Viena didžiausių mąstymo klaidų, kurias daro vadovai, yra jų aiškinimas, dėl ko jie vengia kolegas girti. Pasak kai kurių vadovų jie negiria, nes nenori sudaryti kolegoms įspūdžio, kad juos mėgsta. Jeigu pastarieji, pasak vadovų, pajaus, kad vadovai juos mėgsta, tai žmonės gali nejučia atsipalaiduoti – pradėti dirbti prasčiau. Kai paprašau vadovų pateikti konkrečių pavyzdžių, kurie įrodytų tokią logiką, jie sutrinka ir pavyzdžių neranda.

Pagyrimai didina žmonių pasitikėjimą savimi, tik galbūt jie ne visada žino, kaip tinkamai šį pasitikėjimą demonstruoti. Tai vienintelė pagyrimo „žala“. Vadovai pasakys, kad tokių dalykų lyginti negalima, tačiau norisi atkreipti dėmesį į tai, kad net jeigu jūsų kolega susirgtų „žvaigždžių liga“, jūs visada galite jam išsakyti pastabą. Neprisiimkite visų nuopelnų sau – žmonės pradeda prasčiau dirbti ne dėl to, kad jūs juos giriate. Jie tiesiog praranda ambicijas, motyvaciją arba jiems paprasčiausiai nesiseka. Skaityti daugiau…

Šiemet stuktels dešimt metų nuo pirmos mano pravestos koučingo sesijos. Ta proga trys ne patys džiugiausi supratimai apie koučingą. Jų yra daugiau, bet dabar apie tuos tris.

Koučingą yra labai sunku parduoti

Nežinau, kaip sekasi jums, tačiau jeigu aš būčiau žmogus, kuris apie koučingą yra girdėjęs viena ausimi ir dar su mūsuose būdingu skeptiškumu į viską, kas šiek tiek nepažįstama ir vakarietiška, žiūri su įtarumu, aš koučingo specialistus varyčiau pro duris lauk, kaip nepageidaujamus prekybos agentus.

Bet čia iš vakarų viskas šitas atėjo, ar ne?, – mokymuose klausia 40+ vyras ir aš jau suprantu kur link jis lenkia. Ši karta turi tą skeptiškumo aspektą – tai, kas yra vakarietiška, tą reikia laikyti per atstumą.

Sakydamas, kad koučingą sunku parduoti, aš kalbu apie individualias koučingo sesijas laikantis koučingo etikos standarto. Kitaip tariant, jokių konsultacijų, tik mąstymą skatinantys klausimai bei palaikantis santykis. Muzikos, kvėpavimo, jogos ar kitokie psichologinę ir fizinę žmonių sveikatą stiprinantys užsiėmimai nėra koučingas, tačiau gali būti koučingo programos dalis. Pavyzdžiui, koučingo pokalbio metu paaiškės, kad žmogus seniai ruošėsi užsiimti meditacija ir, jeigu koučingo specialistas yra šioje srityje kvalifikuotas meistras, galbūt tai taps susitikimų dalimi. Skaityti daugiau…

Koučingo specialistė ir dažna Coachingblog.lt viešnia Dr. Aistė Dromantaitė pataria kolegoms, kaip elgtis, kai klientas sako: nežinau.

Dr. A. Dromantaitė. Kaip išjudėti, kai klientas sako: nežinau?

Dažnai taip nutinka, kad į susitikimus atvyksta ne tik daugiau mažiau viską apie save jau žinantys ir aiškiai tikslus besidėliojantys klientai, bet ir tie, kurie dar tik ieško savęs ir savojo kelio. Pastaruosiuose susitikimuose „nežinau“ skamba ties kiekvienu kiek gilesniu klausimu. Ir nors suprantu, kad vienais atvejais tai būna bėgimas nuo savųjų atsakymų, nes labai jau nesmagu susidurti su tiesa, tačiau kartais taip jau nutinka, kad klientas išties nežino ir net nesupranta, nuo ko gi reiktų pradėti savojoje situacijoje. Tam jis ir kreipiasi į konsultantus, koučingo specialistus, psichologus ar psichoterapeutus ir mes, pasitikėdami savo nuojauta, turėtume jiems padėti kalbėti apie tą nepatogią tiesą, kokia ji bebūtų ir drauge ap(si)dovanoti tuo nuostabiuoju AHA momentu.



