Čia toliau apžvelgiu kai kurias kūrybiškumo praktikos patirtis, kurias galime pritaikyti koučinge. Kaip jau buvau minėjęs, tai nėra šimtaprocentiniai receptai, tačiau jie veiksmingi kai kuriuose koučingo pokalbiuose. Tikiuosi, tai sukels jums minčių, kurias galėsite panaudoti saviugdai ar kitųpadėdami tobulėti kitiems.

Psichologinė ir fizinė distancija

Tikriausiai pastebėjote, kad kai kurios problemos išsisprendžia su jomis…permiegojus. Atsikėlėte ryte ir sprendimas regis tik taukšt! ir atsirado galvoje. Galbūt taip įvyko dėl to, kad mūsų protas gavo atokvėpio, o tai leido jam vėliau nušvisti.  Tyrimai (Jia, 2009) rodo, kad sprendžiant kai kurias kūrybiškumo užduotis, padeda psichologinis bei fizinis atsitraukimas nuo analizuojamos problemos.  Šiuo atveju verta užduoti sau klausimą – o jei tai būtų ne mano problema, kaip tada? O jei sprendimo turėčiau ieškoti ne čia, kur dabar esu, o pavyzdžiui, pakeliui  į pajūrį? Tyrėjai teigia, kad tiek psichologinis, tiek fizinis atsitraukimas nuo problemos padeda ją įvertinti nauju kampu. O tai jau pusė kelio iki jos sprendimo.

Chronologinė distancija

Tyrėjai (Foster, 2004) teigia, kad problemų sprendimui padeda problemos perkėlimas toli laiku į priekį. Pavyzdžiui, galime klausti saves, o kaip atrodytų ši problema po metų? Kiek svarbi ji bus po metų? Kaip apibūdintum šią problemą jei dabar būtų 2013 – ieji? Tyrėjai pastebi, kad chronologinis atsitraukimas vėlgi padeda mums pažvelgti į problemą kitu žvilgsniu. Prisimindamas savo koučingo praktiką, galiu tik paantrinti – kai mano pašnekovas perkelia savo problemą toli į priekį, kalbėdamas apie ją, jis mato ir naują save – galbūt pajėgesnį, įgijusį daugiau patirties, turintį daugiau energijos. Tiesa, vienas įspėjimas – perkelkime problemą toliau į ateitį nei rytojus ar porytojus. Taip išsilaisvinsime nuo kasdienės mūsų proto rutinos, mąstysime abstrakčiau. Abstraktus mąstymas skatina kūrybiškus sprendimus, tai įrodyta mokslo.

Geriausias sprendimas yra tas, kuriam labiausiai priešinamės

Kai kurie kūrybiškumo praktikų tyrimai (Ward, 1994) parodė, kad kartais geriausi kūrybiški sprendimai yra tie, kuriems mes labiausiai priešinamės. Paprastai mums yra lengva atrasti gerų įdėjų ar sprendimų, tačiau dažniausiai jie yra padiktuoti mums įprastų mąstymo schemų. Tuo tarpu, jei kuriame nors mąstymo proceso etapų mes atmetame kokią nors idėją, gali būti, kad tai padarėme ne dėl to, kad ji bloga, tačiau dėl to, kad manome, jog ją bus sunku įgyvendinti. Koučinge neskubu priimti pirmos ar antros savo pašnekovo idėjos. Klausiu jo – kokių idėjų turėjai, bet jas atmetei? Koks sunkiausiais šios situacijos sprendimas gali būti? Kuriai savo minčių labiausiai priešiniesi? Kuri iš idėjų buvo pati blogiausia, dėl ko? Jei mes randame tokių idėjų, gilinamės į jas, pratęsiame jų analizę. Juk čia slypi dar neišnaudotos galimybės.

Problemos persvarstymas

Gal tai nėra jokia problema? Ką apie ją pasakytų kiti? Kam dar tai yra problema? Mumford (1994) tyrimai parodė, kad žmonės geriau sprendžia problemas tada, kai prieš imdamiesi formuluoti sprendimą, rekonceptualizuoja problemą, t.y. skiria laiko problemos gryninimui, svarbai, poveikiui, tematikai. Pagalvoju apie koučingą – kuo pašnekovai geriau įsisąmonina problemą ir išsiaiškina aptariamo klausimo esmę, prasmę, svarbumą, tuo lengviau jie atranda sprendimus. Tai nereiškia, kad turime imtis gilios problemos priežastingumo analizės. Tai reiškia, kad, metaforiškai kalbant, turime pasidėti problemą ant stalo ir gerai ją apžiūrėti. Gal stebėdami į ją iš viršaus, kairės ar dešinės įžvelgsime tai, ko anksčiau nepastebėjome.

2 comments on “Kūrybiškumo pamokos koučingo sesijoms: ką galime daryti kitaip? (Antra dalis)

  1. TAIP!!! Pasidėti problemą ant stalo, pasiimti peilį ir šakutę ir rakinėti…

    …kaip kokią ašakuotą žuvį. O po to kai visus kauliukus ir ašakėles išrankioji, suvartoji skaniąją dalį. Bet būna žuvų, kurias galima valgyti ir su ašakom, bent aš taip darau. Tik tos žuvys dažniausiai nedidelės ir ašakos gerai kramtosi :) ))

    Čia aš apie viską perkeltine prasme, lyg ta žuvis būtų problemos atitikmuo.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 9.0/10 (1 vote cast)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.