Savaitgalį iškepiau krūvą lydekos kotletų ir prisėdau prie antros klausimų ir atsakymų apie koučingą serijos. Priminsiu, kad klausimus uždavė Roberta – viena aktyviausių Coachingblog.lt skaitytojų. Pirmoji krūva klausimų ir atsakymų apie koučingą čia.

Kokios emocijos dažniausiai lydi koučingo sesiją? Ar yra klientų, kurie apsiverktų per sesiją arba atradę atsakymą iš džiaugsmo išbėgtų?

Koučinge aptariami svarbūs asmeniniai dalykai, tad, žinoma, emocijos koučingo pokalbį lydi. Pasitaiko visko. Tai – normalu. Viskas, kas vyksta koučinge, – normalu.

Ar tarp koučingo specialistų yra hierarchija? Ar jūs tarpusavyje žinote koks yra kolegų profesionalumas?

Kai kurie Lietuvos koučingo specialistai turi tarptautinio lygio kompetencijų įvertinimus, bet tai nėra kokia nors hierarchija, tai tik parodo, kad  vieni koučingo specialistai turi daugiau patirties negu kiti. Koučingo specialistai turi skirtingus darbo stilius, juos galima pastebėti  per mokymus, susitikimus, kai praktikuojame.

Kas tai yra koučingo supervizija? Kam ji reikalinga ir kaip ja naudojamasi?

Koučingo supervizija yra profesinė koučngo specialisto priežiūra, kurios tikslas – padėti koučingo specialistui tobulėti kaip profesionalui. Koučingo specialistas pasirenka supervizorių pagal pastarojo patyrimą šiame darbe. Koučingo supervizijos pokalbius gali vesti kitas koučingo specialistas, turintis supervizoriaus kvalifikaciją. Supervizijos pokalbių kiekis priklauso nuo koučingo specialisto praktikos intensyvumo. Dažniausiai pats koučingo specialistas nusprendžia, kada ir kiek jam reikia supervizijos pokalbių. Supervizijos pokalbis yra labiau direktyvus negu koučingas. Supervizorius gali vienpusiškai atkreipti koučingo specialisto dėmesį į taisytinus dalykus. Koučingo supervizijoje aptariami koučingo specialisto patiriami sunkumai, asmeniniai aspektai, kurie galimai trukdo koučingui bei kiti panašūs klausimai.

Kas tai yra koučingo mentorystė?

Koučingo mentorystė yra dar viena koučingo specialisto tobulėjimo galimybė, kurią užtikrina koučingo mentorius. Tai – dažniausiai labiau patyręs koučingo specialistas, kuris dalijasi savo patirtimi, padeda koučingo specialistui tobulėti, teikia patarimus. Mentorystė yra puiki tobulėjimo galimybė kiekvienam pradedančiam koučingo specialistui. Tai – tarsi pokalbis su vyresniu draugu apie dalykus, kuriuos jis išmano geriau negu jūs.

Kuo ypatingas koučingo pokalbis, kai vienas koučingo specialistas veda koučingo pokalbį su kitu koučingo specialistu kaip klientu?

Toks pokalbis gali būti ypatingas tuo, kad koučingo specialistas, šiuo atveju klientas, bus labiau įgudęs ieškoti atsakymų į užduodamus klausimus. Koučingo specialistai turi gerai išvystytą refleksijos gebėjimą. Kita vertus, koučingo specialistai kartais juokauja, kad jie „moka“ būti koučingo klientais. Būtent tai gali trukdyti koučingo procesui.

Ar dažnai tenka sutikti žmonių, kuriems vietoje koučingo tavo manymu geriau daryti kitokį darbą?

Manau, kad kaip ir bet kurios kitos veiklos atstovai, taip ir koučingo specialistai gali dėl įvairių priežasčių nutarti nebūti koučingo specialistais. Kartais užtrunkame, kol atrandame tikrąjį savo pašaukimą.

Kol mokeisi, kiek koučingo sesijų turėjai per mėnesį?

