Čia pratęsiu įžvalgas apie tikslus ir mūsų pastangas jų siekti. Kelios studijos atkleidžia mūsų reakcijas ir jausmus, kuriuos patiriame siekdami savo tikslų. Mokslininkai teigia, kad galime padėti sau jaustis geriau, jei mokėsime tinkamai sutelkti savo dėmesį į atliekamas užduotis ir galutinį tikslą. Kitas aspektas – esminiai siekiai, kuriems tarnauja mūsų tikslai. Tyrimai sako, kad netinkamai formuluodami savo tikslus rizikuojame pamiršti esminius siekius bei tikslų vykdymo prasmę.

Dėmesio perkėlimas

Houser – Marko ir Sheldon (2008) siekė išsiaiškinti kaip žmonės jaučiasi  ir kaip jie vertina savo pasiekimus siekdami jiems nustatytų tikslų.

Šių mokslininkų  atlikti eksperimentai su studentų grupėmis parodė, kad jeigu tikslas yra sąlyginai sunkiai pasiekiamas (atsižvelgiant į žmogaus vertinimą), o tarpinės užduotys, reikalauja daug pastangų,  tuomet žmonės geriau jaučiasi, kai dėmesį sutelkia į einamąsias užduotis. Taip sumažinamas nerimas ir įtampa, kurią patiriame, kai vertiname savo galimybes pasiekti tikslą.

Jei užduotys, vedančios link tikslo, nėra sunkios, o tikslas yra sąlyginai lengvai pasiekiamas (atsižvelgiant į žmogaus vertinimą),  tuomet žmonės patiria daugiau pozityvių emocijų jei dėmesį sutelkia  ne į einamąsias užduotis, o į galutinį tikslą.

Turėdami galvoje šias dvi skirtingas perspektyvas, specialistai pataria „žaisti“ su dėmesio paskirstymu ir, priklausomai nuo tikslo bei užduočių sudėtingumo, koncentruotis arba į einamąsias užduotis, arba į galutinį tikslą.

Anądien stebėjau pats save. Kas kartą baseine plaukiu vieną kilometrą. Kad jį įveikčiau, baseiną pirmyn-atgal man reikia perplaukti dvidešimt kartų.  Pradžioje, kad išlaikyčiau motyvaciją, skaičiuoju ne likusius ratus (orientacija į galutinį tikslą), bet koncentruojuosi  į tuo metu plaukiamą ratą (susitelkimas į einamąsias užduotis). Toks dėmesio paskirstymas man leidžia atsipalaiduoti  ir nuvyti įkyrias mintis, pavyzdžiui, „velnias, kiek dar daug liko plaukti“. Vėliau, maždaug ties dešimtu – dvyliktu ratu, pradedu džiaugtis būsimu nuplauktu kilometru. Kitaip tariant, dėmesį nuo einamųjų užduočių koncentruoju į galutinį tikslą. Tai man prideda jėgų bei pasitenkinimo savimi, kad netrukus įveiksiu užsibrėžtą distanciją.

Žinoma, toks plaukimo baseine projektas tetrunka pusvalandį. Gyvenime mums reikia įveikti kur kas ilgesnes ir sudėtingesnes distancijas. Tačiau tikiu, kad jei atidžiau stebėsime save, savo užduotis ir tikslus, tai padės mums jaustis ramiau ir tvirčiau.

Tikslas tikslu, o kokia prasmė?

Nenustebčiau, jei kas nors iš skaitytojų pamanys, – kiek gi galima kalbėti apie tikslus? Pritariu, tikslai ir kalbos apie juos tapo savotišku fetišu. Susidaro įspūdis, kad į tikslus pradedame žiūrėti kiek mechaniškai. Vėl kartojuosi, tikslai – labai reikalingi, tačiau noriu atkreipti dėmesį į dar vieną aspektą, kuris įtakoja mūsų suformuluotų tikslų kokybę.

Daugybė psichologijos ir vadybos tyrimų jau seniai įrodė, kad tikslai turi būti konkretūs ir pamatuojami. Kuo šis kriterijus yra geriau išreikštas, tuo tikimybė, kad tikslas bus įgyvendintas yra didesnė.

Ordonez (2009) atlikta sudija atskleidė kelias rizikas, kurios pasireiškia, kai į tikslus žiūrime vien tik mechaniškai ir neįvertiname galutinių siekių, kuriems tarnauja šie tikslai:

- Kai tikslai yra pernelyg konkretūs, žmonės mažiau dėmesio skiria galutiniam siekiui.

- Kai tikslų yra per daug, žmonės linkę pirmiausia įgyvendinti tuos, kurie yra lengviausi.

- Jei dauguma iškeltų tikslų yra trumpalaikiai, tuomet žmonės mažiau galvoja apie ilgalaikius siekius ir tikslų vykdymo prasmę.

Šios išvados galėtų padėti mums geriau valdyti koučingo ar kitokius pokalbius, kuriuose aptariame savo tikslus. Suprantama, kad tikslai turi būti aiškūs ir konkretūs, tačiau žmonės nėra mašinos – negalime sau leisti pamiršti platesnio savo tikslų konteksto. Žinojimas, kad asmeniniai tikslai visada yra dalis kažko daugiau, taip pat yra stipri motyvuojanti jėga.  O tas „daugiau“ ne visada gali būti sudėtas į konkrečias lenteles ar lentynas.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.