Pirmųjų koučingo pokalbių metu užmiršdavau, kad prieš mane sėdi žmogus, patikintis man dalį savo vidinio pasaulio. Tada labiau rūpinausi, kaip suformuluoti gerus klausimus ir mokiausi valdyti pokalbio eigą. Daug energijos išeikvodavau, kad neparodyčiau klientui savo jaudulio. Tokius jausmus tikriausiai patiria kiekvienas pradedantis kučingo specialistas.

Tik vėliau supratau kelis dalykus. Pirma, nors klausydavausi savo kliento ir stengdavausi atliepti jo poreikius, vis dėlto būdavau labiau susikoncentravęs į tai, ką darau pats, o ne į tai, ko iš tikrųjų reikia mano pašnekovui. Antra, suvokiau, kiek dar daug turiu įdėti darbo, kad gebėčiau įsijausti į pokalbio tėkmę ir iš tikrųjų išgirsčiau kitą žmogų. Galiausiai įsisąmoninau, kad prieš mane sėdintis žmogus laukia paprastų dalykų – jautraus pokalbio metu būti iš tikrųjų pastebėtas, paskatintas, pagirtas, jei jaučiasi to nusipelnęs. Už šias įžvalgas esu dėkingas pirmiesiems savo klientams, padėjusiems man to išmokti.

Už ką ir kaip skatinti?

Įsivaizduokite, kad su artimu žmogumi kalbatės sau svarbiu klausimu. Jūs analizuojate situaciją ir ieškote atsakymų. Kaip norėtumėte, kad reaguotų jūsų pašnekovas? Tikriausiai pageidautumėte, kad jis suprastų, įvertintų ar pritartų tam, ką sakote. Koučingo pokalbio metu taip pat skatiname ir giriame už:

  • Progresą, pavyzdžiui:

Labai džiaugiuosi, kad priėjome prie šios minties, matau, kad kaskart tau vis geriau sekasi atrasti naujų idėjų…

  • Idėjas, pavyzdžiui:

Tai ką įvardijai, mane labai žavi, pritariu tau, kad ši idėja bus tikrai veiksminga…

  • Atvirumą, pavyzdžiui:

Suprantu, kad buvo nelengva apie tai kalbėti, man didelė garbė, kad manimi pasitikėjai ir atvirai papasakojai…

  • Prisiimtą atsakomybę, pavyzdžiui:

Matau tavo ryžtą visa tai įgyvendinti, šaunu. Tikiu, kad taip tvirtai nusiteikus tau tikrai viskas pavyks.

  • Suteiktą galimybę tobulėti, pavyzdžiui:

Šis pokalbis man pačiam davė labai daug, labai tau dėkoju, kad leidai tobulėti ir man.

  • Analizę ir aiškumą, pavyzdžiui:

Tai, kaip gerai išanalizavai šią situaciją rodo, kad puikiai atlikai namų darbus. Tai pirmas kartas mano praktikoje, kai kas nors taip aiškiai įvardija visus klausimus.

Išvardyti atvejai – tai pagrindinės progos, kurių metu tikriausiai norėsite paskatinti ar pagirti savo pašnekovą. Neabejoju, kad rasite ir daugiau galimybių ištarti gerus žodžius.

Pašnekovą galima skatinti ir bendro pobūdžio įvertinimu, pavyzdžiui:

  • Matau, kad tau gerai sekasi mokytis.
  • Smagu, kad tau pradėjo sektis geriau.

Kas trukdo skatinti?

Pagirdami savo pašnekovą koučingo metu, suteikiame jam energijos judėti į priekį. Pripažinimas padeda sutelkti dėmesį į stipriąsias žmogaus ar jo mokymosi proceso puses. Iš patirties žinome, kad galime auginti ir tobulinti tai, į ką koncentruojame savo energiją ir pastangas. Lygiai taip pat galime šią kliento energiją apriboti, jei vadovausimės keletu egzistuojančių mitų apie pripažinimą:

  • Pasiekimai yra savaime suprantami, tad neaptarinėjami;
  • Nereikia reaguoti į gerus žodžius, tai nekuklu;
  • Nevalia prašyti, kad kiti mane pripažintų, jie patys turi pamatyti mano gerus darbus;
  • Nevalia pagirti, tai – gražbyliavimas;
  • Jei pagirsiu, pašnekovas pamanys, kad bandau jam įtikti.

Tiek natūralioje aplinkoje, tiek ir darbe mes turime įvairių nuostatų apie pripažinimą ar kritiką. Pirmiau pateiktas nuostatų sąrašas nėra baigtinis. Tokias nuostatas įgyjame dar vaikystėje, daugelį jų išsiugdome toje aplinkoje, kurioje dažniausiai tenka būti – darbe, bendraudami su kitais žmonėmis. Norėdami, kad pripažinimas atliktų savo reikšmingą darbą, pirmiausia iš šių nuostatų turime išsilaisvinti patys ir padėti jų atsisakyti savo pašnekovui.

Be to, verta prisiminti, kad koučingo pokalbio metu girdami savo pašnekovą, giriame ir save. Juk būtent koučingo specialistas atvedė klientą prie geros idėjos. Būtent jis paskatino šį žmogų pažvelgti iš kitos perspektyvos. Todėl manau, kad ir patys sulauksime gero žodžio iš savo pašnekovo. Labai gerai žinau šį džiugų jausmą, kai pašnekovas po koučingo šiltai padėkoja ne už gerą patarimą, o už suteiktą galimybę tokį patarimą atrasti pačiam.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.