Dalijuosi trejų metų senumo tekstu, kurį rengiau tuometiniam ICF Lietuva naujienlaiškiui. Čia jį skelbiu iš naujo, nes kai kurie skaitytojai norėjo daugiau sužinoti apie koučingo studijas užsienyje. Šiame straipsnyje noriu pasidalinti koučingo mokymosi patirtimi Oxford Brookes University (UK) magistrantūros programoje Coaching and Mentoring Practice MA, kurią baigiau 2010 m.

Šio universiteto koučingo ir mentoringo kursas šiemet švenčia dvylikos metų jubiliejų. Tai vienas pirmųjų Europos universitetų, kuris pradėjo dėstyti koučingą ir mentoringą akademiniu lygiu. Šis kursą akreditavo Europos Mentoringo ir Koučingo taryba (The European Mentoring & Coaching Council), o paskaitas ir užsiėmimus veda patyrę koučingo praktikai bei garsūs mokslo žmonės. Beje, viena šio kurso kūrėjų Dr. Tatiana Bachkirova šiemet svečiuosis kasmetinėje ICF Lietuva vasaros koučingo akademijoje gegužės mėn!

Kaip įstoti?

Į koučingo ir mentoringo programos studijų kursą įstoti galima, jei tik būsimasis studentas laisvai kalba ir rašo angliškai. Tai pat jei anksčiau yra mokęsis aukštojoje mokykloje, kur studijos nors kiek siejosi su koučingo disciplina. Pavyzdžiui, tai gali būti psichologija, organizacijų mokslai ar verslo vadyba.

Kaip vyksta studijos?

Studijos trunka dvejus metus. Paskaitos universitete vyksta kartą per mėnesį, ilgais savaitgaliais. Paskaitų metu mokomasi interaktyviai – dėstytojai pateikia temos medžiagą, jos pagrindu vyksta diskusijos, darbo grupėse sprendžiamos užduotys. Likusi mokymosi dalis prabėga virtualioje erdvėje diskutuojant su kolegomis studentais ir dėstytojais bei skaitant nurodytą literatūrą.

Virtualių užsiėmimų metu paskelbiama diskusijų tema, jos klausimai, pateikiama susijusi literatūra ir per nustatytą laiką studentas turi pateikti atsakymus į temos klausimus. Mane asmeniškai ši mokymosi patirtis labai įtraukė – pamenu ilgus vakarus dalijantis mintimis su  kitais studentais bei įrodinėjant dėstytojams savo nuomonės teisingumą.

Kaip vyksta atsiskaitymai mokslo metų eigoje?

Kiekvieno mokymosi modulio pabaigoje reikia parašyti baigiamąjį modulio darbą. Tokio darbo temą suderinęs su dėstytoju studentas pasirenka pats. Darbo apimtis – apie penkiolika puslapių teksto, kurį dažniausiai sudaro iškeltas klausimas, literatūros apžvalga ir studento įžvalgos. Pastarosios yra labai skatinamos, studentai drąsinami laisvai reikšti mintis, išsakyti savo poziciją.

Kokie moduliai dėstomi?

Pirmaisiais metais dėstomi trys moduliai. Pirmasis, trunkantis visus mokslo metus vadinamas koučingo praktikos moduliu. Jo metu studentas dirba su šešiais savanoriais koučingo klientais. Metų pabaigoje šis darbas yra aprašomas pagal nustatytą tvarką: studentas pristato savo koučingo praktiką, įvertina patirtus kritinius koučingo momentus, aptaria naudotus koučingo įrankius ir instrumentus, visa tai pagrindžia literatūra ir aprašo savo pamokas. Šios praktikos metu studentui universitetas paskiria supervizorių, kuris konsultuoja sudėtingais koučingo santykio klausimais.

Antrasis modulis yra skirtas suaugusiųjų mokymosi ir asmenybės raidos teorijai. Šį modulį sudaro įvairūs moksliniai požiūriai į suaugusiųjų mokymąsi ir tobulėjimą. Šias žinias galėjau pritaikyti koučingo praktikoje taip, kad ilgainiui išmanydamas vidinius žmogaus augimo procesus jau galėjau laisvai rinktis kokius koučingo instrumentus taikysiu ir kokio proceso prisilaikydamas dirbsiu.

Trečiasis pirmųjų metų modulis buvo skirtas psichologijos studijoms. Pagrindinė modulio kryptis  – sužinoti kokie psichologijos principai galioja koučinge ir kaip jie nusako koučingo stilių, procesą bei efektyvumą. Išnagrinėjome įvairių psichologijos mokyklų požiūrius, metodikas.

