Ar tikite, kad ateinančio savaitgalio akcija prekybos centre yra nuoširdi verslininkų nuolaida ir, kad jūs iš tikrųjų sutaupysite?

Taip, žinau tą nusivylimą, kai vitrinos lange pamatę 50% nuolaidą reklamuojantį stendą pastebite užknisantį žodelį iki.

Žinau tą džiaugsmą, kai ieškodami kelionės atostogoms pamatote puikų pasiūlymą. Taip pat žinau tą susierzinimą, kai tą pačią sekundę pastebite, kad prie viliojančios kainos puikuojasi kitas užknisantis žodelis – nuo.

Žinau, kad nebesidomite patraukliais pasiūlymais, nes jie pažymėti žvaigždute. Taip, tos suknistos papildomos sąlygos.

Neabejoju, jūs netikite politikų pažadais, bet juk kas nors turi būti išrinktas. Netikite tais žmonėmis geltonuose puslapiuose ar dar geltonesniuose portaluose, bet juk reikia kažkaip pramogauti.

Žinau, kad bent vieną kartą esate nuėję į plačiai reklamuojamą seminarą, kuriame buvo žadama atskleisti sėkmės paslaptis, tačiau vietoje sėkmės paslapčių ten radote klišėmis besisklaidantį „guru“.

Mano kaip ir jūsų elektroninio pašto dėžutė užkišta pasiūlymais išgerti kažkokių miltelių ir per dvi savaites įgyti fantastiškas kūno formas. Kažkas man siūlo galimybę per tiek pat laiko išmokti  užsienio kalbą. Dar kažkas garantuoja, kad trijų šimtų puslapių knygas aš skaitysiu taip greitai, kaip kad jūs skaitote šį tekstą.

Ar pastebėjote, kad pro nuolaidomis rėkiančias vitrinas jūs praeinate abejingai. Nepuolate gerti tų stebuklingų miltelių, nesinaudojate tuo išskirtiniu pasiūlymu su žvaigždute, o knygas skaitote jums įprastu greičiu. Jūsų elektroninio pašto sistema pati, jums nesukant dėl to galvos, ištrina nepageidaujamą reklamą.

Įdomu yra tai, kad kuo mes abejingesni šiam aplinkos poveikiui, tuo ši aplinka darosi agresyvesnė.  Užuot skaitęs apie nuolaidas ir akcijas vitrinose, esu priverstas jas trinti iš savo mobilaus telefono, nes mano numerį kažkas jau pardavė reklamos platintojams.

Laikau save normaliu žmogumi, kuris tiki kitais žmonėmis. Aš noriu tikėti žmonėmis. Galų gale man patinka tikėti žmonėmis. O kaip jūs? Ar pastebite, kad po šia gera intencija slypi lengvas nusivylimas ir nepasitikėjimas…beveik viskuo. Tarsi lauktume, kas ir kada mumis pasinaudos, kad gautų sau naudos.

Daugybėje gyvenimo kontekstų mes nusiteikiame nepasitikėti, nors su nepasitikėjimo objektu dar nesusidūrėme. Galiu pateikti pavyzdžių iš seminarų, kuriuos vedu. Sutinku žmonių, kurie ateina su išankstine nuostata nepasitikėti. Todėl dažno renginio metu pasakau auditorijai, kad niekuo jos neįtikinėsiu.

Gera žinia ta, kad gyvendami su šiuo jausmu mes daromės labiau atsparūs. Blogoji žinia ta, kad toks visuotinis nepasitikėjimas mažina visa ko vertę – kartais pro akis praleidžiame išties gerus pasiūlymus ar mojame ranka į gerus mokymus, nes manome kad visi jie vienodai blogi.

Psichologijos profesorius Dan Ariely kartu su kolegomis atliko eksperimentą, kurį pavadino free money (pinigai už dyką). Viename iš prekybos centrų jie įtaisė kioskelį ir pradėjo siūlyti praeiviams pinigus. Už dyką. Kad viskas atrodytų tikra, ant stalelio jie išdėliojo siūlomus skirtingo nominalo banknotus. Mokslininkai smalsiai stebėjo kaip elgiasi praeiviai, kuriems prieš nosį kabėjo ženklas, sakantis, kad šiame kioske jie gali gauti pinigų. Dykai!

