Kartų skirtumus analizuojantys straipsniai pastaruoju metu tapo labai populiarūs. Ypač tuomet, kai visi apsižiūrėjo aplinkui ir pastebėjo, kad darbo rinką užtvindė greitai augantys jauni specialistai ir vadovai, gimę po 1982 – ųjų. Šie žmonės vadinami Y karta (Gen Y) arba kitaip – Millenials. Y karta sulaukė labai daug sociologų, ir vadybos specialistų dėmesio, nes jos bruožai pradėjo gerokai skirtis nuo kitų kartų (Baby Boomers, 1946-1963 m.; Gen X, 1963-1977 m.; vėlyvoji Gen X, 1977-1982 m.) bruožų. Kalbant žemiškiau, Baby Boomers ar ankstyvieji X kartos atstovai pradėjo sakyti, kad jie nebesusikalba su Y karta.

Kiekviena karta turi savo unikalias vertybes, kurios nusako, ką, pavyzdžiui, atitinkamos kartos žmonės galvoja apie savo vadovus. Kaip jie žvelgia į pasaulį ir kokius lūkesčius savo veiklai bei darbovietei jie turi. Kaip jie nori valdyti savo laiką ir ką jie labiausiai vertina santykiuose.

Šiame tekste noriu pateikti keletą įžvalgų, kurios padėtų vesti kokybiškus koučingo pokalbius su Y kartos atstovais. Kitaip tariant, į ką reikėtų atkreipti dėmesį taikant koučingą karjerą pradėjusiems jauniems žmonėms, kurie savo trisdešimtmečio dar neatšventė arba padarė tai labai neseniai?

Y karta – laimingi nelaimingieji

Daugelis Y kartos atstovų užaugo nedidelėse jaukiose šeimose, kuriose jais buvo ypatingai rūpinamasi. Šie žmonės iš savo tėvų gavo žinutę tu esi ypatingas. Y kartos tėvai turėjo daugiau laisvo laiko, galėjo užtikrinti didesnę gerovę savo vaikams. Lyginant su kitomis kartomis, Y kartos vaikai mažiau konkuravo su kitais artimaisiais dėl gardumyno ar brangaus žaislo, kurį jau galėjo įpirkti jų tėvai. Y kartos paaugliai tapo pakankamai savarankiški, nes buvo auklėjami turėti nuomonę ir sprendimus priimti patys. Šie žmonės galėjo pasirinkti daugybę skirtingų veiklų ir lavinti įvairius savo talentus. Sparti technologijų plėtra bei neribotos mokymosi galimybės suformavo aukštą šių jaunuolių intelektą ir polinkį į kūrybiškumą.

Sociologai teigia, kad šios ir kitos prielaidos užaugino savimi pasitikinčius, pasaulio mačiusius, gerai išsilavinusius ir lengvai technologijas valdančius jaunus žmones. Iš kitos pusės, ši karta apibūdinama kaip nelaimingiausia. Jos atstovai pernelyg pasitiki savimi, tačiau šis pasitikėjimas ne visais atvejais yra adekvatus. Taip pat Y karta turi per daug galimybių, kad jas visas įgyvendintų per trumpą laiką. Manoma, kad Y kartos žmonės turi per didelius ir nepatenkintus lūkesčius sau ir savo suvokiamai realybei, o tai skatina Y kartą jaustis nelaiminga.

Kalbant apie organizacijas, Y karta, skirtingai nuo kitų kartų, nepamilo valdžios ir autoritetų. Jei norite sužlugdyti Y kartos talentą, liepkite jiems prisitaikyti – būti tokiais kaip visi. Y karta – galvos skausmas darbdaviams, kurie tik neseniai suprato, kad neatliepę aukštų Y kartos lūkesčių jie gali lengvai juos prarasti kaip perspektyvius darbuotojus. Y kartos žmonės gali lengvai keisti darbovietę į tokią, kurioje jie jausis pripažinti ir vertinami.

Y karta užduoda kur kas daugiau klausimų ir tenkinasi tais atsakymais, kurie atitinka jų interesus. Šie žmonės drįsta reikalauti to, ko vyresnės kartos vadovų teigimu Y karta dar neužsitarnavo. Apibendrinant, jei, pavyzdžiui, X karta gavusi užduotį nuleis galvą ir atliks ją tyliai, tai Y karta garsiai paklaus, kodėl reikia tai daryti ir nesidrovėdama aiškinsis, kaip tai padaryti. Ir, jei Y kartai reikės papildomų resursų, skirtingai nuo X kartos atstovų, Y kartos žmogus šių resursų pareikalaus tiesiai ir atvirai.

Rašydamas šį tekstą visą laiką šypsojausi, nes prisipažinsiu, kad pats būdams vėlyvosios X kartos atstovas savo kailiu jaučiu skirtumą tarp „saviškių“ ir Y kartos. Tačiau esu giliai įsitikinęs, kad tinkamai suderinti šie skirtumai gali duoti naudos visiems.

