Atychiphobia – neracionali blogo pasirodymo baimė. Baimė susimauti.

Ko gero, dauguma tų, kurie kada nors mokėsi vesti koučingo sesiją, susidūrė su kliūtimis, kurios trukdė atsipalaiduoti ir būti su pašnekovu vienovėje bei tėkmėje. Šiame tekste aptarsiu man žinomas ir kitų koučingo specialistų įvardijamas baimes, kurios trukdo vesti sklandų bei veiksmingą koučingo pokalbį. Šias baimes ir nerimą su koučingo specialistais dažnai aptariame koučingo supervizijos pokalbiuose.

Baimė blogai pasirodyti

Aš noriu būti geras koučingo specialistas ir jokiais būdais negaliu leisti sau susimauti!

Blogo pasirodymo baimė yra panaši į stiprų nerimą, kuris apima norint padaryti tobulą koučingo sesiją arba siekiant išgelbėti pašnekovą. Tokia baimė taip pat apima aktorius, kurie laukia savo pasirodymo. Jei aktoriai bent minutei pradėtų galvoti, kaip čia jiems geriau viską padarius, jų vaidyba tuojau pat pradėtų lūžinėti. Vedami šios baimės koučingo specialistai siekia atitikti tam tikrus stereotipus taip atsisakydami savo autentiško ir tikro bendravimo. Pavyzdžiui, tam tikrą bendravimo stilių turintys koučingo specialistai gali imituoti kitų autoritetingų koučingo specialistų ar mokytojų elgesį.

Gera strategija: Jei klientas pokalbio metu bus užimtas mąstymu, kurį skatina geri koučingo klausimai ir tinkamai valdomas pokalbis, jis šią sesiją įvertins puikiai. Klientams mažiausiai įdomu koučingo specialistų pasirodymas ar savęs demonstravimas.

Baimė nepadėti klientui

Aš privalau padaryti taip, kad šis žmogus pajaustų, jog aš noriu jam labai padėti!

Tikriausiai pastebėjote, kad kuo labiau stengėtės padėti savo pašnekovui koučingo pokalbio metu, kuo labiau galvojote, ko ir kaip čia jo geriau paklausus, tuo baimė padaryti klaidą didėjo ir tarsi užrakino jūsų pastangas. Atsidūrėte aklavietėje, kai vidinis dialogas pradėjo kartoti aliarmo klausimą: Ar aš jam/jai padedu? Ar aš jam/jai padedu?

Gera strategija: Klientas gali padėti tik pats sau. Koučingo specialisto užduotis – sudaryti tam tinkamas sąlygas. Tą labai svarbu paaiškinti koučingo programos pradžioje. Tiek klientas, tiek koučingo specialistas turi suderinti tarpusavio lūkesčius.

Baimė patarti klientui

Aš jokiais būdais negaliu patarti, kad ir kaip norėčiau!

Kai kurie koučingo specialistai mano, kad patarimo davimas ar pasidalinimas įžvalga koučinge yra negalimi. Remdamasis savo patirtimi galiu pasakyti, kad daugelis klientų koučinge pageidauja, kad koučingo specialistas pasidalintų savo įžvalgoms, pastebėjimas ar suteiktų klientui grįžtamą ryšį. Jei koučingo specialistas niekaip nereaguos šiuos klientų pageidavimus, tuomet klientai nesijaus gerai.

Gera strategija: su klientu iš anksto susitarkite, kaip jam teiksite grįžtamąjį ryšį, kokiomis įžvalgomis ir kada pasidalinsite. Pavyzdžiui, jei dirbate su kliento įsitikinimais, galite supažindinti jį/ją su tam tikra teorine medžiaga, kuri paaiškina nuostatų reikšmę. Tai nebus jūsų patarimas ar intervencija į kliento mintis. Tai praturtins kliento žinias ir leis jam/jai geriau apgalvoti savo keliamus klausimus.

Baimė būti neoriginaliu

Aš turiu padaryti kažką originalaus, nes jeigu nepadarysiu, būsiu toks pat kaip visi!

Kita baimė – baimė būti neoriginaliu taip pat veikia paradoksaliai. Kuo koučingo specialistas labiau stengiasi atrasti ir pritaikyti sofistikuotas koučingo technikas bei taiko keistus koučingo pokalbio vedimo būdus, tuo didesnė tikimybė, kad šis pokalbis klientui nebus naudingas, nes pastaroji baimė riboja koučingo specialisto lankstumą, gebėjimą būti kūrybišku ir ypač gebėjimą būti čia ir dabar.  Tokią prielaidą keliu remdamasis kūrybišką mąstymą nagrinėjančia teorija bei ilgamete koučingo pokalbių stebėjimo patirtimi.

Gera strategija:  Koučinge galioja principai mažiau yra daugiau bei genialu tai, kas paprasta. Jei klientas nėra pasiruošęs, jam/jai nepatiks jokios madingos ar originalios koučingo technikos. Elkitės kuo paprasčiau, tačiau taikykite savo metodus spontaniškai, atsižvelgdami į tai, ko šiuo metu reikia jūsų pažnekovui. Taikydami sudėtingesnes koučingo technikas, apie tai informuokite klientą. Jei nesistengsite būti išskirtiniai ir nedemonstruosite kokių nors keistų darbo būdų, pašnekovai jums padėkos už paprastumą ir aiškumą.

