Coachingblog.lt dalijasi skaitytojos Robertos Petrauskaitės mintimis apie koučingo mokymus.

Roberta Petrauskaitė

Kaip aš norėčiau, kad mane mokytų koučingo?

Koučingas, koučingas, koučingas..,- jau kurį laiką, skamba mano balsas draugų ausyse. Pati apie tai nenustoju galvoti ir kalbėti, bet vis nedrįstu imtis praktikos. To priežastis – daugybė klausimų ir kasdieninės paieškos bandant rasti atsakymus.  Tačiau ieškojimas tuo ir žavus, kad visada yra galimybė atrasti ką nors nauja ir nepaprasta.

Visai neseniai buvau svečias vienoje koučingo mokyklų ir ten supratau, kad koučingas yra tokia delikati sritis, kad sunku būtų kalbėti apie bet kokį mokymosi modelį, kuris tinka visiems. Todėl pasidalinsiu mintimis apie savo idealius mokymus.

Pradžioje, trumpai papasakosiu apie savo kelionę į koučingo pasaulį. Perskaičiau Coachingblog.lt, nuėjau į porą ICF Lietuva susirinkimų, susipažinau su ten esančiais žmonėmis, paklausiau krūvos klausimų apie koučingą, pasėdėjau koučingo kliento kėdėje,  buvau svečias vienoje koučingo mokyklos pamokoje ir dar apsilankiau ne vienuose žmogaus tobulėjimo seminaruose ir mokymuose.  Visa ši patirtis truko daugiau nei pusę metų. Dabar, kai jau žinau daugiau informacijos ir turiu realios patirties, man yra ramu. Tačiau žinau, kad yra žmonių, kuriems nėra taip ramu.

Paskutiniu metu Facebook‘e esančiose grupėse, susijusiose su koučingu, tvyro ieškojimo nuotaika. Koučingo žvaigždės kelia klausimą dėl ICF kompetencijų ir  tarpusavyje bando išsiaiškinti ir suprasti, kaip pavadinti vienus ar kitus diplomus bei kokias kompetencijas jie atspindi.  Aš nesikišu į šį bangavimą, tačiau stebiu ir galvoju – galvoju apie tai, kad atėjusi į bet kurią koučingo mokymo įstaigą, pirmiausia norėčiau įgauti esmines kompetencijas. Tačiau, nepakanka perskaityti ir mintinai išmokti kompetencijų sąrašo. Kai kurios kompetencijos, tokios kaip įsisamoninimo skatinimas ateina su paties koučingo specialisto sąmoningumu, o sąmoningumas, kaip žinia, ateina iš patirties. Tačiau, ką daryti su jaunimu, kuris turi mažiau patirties nei šilto ir šalto matę verslo pasaulio atstovai?

Siūlau išeitį. Vienas iš būdų – apžvelgti visas kompetencijas, pradedant nuo elementarių apibrėžimų. Tada, jei kiekvienas studentas pasidalintų savo patirtimi, susijusia su kompetencija, tai būtų naudinga ir mokytojui, nes jis suvoktų, kokias patirtis turintys žmonės jį aplankė, o taip pat naudinga ir grupei, nes tada galima rasti žmones su ryškiausiomis patirtimis ir mokytis iš gyvo pavyzdžio.

Tęsdama toliau, pasidalinsiu dažnai tarp koučingo specialistų sklandančia mintimi, kad kiekvieno koučingo specialisto koučingas yra skirtingas. Būtų įdomu ne tik teoriškai susipažinti su skirtingomis koučingo kryptimis, bet ir asmeniškai susipažinti su skirtingas kryptis praktikuojančiais specialistais ir išgirsti jų patirtį.