Kai ženklas siūlė praeiviams paimti  1$ banknotą, iš visų pro šalį praėjusių stabtelėjo tik vienas procentas praeivių. Kai tyrėjai pakeitė ženklą ir nurodė, kad dabar praeiviai gali tiesiogine to žodžio prasme pasiimti net 50$ vertės kupiūrą, tuo susidomėjo tik devyniolika procentų praeivių.

Daugumoje atvejų smalsuoliai stebėjosi tuo, kas vyksta ir visi sutartinai įtariai kamantinėjo tyrėjus. Pagrindinis praeivių klausimas skambėjo taip: ką man reikės už tai padaryti? Dauguma kažkodėl manė, kad tai apgaulė, triukas ar koks kitas nešvarus reikaliukas.

Kitą tyrimą ta pati mokslininkų komanda atliko internetinių pažinčių portale. Jie pastebėjo, kad pažinčių skelbimuose vyrai dažniausiai meluoja apie savo ūgį ir pajamas. Tuo tarpu moterys dažniausiai melavo apie savo svorį.

Dan Ariely kviečia pagalvoti – tarkime, kad jūs esate sąžiningas žmogus ir tikite, kad pasitikėjimas – gerų santykių pagrindas. Tad pažinčių skelbime sąžiningai nurodote tikrą savo ūgį, pajamas ir svorį. Tačiau kas iš to? Kiti skaitytojai jau patyrę, kad skelbimuose visi žmonės nori šiek tiek save pagražinti, mintyse pablogins jūsų sąžiningai pateiktus duomenis. Štai jums visuotinio nepasitikėjimo pasekmė.

Kažkur socialiniame tinkle perskaičiau vieno žmogaus patarimą norintiems susipažinti internetu. Tikrą vaikino ar merginos grožį vertinkite pagal pačią baisiausią jo ar jos nuotrauką, – rašė jis. Ciniška, nekitaip, bet tai yra pasitikėjimo erozija  – fenomenas, kuris rodo vis mažėjantį pasitikėjimą aplinka, verslu ar žmonėmis. Pagalvokite apie tuos, kas yra netekę jūsų pasitikėjimo. Kad ir kaip jie bandytų atgauti jūsų palankumą, tai padaryti jiems bus be galo sunku.

Tikriausiai todėl darbdaviai skeptiškai vertina net labiausiai blizgančius gyvenimo aprašymus, nes duomenys juose nebūtinai atitinka tikrovę. Kai kuriais atvejais puiku prie anglų kalbos žinių gali reikšti, kad anglų kalbą žmogus yra mokęsis tik su google translate. Arba nebūtinai.

Dabar pagalvoju apie savo profesiją. Nes šiuo atveju pasitikėjimo erozija taip pat pasireiškia. Ir ją skatina daugybė neatsakingų pareiškimų apie koučingo ar kitų saviugdos priemonių naudą. Akį traukia pagražintos internetinės svetainės, žadančios pokyčius ant smūgio ir, žinoma, iškalbingi lektoriai bandantys abstrakčiomis frazėmis parduoti sėkmės receptus.

Galvoju apie būdus, kaip sulėtinti pasitikėjimo eroziją? Elgtis ir dirbti skaidriai? Nesivaikyti trumpalaikės naudos? Būti tik tuo kuo esi ir niekuo daugiau? Man tinka, nežinau kaip kitiems.

Galbūt kiekvienas iš perskaičiusių šį tekstą pagalvosite apie savo gyvenimą ir veiklos sritis. Kur jūsų aplinkoje pasireiškia pasitikėjimo erozija? Ar yra ženklų, rodančių, kad patys prie jos prisidedate?

Aš apie vieną iš savo veiklų jau pagalvojau – nežadėjau ir nežadėsiu savo klientams greitų pokyčių ir negarantuosiu, kad visi receptai bus veiksmingi. Nebruksiu per jėgą nei  koučingo, nei jo idėjos. Kam įdomu, kviečiu ieškoti ir atrasti.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.