Baimė pajuokauti

Aš turiu būti rimtas koučingo specialistas ir mes turime bendrauti labai rimtai!

Koučingo specialistai kartais stengiasi būti tiek metodiški ir susitelkę, kad pamiršta žmogišką santykį stiprinantį dalyką – paprastą humorą. Daugelyje koučingo sesijų humoras veikia kaip kompiuterio perkrovimas – pajuokavus koučingo pokalbis įgauna naujos energijos, abu pašnekovai atsipalaiduoja ir grįžta į čia ir dabar. Kartais koučingo specialistai nori atrodyti rimti ir solidūs, nes jei jie pajuokaus, gali būti, kad klientas jų nepriims rimtai.

Gera strategija: Juokaukite, jei matote, kad klientas nusiteikęs žvaliai ir smagiai. Reaguokite į kliento humorą. Atskirais atvejais, jei leidžia koučingo santykis, pajuokaukite pirmi.

Paviršiaus arba gylio baimė

Bijau, kad tik pasikalbėsime ir nieko iš to nebus/Bijau, kad nueisiu per giliai ir nežinosiu, ką daryti toliau!

Tai yra dvejopa baimė, kurios intensyvumas priklauso nuo to, kaip koučingo specialistas vertina savo kompetenciją. Jei koučingo specialistas pernelyg menkai pasitiki savo kompetencija,  jis baiminsis praslysti paviršiumi. Jei koučingo specialisto pasitikėjimas viršija jo kompetenciją, tuomet jis bus linkęs eiti gilyn, net jeigu klientui to nereikia.

Pastaruoju atveju koučingo specialistas gali bamintis užkabinti tam tikras gilias pašnekovo mintis, kurias vėliau bus sunku sudėti atgal į vietas. Pavyzdžiui, kartais koučingo specialistai baimindamiesi nepradėti psichoterapijos proceso pasilieka paviršiuje, kiti gi baimindamiesi likti paviršiuje, nuklysta į psichoterapijos teritorijas.

Gera strategija: Gerai žinokite savo kompetencijos ribas. Esant reikalui pasikonsultuokite su savo supervizoriumi.

Baimė klausti kliento grįžtamojo ryšio

Geriau neklausiu, kaip klientas vertina koučingo sesijas, nes jis vistiek nesakys tiesos!

Na, kaip tau ši koučingo sesija?, - klausia kliento specialistas. – Taip, viskas gerai, buvo naudinga, – atsako pašnekovas. Ir net jei jis sako tikrą tiesą, daugelio pradedančių koučingo specialistų tai neįtikina. Jie tiesiog švyti nepasitikėjimu savimi ir regis dar norėtų klausti: ar tikrai viskas gerai?

Gera strategija: verta susitarti su klientu, kaip bus teikiamas grįžtamasis ryšys. Parenkite anketą kurią įteiksite klientui.

Negrįžtančio kliento baimė

Klientas negrįžo, reiškia, mano koučingos sesijos buvo blogos!

Klientai negrįžta dėl daugelio priežasčių, pagrindinės jų: a) viskas buvo gerai ir jie susitvarkė savo rūpesčius patys, b) jūs tiesiog netikote tam klientui. Neverta bamintis nei a, nei b variantų, nes žmonės patys sprendžia, kas ir kaip jiems yra geriau. Jei klientas negrįžo, yra didelė tikimybė, kad jis yra patenkintas jūsų darbu.

Gera strategija: susitarkite su klientu iš anksto, jei jis nuspręs negrįžti, tegu įspėja jus apie savo sprendimą. Ir nereikalaukite pasiaiškinimų.

Koučingo profesijos baimė

Jei aš nieko nepatariu ir nesakau klientui receptų, tai mano koučingas nėra vertingas!

Ši baimė ko gero vainikuoja daugelį koučingo specialistui tinkamai dirbti kliudančių dalykų. Mūsų kultūroje įprasta, kad jei turime rūpesčių, ieškosime kažko, kas šiuos rūpesčius padės išspręsti minimaliomis mūsų pačių pastangomis. Paradoksalu, nors koučingo specialistai suvokia koučingo vertę (nepatarti ir padėti atsakymus rasti patiems), tuo pačiu jie nugąstauja, kad toks procesas kliento akimis gali būti vertinamas kaip neefektyvus (jis/ji man niekuo nepadėjo, suprask, nepasakė kaip).

Gera strategija: dirbkite su tokiais klientais, kurie pasitiki ir tiki koučingu. Prieš pradedant koučingo programą aptarkite su klientais jų lūkesčius. Jei tai nepadės, nieko tokio. Jūs esate jūs, o klientas yra klientas. Tikėkite savimi ir tuo, ką darote.

2 comments on “Ko bijo koučingo specialistai ir ką jiems dėl to daryti?

  1. Artiomas on said:

    Baimes papildyčiau „baime imti pinigus“ . Tokią baimę galima būtų glaudžiai susieti su baime blogai pasirodyti ar nepadėti klientui. Tačiau, manau verta įkainių tarifų nustatymo ir pinigų ėmimo fobiją (ir/ arba nemokėjimą) išskirti.

    Kokia būtų gera strategija tokiu atveju?

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    • Tomas Misiukonis on said:

      Ko gero čia kiekvieno asmeninis reikalas. Yra specialistų, kurie savo paslaugas pradėjo teikti mokamai po ketverių metų praktikos.

      VN:F [1.9.10_1130]
      Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.