikros NLP metodikos, tačiau NLP yra atskira psichologinio konsultavimo arba psichoterapijos forma.

Koučingo pokalbių vedimas yra veikla, o ne gyvenimo būdas. Sportas, savišvieta, sveika gyvensena nėra koučingas. Tai yra hobiai ir veiklos, kurios žmogų daro sveiką ir laimingą. Koučingo specialistai dažniausiai veda ir kitus užsiėmimus, kurie padeda žmonėms geriau jaustis, pavyzdžiui, jogos užsiėmimus, tačiau joga yra joga, o ne koučingas.

Dauguma koučingo specialistų yra jautrūs žmonės. Koučingo specialistų tarpe yra gerokai daugiau moterų negu vyrų. Didžioji dalis koučingo specialistų turi aiškiai išreikštas žmogiškąsias vertybes. Dėl to koučingo specialistai yra jautrūs ir empatiški, tai – stiprioji jų pusė. Kita vertus, silpnoji koučingo specialistų pusė yra įžeidumas ir susilaikymas išsakyti savo nuomonę.

Koučingo literatūra nėra populiariosios psichologijos knygos arba įkvepiantys sėkmės romanai. Koučingo lietaratūra pirmiausia moko koučingo specialistus savo profesijos gylio ir pločio. Nors knygos apie psichoterpiją yra skirtos psichoterapeutams, jos tinka ir koučingo specialistams, nes šie taip pat dirba su psichologiniais žmogaus procesais. Tokios knygos kaip Alchemikas arba Vienuolis, kuris pardavė Ferarį nėra koučingo literatūra.

Koučingo mokslas sparčiai vystosi. Akademiniame pasaulyje atliekama vis daugiau mokslinių tyrimų, o ši disciplina pasaulio universitetuose dėstoma jau antrą dešimtį metų. Apie koučingą kaip apie savarankišką discipliną pradėta kalbėti aštuoniasdešimtųjų pradžioje.

Pradedantys koučingo specialistai nemėgsta koučingo teorijos ir yra linkę mokytis koučingo tik iš praktinių pokalbių. Koučingo specialistams būtina turėti psichologijos, suaugusiųjų mokymosi, asmenybės vystymosi ir kitų susijusių disciplinų žinių.

Koučingas nėra motyvuojančios citatos. Nors šios citatos gali sužadinti gerą mintį ar idėją, tačiau jos veikia lygiai taip pat efektyviai, kaip ir gražus gamtos vaizdas pro traukinio langą.

Koučingas nėra vien tik gudrūs klausimai, kurie yra užduodami klientui. Koučingo specialistas turi mokėti sukurti saugų ir pasitikėjimu bei pagarba pagrįstą santykį su klientu pokalbio metu bei mokėti pritaikyti koučingo technikas individualiai kiekvienam klientui ir atvejui.

Profesionalūs koučingo specialistai yra aukštą koučingo kvalifikaciją įgiję suaugusiųjų ugdymo ekspertai. Koučingo specialistai turi (turėti) bazinį su psichologijos sritimi susijusį išsilavinimą, nuolat tobulėja koučingo praktikos kursuose ir domisi kitomis su koučingo disciplina susijusiomis sritimis: psichoterapija, suaugusiųjų ugdymu ir pan.

Koučingas organizacijose nėra būdas paveikti žmones taip, kad patys to nežinodami jie darytų kažką, ko iš jų nori jų vadovai. Koučingas organizacijoje yra tobulėjimą ir augimą skatinantis metodas tačiau ne rezultato išmušimo būdas.

Vadovai neveda koučingo pokalbių. Vadovai tik naudoja koučingą fragmentuotai kituose ugdomuosiuose pokalbiuose tam, kad darbuotoją paskatintų patį rasti kūrybiškus sprendimus bei išspręsti keblias situacijas.

Koučingas gali būti taikomas komandoje. Komandos koučingas yra skirtas padėti komandai aptarti rūpimus veiklos klausimus ir surasti geresnių būdų, kaip ji galėtų dirbti.

Tokios sąvokos kaip „pakoučinti“ ar „iškoučinti“ yra klaidinančios. Koučingo pokalbyje dalyvaujantys žmonės žino, kad tai yra koučingo pokalbis. Tas kuris veda koučingo pokalbį nesiekia specialiai įteigti kažkokios tiesos ar kitokios darbotvarkės tam, kuris koučingo pokalbyje dalyvauja kaip klientas.

Koučingas lietuviškai bus vadinamas koučingu. Aiškios, trumpos (vienas žodis) bei taikliai koučingo principus atskleidžiančios sąvokos lietuvių kalba nėra. Reikia su tuo susitaikyti.

Daugiau klausimų ir atsakymų apie koučingą (pirma dalis) 

Daugiau klausimų ir atsakymų apie koučingą (antra dalis)

Jei girdėjote kokių nors mitų apie koučingą ir norite jais pasidalinti, rašykite komentaruose po šiuo straipsniu.

 

3 comments on “Trumpos tezės apie tai, kas ir kaip yra koučinge

  1. Girdėjau mitų: koučingas tik silpniems, koučingas labai brangus malonumas, dažnai girdžiu paprastų žmonių lūpose frazes: „aš jį šiek tiek pakoučinau tuo klausimu“, tokiu atveju, aš klausiu, iš kur tu moki koučinti? Man sako – ne, ne, aš ne koučeris, bet gi galiu pakoučinti, jei žinau daugiau toje temoje nei jis? Tipo, pakonsultuoti:)

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 8.0/10 (1 vote cast)
    • Tomas Misiukonis on said:

      Tikrai stiprūs ir įsigalėję mitai:)

      Norėtųsi atsakyti, kad koučingas mums reikalingas tam, jog galėtume savo rūpestį ar siekį apgalvoti iš įvairių perspektyvų ir silpnumas čia ne prie ko. Kad koučingas nepigus malonumas, tas tiesa, tačiau tai intensyvi ir gan greita intervencija. O kad visi pakoučinti gali, tas tam tikra prasme tiesa:) Juk visi esame kam nors pasakę – klausyk, geras klausimas, nebuvau pagalvojęs! Vadinasi, tas kažkas mus pakoučino – uždavė gerą klausimą:)

      VN:F [1.9.10_1130]
      Rating: 9.5/10 (2 votes cast)
  2. Artiomas on said:

    Aš gal pridėčiau porą tezių, kurios atskleistų koučingo skirtumus su keliais kitais pagalbos būdais:

    1. Koučingas – ne mokymas. Mokymas žinias suteikia, koučingas padeda žinias atrasti.

    2. Koučingas – ne mentorystė. Mentorius dalinasi savo patirtimi, koučeriui patirtis trukdo. Kuo daugiau koučeris žino ir patyręs ugdomojo pateiktos užklausos srityje, tuo didesnės pagunda kyla koučeriui pateikti teisingą sprendimą ir atimti iš ugdomojo galimybę pačiam susidoroti su problema.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 9.0/10 (1 vote cast)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.