Privalėjau dirbti su 6 klientais ir turėti su kiekvienu ne mažiau kaip tris sesijas per mėnesį. Tačiau sąmoningai pasirinkau didesnį kiekį klientų ir dirbau su jais ilgiau. Gera proga padėkoti jiems už šią pagalbą.

Pagal etikos kodeksą koučingo specialistas turi būti visu savo elgesiu orus.  O kaip dėl įvairių silpnybių, pavyzdžiui, alkoholio ir pan.?

Kiekvienas koučingo specialistas yra pirmiausia žmogus, lygiai toks pat kaip ir kiti. Įvairios žalingos pagundos jiems kenkia lygiai taip pat kaip bet kuriam kitam oriam žmogui. Kita vertus, yra nuomonių, kad koučingo specialistas turi būti pavyzdys ir autoritetas. Tačiau koučingo specialistas pagal visą koučingo filosofiją yra partneris, o ne autoritetas! Aš nekelčiau koučingo specialisto į padanges. Pirmiausia, jis turi būti žmogiškas.

Kai išvažiuoji į gamtą ar galvoji apie koučingą?

Nelygu vieta ar laikas, jei žmogui patinka jo darbas, jis apie jį pagalvoja.  Tad…pagalvoju, žinoma.

Kokią naudą suteikia priklausymas koučingo asociacijoms, bendruomenėms?

Galima būti arčiau kitų koučingo specialistų, pasikeisti patirtimi ar tiesiog draugiškai pabendrauti. Kita vertus, yra ir profesinės naudos – atsiranda papildomų progų dalyvauti mokymuose, konferencijose, įgyti teorinių ir praktinių žinių. Klientai mieliau renkasi nuolat tobulėjančius koučingo specialistus, o buvimas asociacijose neleidžia atitrūkti nuo naujovių. Galiausiai, smagu būti su bičiuliais.

Kodėl žmonės nusprendžia nepriklausyti asociacijoms?

Nenoriu spekuliuoti. Reikėtų klausti jų.

Kiek laiko po mokymų nepraktikuojant koučingo reiktų sakyti, kad koučingo specialistas prarado koučingo kompetencijas?

Pirmiausia reikia pagalvoti, ar koučingo specialistas po mokymų jau turi įgijęs kompetencijas… Jos, mano manymu, atsiranda ne mokymų metu, bet tęsiant koučingo praktiką. Mokymuose koučingo specialistai gauna pradines žinias ir dar tik pradeda lavinti įgūdžius. Kompetencijos išugdomos per savarankišką praktiką su tikrais klientais. Aš nedarau ilgesnių nei poros mėnesių pertraukų.

Koučingo mokymasis ir gilinimasis į save dažnai atskleidžia ir kitus talentus. Kokius talentus be knygų rašymo atradai mokydamasis koučingo ir augdamas šioje profesinėje srityje?

Nežinau, reikėtų klausti mano aplinkos. Pradėjau rūpintis sveikata  – ėmiau reguliariai sportuoti. Taip pat daug dėmesio skiriu kai kuriems bendravimo įgūdžiams, kuriuos noriu išlavinti.

Ar pasitaiko, kad augdami kaip koučingo specialistai, žmonės atranda kitą pašaukimą ir apleidžia šią veiklą?

Taip gali būti.

Kokie yra koučingo specialisto ir mokymų trenerio skirtumai? Kodėl žmonės nori tapti mokymų treneriais? Ar bandei tą daryti?

Didžioji mano darbo dalis – mokymų vedimas, kitaip tariant, aš dirbu mokymų trenerio (lektoriaus) darbą. Šis darbas nuo koučingo skiriasi tuo, kad trenerystės atveju žinių šeimininkas yra treneris, koučIngo atveju  žinios glūdi kliento viduje. Nors skiriasi metodologiškai, vis tik abu šie dalykai puikiai dera tarpusavyje.

Ar atsimeni visų savo klientų vardus?

Manau, kad taip. Kita vertus, turiu sąrašą visų klientų su kuriais teko dirbti.

Kada klientai pasimiršta?