Skaityti daugiau…

Jeigu jūsų padalinio veikla matuojama įvairiais rodikliais, o komanda vertina ir jūsų veiklą, apie savo nesėkmes sužinosite iš šio grįžtamojo ryšio skaičių ar kolegų komentarų forma. Prasti veiklos rodikliai ar antrus metus iš eilės besikartojantys neigiami kolegų pasisakymai specialiose anketose yra kraštutinis atvejis. Norime papasakoti, į ką turėtumėte atkreipti dėmesį, kol situacija netapo kritine. Kartais vadovai nujaučia, kad kažkas pasikeitė į neigiamą pusę, tačiau tai lieka tik intuityviu dalyku.

Negaunate grįžtamojo ryšio

Jeigu pastebėjote, kad kolegos vengia sakyti jums grįžtamą ryšį, tuomet pasvarstykite, kas galėjo nutikti? Galbūt  nereagavote į ankstesnes žmonių pastabas ar numojote į jų lūkesčius ranka. Kolegos greičiausiai vengia sakyti jums grįžtamą ryšį, nes nustojo tikėti, kad jūs į tai atkreipsite dėmesį. Galbūt reikiamu metu nesureagavote, o gal kaip tik įsižeidėte ir tą parodėte komandai. Paskubėkite kuo skubiau išsiaiškinti situaciją, kol kolegos savo pastabų neįrašė į jūsų veiklos vertinimo anketą. Pradėkite nuo žmonių, kuriais pasitikite – pasiklauskite jų nuomonės, pasiteiraukite, ką jie jums patartų. Skaityti daugiau…

Paskutinės ekonominės krizės metu mokymų eilutė biudžete buvo pirmoji, kurią kirpo įmonių finansų direktoriai. Jeigu ten ir buvo kažkas palikta, tai tik būtiniausioms reikmėms – vos vienai kitai grupei ir tik vienam kartui per metus. Įmonės išmoko nebeformuluoti tokio mokymų poreikio: padarykite ką nors faino, ko dar mes neturėjome.

Jeigu prieš nuosmukį mokymai (paprastai su išvyka, nakvyne ir visa kita) buvo kone kasdienis dalykas, tai nuo 2010 – ųjų į mokymus organizacijos pradėjo žiūrėti kitaip – poreikiai buvo formuluojami aiškiau ir palengva atėjo suvokimas, kad pokyčių ant smūgio nebūna ir mokymai, kokie bebūtų, yra tik dalis visos ugdymo sistemos. Šiandien į mus žiūri 2017 – ųjų pavasaris ir pagalvoju apie tas įmonės, kurios galbūt dar neišnaudoja viso mokymų teikiamo potencialo dėl vienos ar kitos klaidos, kurias jos daro formuluodamos mokymų poreikius ir pasirinkdamos, kaip juos atliepti.

Išmokyti ar „pataisyti“?

Tai viena slidžiausių dilemų, su kuria susiduria vadovai ir personalo specialistai, kuriems tenka užduotis rasti tokius mokymus, kurie (čia pacituosiu girdėtas frazes): pakeistų jų nuostatas, išvestų juos iš komforto zonos, pakeistų jų mąstymą, priverstų juos atsiverti, padarytų taip, kad jie darytų rezultatą… Skaityti daugiau…

Daugelį sprendimų vadovai priima vadovaudamiesi savo baimėmis. Įdomu tai, kad šios baimės ne visada yra pastebimos – jas sunku įvertinti ar greitai susieti jas su elgesiu. Jį lengviau pateisinti įvairiomis išorinėmis aplinkybėmis, pavyzdžiui, konkurentų veiksmais ar nemotyvuotais darbuotojais.