Antraisiais mokslo metais teko gilintis į koučingo praktikas organizacijose. Visą pusmetį gilinomės į organizacijų elgsenos mokslus ir siekėme suprasti kokiu būdu dirbti su organizacijų žmonėmis tiek individualiu, tiek kompanijos lygmeniu. Šį modulį vainikavo savarankiška pasirinktos organizacijos studija tikslu įvertinti koučingo efektyvumą verslo kompanijoje.

Likusioji mokslo metų dalis buvo skirta 80 psl. apimties tiriamojo mokslo darbo rašymui. Studentams padeda darbo vadovas, su kuriuo derinamas visas mokslinio tyrimo procesas, jo rezultatų aprašymas, literatūros šaltiniai. Parašius juodraštį darbo vadovas priima sprendimą ar leisti studentui rengti švarraštį ir pateikti jį universiteto vertinimui. Jei studentui nepasiseks ir jis atsisakys tolimesnio kelio, jis gaus universiteto diplomą apie baigtas koučingo studijas. Jei baigiamasis darbas bus priimtas ir įvertintas teigiamu pažymiu, studento laukia mokslinis magistro laipsnis koučingo ir mentoringo disciplinoje. Geriausių mokslinių darbų autoriai gali tikėtis, kad jų darbą publikuos koks nors mokslinis žurnalas.

Studentai

Kurso studentų įvairovę sudaro verslo konsultantai, viešojo sektoriaus darbuotojai bei kompanijų atstovai: vadovai bei personalo direktoriai. Tokių patirčių įvairovė buvo dar vienas garantas kokybiškam mokymuisi. Visi nuolat palaikome artimą ryšį ir dalijamės tiek mintimis apie studijas, tiek sunkumais ir išgyvenimais kuriuos tenka patirti.

Mokslo kokybė

Šias studijas vadinu bene kokybiškiausia mokymosi patirtimi kurią kada nors teko įgyti. Prie to prisidėjo universiteto dėstytojai, kurie yra ne tik didelę patirtį turintys koučingo profesionalai, tačiau ir šviesūs akademiniai protai. Visi kurso dėstytojai aktyviai dalyvauja rengiant mokslinius koučingo tyrimus, rašo straipsnius, knygas. Tad bendravimas su tokiais žmonėmis, kurie iš esmės prisideda prie koučingo profesijos kūrimo yra viena vertingiausių mokymosi galimybių.

Mokymosi „patogumai“

Vienu svarbiausių mokymosi patogumų aš įvardinčiau neaprėpiamus bibliotekos resursus. Studentams buvo pasiekiamos naujausios knygos, žurnalai, mokslo darbai, kurie leido visapusiškai suvokti koučingo discipliną. Skaitydamas atliktus tyrimus koučingo srityje supratau kokia dar jauna ši profesija, ir dar kiek daug galime visi prie jos prisidėti.

Kitu mokymosi privalumu įvardinčiau studijų formą, apie ją jau minėjau – galimybė laisvai reikšti mintis, dėstyti savo nuomonę, dalintis įžvalgomis su kitais studentais buvo tie katalizatoriai kurie paskatino mokymosi progresą.

Kas toliau?

Universitetas neseniai išplėtė koučingo ir mentoringo discipliną – jį papildyta koučingo supervizijos magistrantūros kursu bei penkerių metų trukmės koučingo ir mentoringo doktorantūros studijomis. Tad jei yra šiai profesijai atsidavusių žmonių, jie turi visas galimybes gauti neįkainojamą išsilavinimą.

Pamenu, vienoje pirmųjų paskaitų išgirdau Kurt Lewin‘o citatą: „nėra nieko praktiškesnio už gerą teoriją“. Tuomet toks požiūris daugumai studentų sukėlė šypseną, nes manėme, kad koučingas yra praktinis įgūdis ir tik praktikos turėtume mokytis. Šiandien žvelgdamas į savo patirtį galiu vėl nusišypsoti ir pripažinti jog taip manydamas stipriai klydau. Visų pirma, gautų žinių bagažas suteikė laisvę dirbti lanksčiai. Ir galiausiai žinios suteikė pasitikėjimą savo jėgomis, jis dažnu atveju dabar gelbėja sudėtingose koučingo sesijose.

Nuoroda į universitetą

Nuoroda į koučingo ir mentoringo praktikos kursą (Puslapio apačioje rasite visą reikiamą informaciją)

One comment on “Koučingo mokymosi patirtis: apie akademines koučingo studijas Oxford Brookes University (UK)

  1. Roberta Petrauskaitė on said:

    Ačiū, labai naudingas straipsnis! Manau pasidėsiu jį iki kol ateis laikas priminti sau apie šias įžvalgas. :) )

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.