Nepasakyčiau , kad pasimiršta. Kai susiduriu su kokiu nors klausimu apie koučingo praktiką, atmintyje iškyla įvairios situacijos su įvairiais klientais. Rašydamas knygas prisiminiau juos visus, nes būtent visos situacijos su jais suformavo mano patirtį. Vėl geras metas jiems padėkoti.

Ar tie patys klientai grįžta laikas nuo laiko? Ar padarę pokytį nebegrįžta? Nuo ko tai priklauso?

Kartais klientai grįžta, kartais dingsta kaip į vandenį. Ir tai yra jų pasirinkimas, būtent nuo to priklauso grįš klientas ar ne. Koučingas yra ne kas kita, kaip paslauga, kuria žmonės naudojasi arba ne. Tad tik jie sprendžia kaip elgtis. Visada džiaugiuosi, jei klientai po kurio laiko praneša apie save – neretas parašo laišką ar pasidžiaugia pasiekimais, kokie jie bebūtų.

Ar reikia pažinoti klientą kaip žmogų? Ar užtenka tik pamatyti jį ir jau galima pradėti vesti koučingo pokalbį?

Nebūtina žinoti visų kliento gyvenimo kelių ir klystkelių. Mes dirbame čia ir dabar. Kalbame apie konkrečius klausimus. Jei prireikia kažkokios informacijos visada pasiteirauju, o klientas renkasi, ar ją pateikti. Paprastai koučingo pokalbių pradžioje paprašau papasakoti klientų, ką jų manymu man apie juos reikia žinoti.

Ar žmonės paklauso, kai jiems yra pasakoma, kad „jums reikia kitokios pagalbos“?

Aš beveik neturėjau tokios patirties, tad negaliu atsakyti. Koučingo specialistai tiki, kad žmonės yra patys atsakingi už savo veiksmus.

Koučingas kavinėje ir ofise? Ar teko vesti koučingo pokalbius kavinėje?

Dar ne. Būtų nepatogu. Galvoju apie koučingą parke.

Ar dažnai žmonės meluoja per koučingo sesiją? Iš ko supranti, kad tai ką jie sako, yra melas?

Nevadinčiau to melu. Žmonės renkasi, ką jie nori sakyti ir ką pasilaikyti sau. Jei manau, kad klientui gali būti naudinga įvardinti kai kuriuos dalykus, pasiteirauju jo. Kuo geresnį santykį su klientu sukuriame, tuo mūsų pokalbiai būna atviresni ir jaukesni.

Koučingo specialistas dažnai laikomas arba yra autoritetas. Ar reikia susilaikyti nuo patarimų ir rekomendacijų gyvenimiškais dalykais? Ar koučingo specialistas gali bendrauti socialiniuose tinkluose?

Koučingas – yra koučingo specialisto darbas. Kai šį darbą jis dirba, t.y. veda koučingo sesiją, jam patartina susilaikyti nuo patarimų. Kai šio darbo jis nedirba, t.y. neveda koučingo sesijos, jis bendrauja kaip nori.

Vienam žmogui tas pats koučingo specialistas gali būti autoritetas, kitam – ne.

Pažįstu tokių koučingo specialistų, kurie naudojasi socialiniais tinklais, pažįstu tokių, kurie to vengia. Ką, kaip ir kur sakyti  – kiekvieno koučingo specialisto pasirinkimas. Man pačiam socialinis tinklas reikalingas žinių sklaidai, nes daug rašau ir tuo dalinuosi su kitais. Tiesa, pamenu vieną istoriją, kai mano kažkam užduotas klausimas socialiniame tinkle buvo pavadintas nekoučingišku. Tačiau tuo metu aš nevedžiau koučingo sesijos. Koučingo specialistai – ne antžmogiai ir ne dievybės. Koučingo specialistas – ne gyvenimo būdas, o vaidmuo, pareigos.

Keisčiausias dalykas, kurį žmogus yra atsinešęs į sesiją?

Nenorėčiau vertinti, kuri kliento istorija keista, o kuri ne.

Labiau pasitiki nuojauta ar koučingo technikomis?

Tikra meistrystė – gebėjimas derinti šiuos dalykus. Vien tik nuojauta ar vien tik technikos nebus geriausias pasirinkimas.