Vadovų baimės kyla dėl įvairių priežasčių, pavyzdžiui, jaunas vadovas gali baimintis, kad komanda jo nepriims ir dėl to daug dėmesio jis skiria ne veiklos vystymui, bet savo kompetencijos įrodinėjimui. Tuo tarpu kitas, savo kompetencijos trūkumus slepiantis vadovas, galbūt apribos komandai pateikiamą informaciją, nes norės pats valdyti svarbias situacijas tam, kad parodytų savo nepakeičiamumą.

Kiekvienas vadovas yra unikalus žmogus su jam vienam būdinga motyvacija, charakteriu ir nuostatų rinkiniu. Sakyti, kad visi vadovai vienodai bijo, yra neperspektyvu, nes kai kurie vadovai neturi baimės jausmo – pasitiki savimi ir komanda. Jų netrikdo tai, kad komanda gali turėti kitą nuomonę ir jie nesibaimina jeigu ši nuomonė kartais yra geresnė negu jų. Tokiam vadovui nebaisu deleguoti sprendimus ir jis nesijaučia prarandantis valdžią, jeigu jam reikia pasakyti nežinau. Skaityti daugiau…

Daugelis visų grandžių įmonių vadovų šiuo metu ruošiasi metiniams pokalbiams su savo darbuotojais. Jau girdžiu, kaip vadovai vieni su kitais konsultuojasi, kas ir kada pokalbius jau pravedė, o kas šiek tiek vėluoja.

Aš jau su trim žmonėm pakalbėjau, – sako vienas vadovas. Velnias, aš dar nesuplanavau pokalbių, o vasaris jau ant nosies, - atitaria kitas.

Visame tame dialoge girdisi tai, kad metiniai veiklos vertinimo pokalbiai vadovams yra kaip švino kamuolys po kaklu. Jie mieliau bėgtų gesinti dar vieno gaisro, negu pilstytų iš tuščio į kiaurą su visais darbuotojais pažmogiui. Aš gi su tuo žmogumi kalbėjau praeitą mėnesį, ką vėl reikės kalbėti? – galvoja vadovas pildydamas eičaro atsiųstą formą.

Neseniai pateikiau keletą klausimų, kuriuos vadovai gali užduoti savo darbuotojams metinių pokalbių metu, tačiau šį kartą noriu giliau pažvelgti į šių pokalbių prasmę.

Žmonės – ne resursai. Printeriai yra resursai

Bręstant organizacijoms, metiniai veiklos vertinimo pokalbiai virsta archaiška atgyvena. Aukšto sąmoningumo ir pasitikėjimo įmonėse metiniai veiklos pokalbiai keičiami kasdieniu veiklos aptarimu bei spontaniškais vadovo ir jo komandos pokalbiais, kurių metu vertinama ne istorinė informacija, o einamieji ir ypač ateities reikalai. Skaityti daugiau…

Pastaruoju metu teko daug darbuotis su inžinerinės srities viduriniosios grandies vadovais. Viena pagrindinių įžvalgų, kurią išsinešiau po kelių mėnesių bendravimo su šiais žmonėmis, buvo ta, kad jie, skirtingai negu kitų, pavadinkime, minkštesnių, sričių vadovai, stipriau išgyvena tranzito nuo specialisto link lyderio fenomeną.

Vadovais juos kažkas paskyrė, nes jie gerai išmanė savo darbo turinį. Buvo daroma prielaida, kad jeigu jie gerai susitvarko su savo darbu, tai jie gerai susitvarkys ir su žmonėmis. Organizacijoms reikėjo, kad tokie vadovai pasirūpintų, kad viskas veiktų, o apie lyderytę kalbos daug nebuvo. Užteko įvertinti, kad tie žmonės moka bendrauti, kažkaip susikalba su kitais ir to pakako. Buvo remiamasi prielaida, kad IT specialistams geriausiai gali vadovauti pažengęs IT specialistas. Inžinieriai geriausiai klausys to, kas pats yra geras inžinierius. Pardavimų vadovu gali būti tik pardavimų aukštumų pasiekęs pardavėjas.  Deja, tai tik iš dalies teisinga prielaida. Skaityti daugiau…

Dalinuosi labai dažnai vadovų užduodamais klausimais apie žmonių ugdymą ir koučingo taikymą darbe. Šiuos klausimus surinkau apibendrinęs paskutinius dešimt koučingo taikymo vadyboje seminarų nuo 2016 m. spalio mėn.

