Anądien į paieškos sistemą įvedžiau žodį „koučingas“. Protinga mašina grąžino nei daug, nei mažai – 43,800 įrašų ir padarė tai, pasak jos, per 0.21 sekundės. Pabandžiau angliškai – skaičiai dar labiau stulbinantys. Prisipažinsiu, dariau nedidelę apžvalgą, kaip koučingas pristatomas viešoje erdvėje. O jei dar tiksliau, smalsavau, kaip jis reklamuojamas. Sutinku, kad į reklamą mes visi reaguojame skirtingai. Tad nors šį tekstą kai kur pagrįsiu faktais, vis tik, tai yra daugiau subjektyviu patyrimu paremtos mintys, išsakytos vieno žmogaus. Kitaip tariant, šis straipsnis yra labiau atspindys nuojautos, kažkur viduje kirbančios, nei koks tai akademinis-praktinis pamąstymas…

Koučingas – kelias į sėkmę! Koučingas – didelė galia! Koučingas  padės kai…(keliolika punktų). Koučingas išlaisvina. Koučingas pakylėja. Koučingas – sielos vaistas. Tai – citatos iš koučingo paslaugas ir koučingo specialistus reklamuojančių interneto puslapių. Daugumos jų formuluotes pakeičiau, nes nenoriu susikoncentruoti į ką nors konkretaus.

Jei būčiau nieko apie koučingą neišmanantis skaitytojas, man susidarytų įspūdis, kad koučingo galia – stebuklinga, o koučingo specialistai – iš dangaus nužengę hyleriai. Turiu liudininkų, kurie tikrai taip sako. Jei rimčiau, atrodo, kad koučingas žada greitą pokytį čia ir dabar… Ar pokyčiai gali būti greiti – tai atskira diskusija, tačiau apibendrinant tą informaciją, kurią peržvelgiau, galima daryti išvadą, kad koučingas daugeliu atvejų pateikiamas kaip produktas, kurį suvartojęs tapsi kuo tik nori. Koučingas – tarsi kokie batai, lašiša ar kitokia prekė, kuriai taikoma savaitgalio akcija. Taip, teko matyti net koučingo akcijų.

Galima būtų visa tai palikti savieigai, tačiau manyje užgimė nerami mintis. Ir čia prasideda ta subjektyvioji straipsnio vieta. Man regis, kad koučingas yra žmonėms ir apie žmones, o tokie dalykai yra kompleksiški, nevienalyčiai. Keblūs pamatuoti ir apčiuopti. Galbūt kiek didingi, paslaptingi. Svarbūs. Nors pateikiami paprastai (tai – gerai), tačiau šie dalykai slepia savyje gilią prasmę ir apjungia daugybę procesų. Tad palyginęs visa tai su tuo, kaip tai pateikiama, šiek tiek nuliūdau. Tarsi kas paimtų ir pardavinėtų mylimo žmogaus prisilietimus. Tarsi gero draugo dėmesiui galiotų savaitgalio akcija.  Tebūnie, bet kyla praktiškas klausimas – kaip toks vartotojiškas koučingo pristatymas ir perspausta reklama veikia koučingo įvaizdį?

Iki šiol daugelis organizacijų į koučingą žiūri kreivai ir vengia jo sakydamos, kad koučingas – viena tų įvairių keistų veiklų, kurios paprastai nedera prie mokymosi tradicijų įmonėse. Neminėsiu šių veiklų, pasakysiu tik tiek, kad apklausęs keliolika žmonių supratau, kad jos vertinamos labai kontraversiškai. Tad kai kuriems žmonėms žodis „koučingas“ sukelia šypseną, kai kas piktinasi juo. Galima būtų juos kaltinti, neva jie neišmano koučingo esmės, tačiau kita vertus, noriu daryti prielaidą, kad šias nuotaikas skatina ir mėgėjiška koučingo reklama į visas puses šaukianti, kokia laimė koučingą patirti.

Koučingas – ne prekė, nepardavinėkite koučingo, – prieš metus vienoje mokymų klasėje sakė Sylvianne Canio koučingo meistrė iš Nyderlandų. Dirbkite taip, kad klientai jus rekomenduotų kaip specialistus. Man norėtųsi paantrinti šiai išmintingai moteriai. Jei koučingą klientams bruksime, atrodysime pigiai. Koučingo klientai  - sąmoningi žmonės ir jiems nereikia brukalų. Tuo labiau jiems nereikia nieko aiškinti apie koučingo naudą. Jie moka naudotis koučingu. O jei dar nesinaudoja juo, tai reiškia, kad nesurado tinkamo koučingo specialisto. Koučingo specialistui nereikia būti kokiu nors prekybos centru, kuriame skelbiamos kažkokios nuolaidos ir rėkiama akcijomis. Tai ne grožio konkursas ir ne pagal grožį klientai koučingą renkasi.  Tad kaip parduoti koučingą, jei pats nejučia advokatauju jo nepardavinėjimui?

Viename straipsnių www.coachingacademyblog.com teikia patarimus koučingo specialistams, kaip įsitvirtinti koučingo rinkoje. Pabandysiu atsižvelgti į lietuviškas realijas ir papildysiu minėtus patarimus savo patirtimi.