Knygoje aprašei daug koučingo technikų. Ar dabar pildai naujomis technikomis savo pokalbius, ar naudoji panašias jau išbandytas technikas?

Kai ką naudoju iš esamų, o kai kurios gimsta naujai. Turėčiau vėl jas fiksuoti, galbūt to prireiks ateityje.

Kaip atsiranda koučingo technika?

Daug koučingo technikų kildinamos iš skirtingų psichoterapijos mokyklų. Tad toli ieškoti nereikia. Kai kurias technikas koučingo specialistai papildo savo stiliumi – naudoja tam tikrus tik jiems būdingus žodžius, sakinių struktūras. Kiekviena užduotis gali būti papildyta unikaliais dalykais.

Koučingas ir religija. Ar koučingo specialistui svarbus dvasingumas?

Dvasingumo koučingo specialistui reikia tiek pat, kiek ir bet kuriam kitam žmogui.

Kokios psichologinės žinios yra reikalingiausios koučinge?

Žinios apie asmenybę, jos raidą, vystymąsi. Kognityvinių (mastymo), mokymosi procesų išmanymas. Skirtingų psichoterapijos mokyklų nuostatos ir darbo metodikos – būtinos žinios koučingo specialistui.

Ar geras psichologas būtų ir geras koučingo specialistas?

Nebūtinai. Geram psichologui gali reikėti atsitraukti nuo turėtų psichologinio konsultavimo ar psichoterapijos patirčių, nes koučingas – kitoks procesas. Iš kitos pusės, tinkamai panaudoję savo žinias tokie žmonės turi didelį privalumą prieš psichologijos mokslų neragavusius koučingo specialistus.

Kas yra asmenybės branda?

Gebėjimas suvokti ir įsisąmoninti save. Gebėjimas kurti ir palaikyti tvarius santykius su kitais. Gebėjimas priimti save, kitus žmones ir aplinką tokiais, kokie jie yra ir būti su tuo harmonijoje. Tikslų ir gyvenimo filosofijos turėjimas bei vadovavimasis tuo…Neabejoju, kad brandi asmenybė turi ir daugiau bruožų, bet išvardinau pirmiausiai atėjusius į galvą.

Tau labiau patinka klausti ar atsakinėti į klausimus?

Man patinka abu dalykai.

Ar koučingo pokalbio metu yra tekę susilaikyti nuo klausimo, kuris buvo tiesiog įdomus tačiau nukrypstantis nuo koučingo?

Gali būti, kad yra tekę. Kiekvienoje koučingo sesijoje turiu apgalvoti, ko, kaip ir kokiu tikslu kliento klausiu. Kiekvieno klausimo tikslas – padėti klientui tobulėti.

Ką tu norėtum palikti žmonėms? Rašai internetinį tinklaraštį, išleidai dvi knygas…Ar koučingo specialistui yra tobulėjimo ribos?

Man patinka dalintis. Girdėjau keletą gerų atsiliepimų apie knygas, vadinasi, jos yra prasmingos. Yra skaitytojų, kurie seka Coachingblog.lt naujienas, regis, kad  ši veikla – irgi prasminga.

Kol jausiu šią prasmę, jokių ribų nepaisysiu.

2 comments on “Krūva klausimų ir atsakymų apie koučingą [antra dalis]

  1. Neringa on said:

    Laba diena, Tomai,
    Man pasidarė įdomu, kuo skiriasi koučingo sesija nuo psichoterapijos/psichoanalizės seanso?

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
  2. Tomas Misiukonis on said:

    Laba diena, Neringa. Ačiū už gerą klausimą.

    Iš pažiūros – beveik niekuo, koučingo specialistas užduoda klausimus, o klientas ieško atsakymų. Tačiau ženklių skirtumų yra. Apie juos esu rašęs šiame straipsnyje. Straipsnio viduryje rasite psichoterapijos ir koučingo skirtumus.

    http://coachingblog.lt/autoriu-straipsniai/as-vadovas-o-ne-psichoterapeutas/

    VN:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.