Y karta ir koučingas

Apibendrinus įvairias studijas ir sociologų įžvalgas, galima daryti drąsią prielaidą, kad Y karta yra kur kas imlesnė koučingui, negu kitos kartos.

Y karta labai rūpinasi gyvenimo ir darbo balansu, tad ji užprogramuota kelti daug gyvenimiškų ir veiklos klausimų. Paradoksas, nors šiai kartai darbo užmokestis nėra svarbiausias dalykas, tačiau jis daro didelę įtaką jų motyvacijai. Šių žmonių motyvacijai ypatingą įtaką daro ir tai, kiek jų darbas suteikia jiems galimybių augti, kiek jis yra įdomus ir kūrybiškas. Ši karta stažavosi pažangiose kompanijose, tad mąsto ji kur kas globaliau, yra bendruomeniška ir bendradarbiaujanti.

Y karta, lyginat su kitomis kartomis, labai gerai toleruoja įvairovę ir priima plačias mokymosi galimybes. Y karta yra mažiau lojelesnė darbdaviui nei kitos kartos, tačiau jei darbas bus įdomus ir įtraukiantis, o už jį bus teisingai (Y kartos suvokimu) atlyginama, tuomet šie žmonės negailės jėgų įgyvendindami savo idėjas.

Y kartos žmonės yra gero ūpo – jie tiki, kad kiekviena problema turi sprendimą, kurį įmanoma įgyvendinti. Aukščiau įvardintas prielaidas apibendrinčiau kaip Y kartos polinkį į ieškojimą, atradimą ir atkaklų idėjų įgyvendinimą. Konceptualiai ir vertybiškai tai dera su koučingu, kuris suteikia šias galimybes.

Kitas įdomus Y kartos bruožas yra tas, kad nors šie žmonės kelia sau didelius lūkesius, jiems būdinga menka savivoka. Kitaip tariant, jiems sunku objektyviai įvertinti, kiek jie patys realybėje šiuos lūkesčius atitinka. Šie žmonės kelia sau didelius tikslus ir dėl to paprastai dirba greitai, negaili jėgų ir neieško lengvų kelių. Pavyzdžiui, jei X kartos žmonės padarytų viską paprasčiau ir pigiau, tai Y karta nesitenkintų standartiniais sprendimais. Manyčiau, kad koučingas galėtų Y kartai padėtų sustoti ir  geriau pažinti save, pasimatuoti savo lūkesčius bei apgalvoti kylančius kūrybiškus sprendimus. Tokie klausimai  labai dažni koučinge. Sociologai įspėja, kad nors Y karta siekia grįžtamojo ryšio iš vadovų, vis tik ji sunkiai priima kritiką ir stokoja emocinio intelekto, nes orientuojasi labiau į save ir į savo gerovę. Koučingas galėtų padėti Y kartai pamatyti save iš šono, į savo nuostatas ir elgesį pažvelgti atidžiai ir kritiškai – objektyviai įvertinti savo galimybes ir kelius, kurių gausa kelia šiai kartai nerimą.

Kalbant apie koučingo stilių, kuris tiktų Y kartai, reikėtų pažymėti, kad šiems žmonėms nepatiks direktyvus, savo idėjas stumiantis vadovas. Y kartos atstovas norės, kad koučingo procese vadovas būtų ne dar viena jėgos figūra, o partneris ir pagalbininkas, kuris užuot teikęs savo nuomonę, išklausytų ir atlieptų Y kartos darbuotojo lūkesčius.

Sociologai sako, kad Y karta daug reikalauja, jiems reikia skirti laiko, tačiau kartu šie žmonės noriai prisiima iššūkius ir atsakingai imasi juos įgyvendinti. Jei grįžtume prie koučingo, Y kartos žmonės ko gero yra ir artimiausiu metu išliks geriausiai koučingo atžvilgiu nusiteikę klientai, nes ieškojimas, atradimų alkis ir siekis paversti savo sumanymus realybe sudaro Y kartos vertybių sistemą. Tiems, kurie vadovauja Y kartai, reikėtų apsišarvuoti kantrybe, koučingo pokalbyje elgtis lanksčiai, atsisakyti savo vertinimų ir skatinti Y kartos pašnekovą prisiimti iššūkius.

Koučingo pokalbius praturtintų technologijos, kurios yra neatskiriama Y kartos gyvenimo dalis. Koučingo sesijos Skype ar kitokiais nuotoliniais būdais ko gero Y kartai patiktų labiau negu nuobodūs ilgi pasisėdėjimai, kuriuose girdimas ilgas vadovo monologas. Vadovams norėtųsi patarti tapti Y kartos bičiuliais, kurie gebėtų derintis prie šių žmonių asmenybinių poreikių ir bendrautų su jais kaip su sau lygiais.

Taigi, jei dirbate su Y kartos žmonėmis ir turite galimybę jiems taikyti koučingą, atsižvelkite į šiuos Y kartą apibūdinančius bruožus ir patarimus ir panaudokite juos Y kartos atstovo tobulėjimui.

