#1.   Įsivaizduoti, kad jau esi geriausias

Jei turite du – tris koučingo pokalbius per metus, ši klaida jums negresia. Tačiau jei jūsų koučingo praktika intensyvesnė, pavyzdžiui, daugiau nei viena koučingo sesija per savaitę, pradėkite galvoti apie koučingo superviziją (asmeninę profesinę priežiūrą). Nei vienas intensyviau praktikuojantis koučingo specialistas nėra apsaugotas nuo pervargimo ar sutrikimo. Nuolat praktikuojantys koučingo specialistai turėtų pereiti ir psichoterapijos kursą. Kam? Kad nesumanytų spręsti savo asmeninių problemų klientų sąskaita.

Kitas šios klaidos aspektas – manymas, jog po kelių dienų mokymų jau esate pasirengę priimti klientus. Koučingo profesionalas – ne tik praktikos valandas gudriai „susirinkęs“ specialistas, tačiau, pirmiausia, tas, kuris išmano ir pasitiki tuo, ką daro. Šis tikėjimas – ne veidrodyje įžiūrėtas, o įgytas tęstiniuose mokymuose.

#2.  „Dirbti“ už klientą

Koučingo specialistai neleis sumeluoti, kad vienos blogiausių sesijų yra tos, kai imamės „dirbti“ už klientą. Kai pokalbio metu už klientą mintyse ieškome sprendimų, tai trukdo klausyti pašnekovo, būti su juo… Mantra aš turiu jam padėti, jei nepadėsiu, būsiu blogas specialistas yra žalinga. Ji skatina nepasitikėjimą savimi. Klientas dirba pats, ir taškas. Koučingo specialisto darbas – sudaryti tam sąlygas. Kartu jūs – mąstymo partneriai.

#3.  Nekalbėti tiesiai ir atvirai

Jei koučingo specialistas neįvardys savo nuojautų ar pastebėjimų, kurie gali būti naudingi klientui, jis rizikuoja slysti paviršiumi. Kitaip tariant, jei koučingo specialistas neišsakys klientui dalykų tiesiai ir atvirai, jis tik imituos koučingo pokalbį. Pavyzdžiui, jei pasimetėte ar kliento kalboje įžvelgėte kažką, ką norite jam „grąžinti“, įgarsinkite tai.

#4.  Dalintis savo nuomone ir vertinimais, kai pašnekovas to neprašo

Klientui gali būti smalsu, ką jūs manote apie jį ar jo klausimą. Tačiau jei įgarsinsite savo nuomonę, galite pridaryti bėdų tiek klientui, tiek sau. Klientas gali sutrikti ar pradėti gintis. Taip rizikuojate prarasti jo pasitikėjimą. Geriau laiką ir erdvę skirkite savo pašnekovo mintims, o ne savo manymui. Galbūt jūs tikrai išmintingas žmogus, bet koučingo metu svarbiausia – kliento išmintis, ne jūsų.

#5.  Netikėti pašnekovo galimybėmis keistis

Bylojimas, kad kiekvienas žmogus turi potencialą, tapo tam tikra kliše. Šis bylojimas tiek populiarus, kad net skatina klausimą, ar tikrai? Bet jei koučingo specialistas abejoja savo klientų galimybėmis keistis, tuomet tai ženklas, kad jam laikas į superviziją. Arba koučingas – ne pati tinkamiausia profesija šiam žmogui.

#6.  Kalbėti per daug

Ši klaida pasireiškia tada, kai, pavyzdžiui, užduodate kelis klausimus iš eilės. Arba teisinatės, kodėl jų klausiate. Nejučia galite pradėti komentuoti kliento mintis, užbaiginėti jas vietoje jo ir veržtis klausti kito klausimo. Pasimatuokite – jei gebate su klientu laikyti pauzes ir dėl to nesijaučiate blogai, vadinasi, ši klaida jums negalioja.

