„Bandysiu tai taikyti praktikoje“ arba „stengsiuosi taikyti tai savo veikloje“.

Tokias frazes kartais išgirstu mokymų metu, kuomet seminaro dalyviai dalijasi paskutinėmis įžvalgomis apie praėjusią dieną. Džiaugiuosi kiekvienu pastebėjimu ar mintimi. Dienos pabaigoje jaučiuosi padėjęs kažkam papildyti savo žinių bagažą, o gal net paskatinęs ką nors pasikeisti. Juk to čia ir susirinkome.

Minėtos frazės turi pratęsimą, apie kurį ne visada nutuokiame. „Bandysiu…o jei nepasiseks…nebebandysiu?“, „stengsiuosi…o jei nepavyks… nebesistengsiu?“. Žinoma, tai mano prielaida, tačiau, kas iš tikrųjų su mumis vyksta, kai bandome keistis arba išlavinti kokį nors mums naują įgūdį?

Filtras

Pirmiausia šį pokytį turime“parduoti“ sau, o tai nėra paprasta. Su pokyčiu susiduriantis žmogus pirmiausia reaguoja gynybiškai. Kai kurie tam kategoriškai priešinasi. Mumyse įsijungia tam tikras vidinis FILTRAS. Įsitraukiame į vidinį dialogą: „Kas man iš to? Kokia man nauda? Kodėl turėčiau kažką keisti? Ar aš dirbu blogai? Aš turiu tokią patirtį, o jūs norite psakyti, kad aš kažką darau ne taip?!“. Tokios ir panašios mintys užvaldo mūsų galvas.

Tai liečia daugumą darbinių ir gyvenimiškų atvejų. Pavyzdžiui, vadovas, pasiūlęs savo darbuotojams koučingo sesijas, kurios yra nauja praktika jų darbe, tikriausiai sukels šiokį tokį šių žmonių pasipriešinimą. Pats vadovas reaguos galimai gynybiškai, jei nueis į kokius nors mokymus, kuriuose išgirs, kad jo taikomi darbo metodai nėra tokie veiksmingi ir jam reikia keistis. Aš, rytoj susidūręs su kokia nors naujove, tikriausiai delsiu ją įsisavinti, nes man reikės laiko ja patikėti. Štai kad ir mano mama, kuriai vis bandau pasiūlyti morkų skustuką, nes morkas ji vis dar skuta peiliu ir gaišta tam laiką. Ji man sako: „sūnau, aš tiek metų morkas peiliu skutu, kam man tas skustukas?“. „Net jei juo skusti morkas žymiai lengviau?“ nepasiduodu aš. Mano mama tik numoja ranka.

Tačiau jei stabtelėsite ir pasižiūrėsite į savo gynybinę reakciją iš šono, greičiausiai netrukus pajudėsite į priekį. Tai bus pirmieji žingsniai link pokyčio.

Klausimai sau FILTRO stadijoje: Kokios tikrosios mano pasipriešinimo priežastys? Kokią naudą aš gaučiau įgyvendinęs šį pokytį/išlavinęs įgūdį? Kaip tai padėtų man tobulėti? Kokie sunkumai manęs gali laukti? Kaip juos ketinu įveikti? Kas man padėtų tai padaryti?

Chaosas

Įsivaizduokite, kad užbaigėte pardavimų mokymus. Patikėjote, jog lektoriaus išdėstytos pardavimo technikos – veiksmingos. Perėjote per savo vidinį FILTRĄ ir nuo šiol su klientais nutarėte kalbėtis kitaip. Grįžote į savo darbo vietą ir nutarėte klientams užduoti gudrių, jų poreikius vystančių klausimų. Kaip manote kas įvyks? Tikriausiai daugeliu atvejų jūsų užduoti klausimai nebus tokie veiksmingi kaip kad dievagojosi lektorius. Jausite, jog bandant taikyti šį naują bendravimo būdą tarsi stringate, jums reikia ieškoti žodžių, o dialogas su klientu „nesiklijuoja“. Ši reakcijos į pokyčius stadija vadinama CHAOSU.

Per trumpą laiką bandydami įsisavinti naujus įgūdžius, klumpame. Juk neišmokome groti muzikos instrumentu per vieną dieną, o įgusti vairuoti autromobilį taip pat reikėjo laiko. Tad suplanuokite keistis ir taikyti naujoves mažais žingsniais. Pradžioje darykite tai, dėl ko jaučiatės tvirtai.

Siekdami savo pardavimų pokalbius padaryti efektyviais, pradėkite nuo kelių, jums lengviausiai užduodamų klausimų, kuriuos pateiksite savo klientams. Praėjus kelioms dienoms, pajusite, kad kai kurie klausimai, jau nuskamba sklandžiai ir pasiekia savo tikslą. Klientas įsitraukia į bendravimą su jumis, atskleidžia savo poreikius. Galbūt ir mano mama slapčia pabandžiusi morkų skustuką, nusišypsos ir pamanys: „Ogi visai nieko!“.

Čia prisiminiau senovinį posakį, kad Roma buvo statoma ne vieną dieną. Tad jei jūsų asmeninis ar dalykinis pokytis yra Roma, tuomet apsišarvuokite kantrybe ir suplanuokite žingsnius kaip keisitės.

Klausimai sau CHAOSO stadijoje: Kas atsitiko, kad suklupau? Ką turėčiau daryti kitaip, kad man pavyktų? Kas man JAU pavyko? Kaip ketinu įtvirtinti savo gerąsias praktikas? Ko pasimokysiu iš savo klaidų? Į ką galiu kreiptis pagalbos?

Aha!

Apibendrindamas primenu, jog į pokyčius mes pirmiausia reaguojame gynybiškai. Pirmiausia, suveikia mūsų FILTRAS. Vėliau, bandydami įgyvendinti pokytį, mes susiduriame su sunkumais – CHAOSU, sakome sau „neveikia!“ arba „praktika skiriasi nuo teorijos!“. Ir tik vėliau, jei nepasiduodame, pasiekiame stadiją AHA. Čia tarsi nusišypsome sau, nes mūsų pastangos pradeda atsipirkti. Tai kas pradžioje atrodė kaip kvailystė ir nebuvo veiksminga dabar, pasirodo, efektyviai veikia.

Klausimai sau AHA! stadijoje: Ką dariau ir kaip tai dariau, kad man pavyko? Kaip galiu išlaikyti šią gerą praktiką? Kaip tobulėsiu toliau? Jei man reiktų kitiems paaiškinti ką dariau, kad man pasisekė, ką jiems pasakyčiau?

Niekas nesakė, kad keistis ar įgusti kažką daryti kitaip yra lengva. Na nebent „sėkmės mokytojai“ bandantys mus įtikinti, kad jau rytoj uždirbsime milijoną.

Įsisąmoninę čia pateiktą reakcijos į pokyčius schemą, suprasime, kas su mumis vyksta ir kodėl kartais suklumpame. Tačiau svarbiausia, žinosime kas mūsų laukia ir galėsime pasirengti įveikti sunkumus. Ir vietoje „bandysiu“ ar „stengsiuosi“, kitą kartą galėsime sakyti „darysiu“.

LAIMĖK KNYGĄ APIE KOUČINGĄ!

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

HTML tags are not allowed.