Pirmiausia, koučingo specialistas turi pasirinkti konkrečią nišą, kurioje ketina dirbti. Jam patariama „įsisukti“ į šio numatyto segmento kontekstą. Pavyzdžiui, jei koučingo specialistas savo segmentu įvardija vadovus, jam tikrai verta lankytis renginiuose ar klubuose, kurie skirti vadovams. Jei koučingo specialistas orientuojasi į sveikatingumo koučingą, jis tikriausiai bendradarbiaus su gydymo ar sveikatingumo įstaigomis. Jei koučingo specialisto kryptis – gyvenimo koučingas, tikriausiai jis savo veiklą vystys ten, kur renkasi tobulėti norintys žmonės – įvairiuose šeimos centruose ar bendruomenėse.

Mano galva koučingo specialistas gali apsieiti be pigios (idėjine prasme) išorinės reklamos. Jam pakanka pradėti nuo kelių nemokamų sesijų su tobulėti norinčiais klientais. Ir, jei viskas gerai, tie žmonės pradės rekomenduoti koučingo specialistą kitiems.  Jų galima to paprašyti. Šalia viso to koučingo specialistui kaip ir visiems konsultavimo srities profesionalams, verta daryti viešus pranešimus, rašyti straipsnius, vesti internetinį dienoraštį. Neslėpsiu, pastaroji veikla mane patį labai traukia, tad sau prasmę joje jau radau.

Rašydamas šiuos paskutinius sakinius uždaviau sau klausimą: Tomai, ar verta rašyti šias mintis? Kokia to prasmė? Reikia visko, o tie, kam reikia – atsirinks… Iš kitos pusės, prisimenu vieną svarbią koučingo kompetenciją – tiesus ir atviras bendravimas. Tad tiesiai ir atvirai – koučingo vertybės mano galva nedera su pigoka komercija ir nuvalkiotais šūkiais. Džiugu pažinti daugelį koučingo specialistų, kurie labai sėkmingai vysto savo veiklą be ryškių svetainių, „akcijų“ ir lozungų. Visi ženklai rodo, kad tokių profesionalų tik daugės.

4 comments on “Pasverkite man du kilogramus koučingo! koučingas kaip savaitgalio akcija, nukainota lašiša ir bandelės prie kasos

  1. Puikus straipsnis, Tomai! Ačiū! Labai labai laukiau specialistų reakcijos į visas „akcijas-atrakcijas“ apie koučingą, kurios nuolat „užkabindavo“ neigiama prasme stebint interneto erdvėse sklandančią informaciją, pasiūlymus, viliones ir netaisyklingai surašytus tekstus, verstus iš įvairių kalbų, filmukus, kurtus rankas laikant kišenėse ir pan… Nesakau, kad po šių perskaitytų minčių lieku neabejojanti koučingu – matyt, klausimų vis dar kils ir gal tai nėra blogai… Tačiau bent jau iškeltas kokybės, o ne kiekybės klausimas priverčia susimąstyti ir susidėlioti tam tikrus taškus apie savo vietą visame tame, apie tą pačią koučingo kokybę ir rinkos variacijas ta tema… Dėkui! ;)

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
  2. Gintautas on said:

    Dėkui autoriui, labai aktuali tema ir man, kaip pradedančiam koučingo praktiką. Pats ilgai svarsčiau, ar – koučingo kultūrą skleisti tik bendraujant tiesiogiai su žmonėm, ar siekti greitesnio rezultato ir panaudoti agresyvesnę taktiką. Sutinku su nuomone kad geriausias marketingas – patenkintų klientų rekomendacijos, o pardavinėti koučingą tarsi bandeles prieštarauja koučingo principui – nepatarinėti, nesiūlyti sprendimų, o didinti sąmoningumą.
    Kita vertus noriu kad koučingo kultūra Lietuvoje augtų spartesniais tempais, nes dabartinė situacija gana prasta – tai, manau, rodo ir čia pat skelbtas ICF Lietuva koučingo situacijos Lietuvoje tyrimas – į klausimus atsakė 41 koučingo specialistas, kurių mediana dažniausiai veda po 1 – 3 sesijas per mėn. Kiek tuomet iš viso turime koučingu besinaudojančių žmonių Lietuvoje…? Ar konservatyvūs ir atsargūs metodai užtikrins tinkamą koučingo kultūros plėtrą?
    Tad pasinaudojau vieno keliautojo posakiu – „geriau prastai važiuot, nei gerai sėdėt“ ir paskelbiau „akciją“ – žmonės gali laimėti nemokamą koučingo sesiją atsiuntę jiems aktualų klausimą prasidedantį „Kaip man..?“. Ar tai duoda teigiamą rezultatą? Susidomėjimas yra, sulaukiau daug įdomių klausimų. Tikiu kad žmonės uždavę klausimus ieškos atsakymų, domėsis koučingu. Ar „akcijos“ laimėtojai teigiamai atsilieps apie koučingą, manau priklausys jau tik nuo mano kvalifikacijos.
    Svarbu tinkamais būdais skleisti koučingo kultūrą, dar svarbiau – auginti koučingo specialistų kvalifikaciją, o svarbiausia – kad plėstųsi koučingo kultūra Lietuvoje. Kad ir kartais „iššokant“ iš solidžios ir saugios komunikacijos zonos. Už koučingą, Tomai!

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.