Veiklos prasmingumas. Koučingo pokalbio metu teiraukitės:

-          Kiek tau svarbu tai, ką darai?

-          Kaip save matai artimiausioje ir tolimesnėje perspektyvose?

-          Kokia veikla tau labiausiai patinka?

-          Ką norėtum keisti esamoje veikloje?

-          Kokius darbus darydamas tu jautiesi geriausiai?

Dalyvavimas. Koučingo pokalbio metu teiraukitės:

-          Prie kokios komandos norėtum prisijungti?

-          Kokius žmones rekomenduotum įtraukti į komandą?

-          Kuo tu gali būti naudingas šiai komandai?

-          Kuo ši komanda gali būti naudinga tau?

-          Kokią vertę ketinate sukurti kaip komanda? Ko tam reikės?

-          Ką nori gerinti/tobulinti savyje, kad kurtum vertę šioje komandoje?

-          Ko tikiesi iš komandos?

Kai kurie sociologai teigia, kad Y karta gerai sutaria su Baby Boomers karta. Tiek vieni tiek kiti žavisi tam tikrais kitos kartos bruožais. Pavyzdžiui, Baby Boomers kartos atstovas gali būti puikiu Y kartos mentoriumi, nes pastarasis įvertins patirtį ir ekspertiškumą. Tuo tarpu Baby Boomers kartos atstovas iš Y kartos žmogaus gaus geros energijos ir paskatų veikti.

Pasiekimo jausmas. Koučingo pokalbio metu teiraukitės:

-          Kaip tau pavyko pasiekti tokių puikių rezultatų?

-          Papasakok apie šį projektą plačiau?

-          Kaip manai, ko iš tavęs galėtų pasimokyti kiti kolegos?

-          Kaip šią patirtį ketini išnaudoti toliau?

Nuolat gaunamas grįžtamasis ryšys. Koučingo pokalbio metu teiraukitės:

-          Kokias kompetencijas tu nori tobulinti ateityje?

-          Ar galiu papildyti šias tavo mintis savosiomis (papildykite savo matymu)?

-          Kaip dažnai norėtum kartu su manimi aptarti savo veiklą?

-          Kaip tu norėtum, kad aš teikčiau tau grįžtamąjį ryšį?

-          Kaip save matai iš šono?

-          Kokių patarimų sau turi norėdams pagerinti…?

Aiški ir skaidri komunikacija. Koučingo pokalbio metu būkite tiesus ir atviras. Dalinkitės tiesiu ir konstruktyviu grįžtamuoju ryšiu, klauskite grįžtamojo ryšio ir pats:

-          Ką tu patartum man kaip tavo vadovui?

-          Ką aš turėčiau daryti kitaip, kad mums sektųsi geriau?

-          Ką reikėtų gerinti, kad su kolega geriau suprastumėte vienas kitą?

Galimybė greitai pasiekti rezultatą. Koučingo pokalbio metu teiraukitės:

-          Kaip tu pamatuosi šio projekto rezultatą?

-          Kokie darbai tave labiausiai nudžiugintų šiame projekte?

-          Kokio rezultato norėtum pasiekti?

Gali būti, kad Y kartos žmogus pareikalaus iš jūsų papildomų resursų savo idėjoms įgyvendinti, tačiau būkite kantrūs ir paaiškinkite jam, kokių jo papildomų pastangų jūs tikitės:

-          Kokią savo atsakomybę šiame projekte matai?

-          Kokią papildomą vertę tu gali jame sukurti?

-          Kokius papildomus darbus tu galėtum šiame projekte prisiimti?

Supratimas ir pagarba. Koučingo pokalbio metu būkite savo pašnekovo partneriu, neaptarinėkite paslėptų klausimų, nevyniokite savo žodžių į vatą. Parodykite supratimą, demonstruokite kantrybę ir susidomėjimą. Skatinkite ir pagirkite savo pašnekovą už progresą. Išklausykite idėjas ir pasvarstymus. Net jei šios idėjos jūsų manymu nėra aktualios šiuo metu, padrąsinkite savo pašnekovą jų imtis.

Rašydamas šį tekstą supratau, kad jame pateiktos prielaidos, nors ir paremtos sociologų įžvalgomis, yra pakankamai spekuliatyvios, nes Y karta kol kas yra brandos kelyje, tad tolimesnę jos raidą yra sunku prognozuoti. Kita vertus, pakanka žinoti, kad šie energingi ir bendradarbiaujantys žmonės labai vertina tobulėjimą ir augimą, o tai puikiai dera su koučingo filosofija ir metodika. Jei esate Y kartos atstovų vadovas, prisiminkite, kad šie žmonės labai laukia atviro pokalbio su jumis. Jau dabar galite užduoti jiems keletą smalsių bei mąstymą skatinančių klausimų. Tik nebūkite nuobodūs.

p.s. Ačiū Viktorijai Matusevičiūtei už pagalbą rengiant straipsnio turinį.

 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.