#7.  Prisiimti atsakomybę už pokalbio rezultatą

Nepatyrę koučingo specialistai pokalbio pabaigoje klausia, na, tai ar nors kiek tau padėjau? 9 atvejais iš 10 klientas atsakys: taip, padėjai. Abu pasijausite nepatogiai, nes suprasite, kad tai gali būti netiesa, nes klientas buvo priverstas atsakyti teigiamai. Klauskite – kuo naudingas tau buvo šis pokalbis? Dar geriau – kas pasikeis po šio pokalbio? Taip perduosite atsakomybę klientui. Jei priversite jį gražbyliauti, tik apgaudinėsite save. Jums to tikrai nereikia. Nesistenkite būti geriausiu. Geriau jokio koučingo pokalbio rezultato nei „pritemptas“.

#8.   Duoti „geranorišką“ patarimą

Jei duosite patarimą, patys  už jį ir atsakysite. Jūsų tikslas – ne patarti, o paskatinti mąstyti. Jei klientui netiks jūsų patarimas, jis apkaltins save už negebėjimą jį pritaikyti, o jus – už klaidingą pasiūlymą. Jei esate priversti patarti, klauskite kliento: Ką darysi su mano patarimu? Kaip šį patarimą pritaikysi sau? Taip paskatinsite klientą galvoti ir turtinti savo patirtį.

#9.  Gudriais klausimais „vesti“ pašnekovą prie „reikiamo“ atsakymo

Jei klientui pristačius savo klausimą koučingo specialistas pamano o ką aš daryčiau šioje situacijoje? – tai pirmasis ženklas, kad koučingo specialistas jau ieško atsakymo ir greičiausiai pats to nenorėdamas vesis klientą paskui save. Ar tu nemanai, kad…? Ar negalvoji, jog…? O jeigu tu…? Šie klausimai rodo, kad koučingo specialistas turi numatęs pokalbio kryptį ir bando klientą vestis paskui save.

#10.  Palikti pašnekovą be perspektyvos perkelti sumanymus į praktiką

Koučingas yra ne tik apie suvokimą, bet ir apie veiksmą. Pasitaiko tokių koučingo pokalbių, kai daug kalbama ir analizuojama, tačiau klientas nepradeda sumanyto pokyčio. Tai gresia kliento priklausomybe koučingui – klientas eisį koučingo pokalbius tam, kad aptarinėtų savo pasiteisinimus, kodėl jam nepavyksta atlikti vieno ar kito veiksmo. Geras koučingo specialistas turėtų paskatinti klientą žengti pirmą žingsnį. Kada tu tai padarysi? Kas nutiko, kad nepadarei? Kas sutrukdė? Kaip su tuo tvarkytis?

2 comments on “Esminės koučingo specialistų klaidos

  1. Mokinys on said:

    Na del 5 punkto as nenoreciau sutikti. Svarbu kad pats pasnekovas jaustusi galys keistis o koucerio nuomone ir poziuris cia nieko nereiskia. Juk geras kouceris neprimetineja savo isankstiniu nuostatu. Kitas momentas jei darbine patirtis leidzia daryti prielaida, kad sis zmogus neturi potencialo keistis tai yra du keliai: 1. ir toliau imti is kliento pinigus uz paslaugas kol kazkuriam is dalyviu tai nusibos 2. pasakyti jam tiesiai sviesiai ka apie ji manai ir atsisveikinti :) Manau abu budai verti demesio.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 6.0/10 (2 votes cast)
  2. Antanas Mockus on said:

    Sutinku „Koučingo profesionalas – ne tik praktikos valandas gudriai „susirinkęs“ specialistas, „. Teko interneto užtikti neseniai koučingą praktikuojantį asmenį. Sakė, kad labai susidomėjęs koučingu, tada per trumpą laiką kokį 100 pažįstamų, savo aplinkos žmonių nemokamai pakaučino. Tai deklaruoja kaip savo jau įgytą kompetenciją, turimą patirtį. Kyla klausimas – kiek iš tikrųjų tos kompetencijos įgijo, kai praktika neprižiūrima supervizoriaus, kai žmogus savamoksliškai imasi koučingo.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.