Matyti, girdėti, išjausti įvairias patirtis yra gerai, tačiau be geros teorijos šios patirtys išsibarstys po žmogaus vidų lyg nuolaužos po bombos sprogimo. Atrodo visko daug, bet nieko esminio. Todėl man yra svarbu gera teorija. Argumentuoju tai savo, kaip matematikos olimpiadų dalyvės, patirtimi. Koučingas man panašus į uždavinių sprendimą kitoje plotmėje – kito žmogaus viduje. Visi kintamieji yra tik tie, kuriuos pateikia klientas. Klausimas taip pat yra padiktuotas kliento. Sprendimas prasideda tada, kai pamatau tai, kas nėra pasakoma tiesiogiai, nes jei klientas žinotų atsakymą jis į koučingo sesiją neateitų.

Pateiksiu pavyzdį, kuriame nėra skaičių, tik vienintelis žinojimas, kad duota figūra yra taisyklingas kvadratas .

Sprendimą pradedu nuo teorijos – visos kvadrato kraštinės yra lygios, o kampai lygūs 90 laipsnių. Po to, naudoju kvadrato savybę, kad įstrižainė (raudona linija) dalija kampą pusiau. Taigi, turėdama vieną faktą, kad duotas kvadratas ir žinodama teoriją, išvedu atsakymą 90/2 = 45 laipsniai. Šiuo pavyzdžiu norėjau pasakyti, kad tiek matematikoje, tiek koučingo mokymuose aš ieškau labai daug tikros teorijos, kuri yra patikrinta praktikoje ir padeda pamatyti tai, kas atrodytų yra nematoma.

Taigi, kai jau yra gera teorija, praktika, pažintys, o klausimų/įrankių arsenalas pildosi kasdien, ko dar trūksta iki tobulumo? Manau, kad koučingą išskirtine profesija daro etikos kodeksas . Panašiai, kaip karatė meistrai nebegali kovoti gatvėje, taip ir koučingo specialistai turi save riboti. Taip manau, nes jų rankose  yra stiprūs įrankiai, skirti stimuliuoti žmogaus mąstymo procesą.  Vakarų šalyse koučingo specialistai dažnai būna vyresnio amžiaus, kai kurie jų – universitetų dekanai ir profesoriai. Šie žmonės natūraliai laikosi labai daug etikos normų, nes to reikalauja jų profesija. O ką daryti su jaunu žmogumi, kuris dar neturi tokios gilios profesinės patirties?

Mano atveju, vienintelė profesinė patirtis yra mano darbas draudimo įmonėje. Kai pradėjau ten dirbti, klientų aptarnavimas ir etiketo normų laikymąsis atrodė nesusiję. Tačiau su laiku supratau, kad etiketas ir profesinė etika yra vienintelis dalykas, kuris padeda pasitikėti šalia esančiu žmogumi. Dirbdama su klientais įgavau ir daugiau patirties bei bendravimo įgūdžių, bet noriu atkreipti dėmesį į tai, kad be savo patirties klientų aptarnavimo srityje man būtų sunkiau suprasti etikos kodeksą, kuris remiasi kertiniais žodžiais „klientas“ ir „specialistas“. Todėl į idealius koučingo mokymus jaunam žmogui įtraukčiau ir klientų aptarnavimo pagrindus.

Taigi, mano idealūs koučingo mokymai būtų tokie, kurie turi daug reikalingos teorijos, daug dėmesio skiriama etikos kodekso ir kompetencijų įsisavinimui, taip pat minėjau, kad norėčiau išgirsti kuo daugiau profesionalų patirties. Kai jau šie dalykai yra mokymuose, belieka tik džiaugtis praktika ir mokytis iš savo bei kolegų patirties.

Galiausiai, jei skaitytojas leis, noriu pasidžiaugti savo kelione, kurią turėjau šiuos pusę metų ir noriu padėkoti visiems, su kuriais teko kalbėtis apie koučingą – specialistams už tai, kad skirdavo man laiko, draugams už tai, kad klausė ir kritikavo mano idėjas ir žinoma Coachingblog.lt už galimybę sudėti savo mintis ten, kur žmonės gali jas pamatyti. Taip pat ačiū tau, žmogau, kuris paskyrei laiko šias mintis perskaityti. Tikiuosi, radai čia nors šiek tiek atsakymų, kurie padės tau tavo kelionėje.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.