Ar koučingo taikymas gali pakeisti mane (vadovą)?

Koučingo taikymas apima ne tik klausimų uždavimą bei aktyvesnį kito žmogaus klausymąsi. Toks bendravimas skatina jus pasitikėti kitais žmonėmis ir tikėti jų galimybėmis, nes be šių dalykų koučingas iš viso neveikia. Koučingo pokalbio metu atrodote labiau susitelkę ir įsigilinę į pašnekovą. Natūralu, kad koučingo taikymas leis jums išugdyti geresnius bendravimo įgūdžius ir sustiprins jūsų santykius su kolegomis.

Ar galima koučingą taikyti savo vadovui (į viršų)?

Koučingas nėra vadovų privilegija, kuria gali naudotis tik vadovai. Koučingas yra žmonių bendravimo būdas sukurtas žmonėms. Jūsų kolega, kuriam vadovaujate gali būti geresnis klausytojas negu jūs. Taigi, koučingu naudotis gali visi, nes taikant koučingą negalioja jokia hierarchija. Jeigu jūsų vadovas prašo jūsų pagalbos pasidėlioti mintis rūpimu klausimu, pakalbinkite jį neprimesdami savo nuomonės. Koučingas gali vykti visomis kryptimis, ne tik iš viršaus į apačią. Skaityti daugiau…

Karštąja kėde vadinu koučingo kliento kėdę, kurioje sėdėdamas jis svarsto savo pasirinkimus, galimybes ir priima sprendimus. Taip jau nutiko, kad didelė dalis mano klientų – jauni vadovai, kurie dar neseniai kartą per savaitę gėrė alų su savo kolegomis, o šiandien jiems reikia rasti būdus, kaip tai komandai vadovauti. Nemažai tokių vadovų yra arba padarę karjerą iš kolegų komandos, arba tai yra įvairių sričių specialistai. Ko gero jie buvo geri specialistai ir neblogai sutarė su žmonėmis, todėl kažkas pasiūlė jiems tapti vadovais.

Jauni vadovai – specifinis vadovų segmentas. Tai greitai besimokantys, greitai bręstantys ir smalsūs žmonės, kurie, pasitaiko, prisigaudo įvairių baimių ar nuogąstavimų, kurie trukdo jiems kuo greičiau tapti gerais vadovais, kuriuos visi pripažintų ir gerai su jais jaustųsi. Šiame tekste noriu pasidalinti keletu jaunų vadovų problemų, kurios būdingos tame nelengvame pereinamajame etape. Taip pat pateiksiu įžvalgų, kaip su tomis problemomis tvarkytis. Visi žemiau išvardinti dalykai yra tikrų vadovų tikri liudijimai.

Nekeičia santykio su kolegomis arba daro tai grubiai

Pirmasis dalykas, kuris rūpi jauniems vadovams – užsitikrinti komandos pasitikėjimą ir pagarbą. Kita vertus, jauni vadovai daro prielaidą, kad kaip čia dabar būsi vadovu ir tebesivadovauja ankstesnėmis santykių prielaidomis. Pavyzdžiui, jie ir toliau išlieka draugeliais, kai derėtų pradėti didinti tą subtilų atstumą tarp savęs ir draugelių.

Iš kitos pusės, sutikau keletą vadovų, kurie užuot palengva didinę aptariamą atstumą, čia pat ėmėsi vadovauti. Pirmas darbas, kurį jie padarė – pavyzdžiui, paprašė kolegų pildyti esamas ir naujas ataskaitas, kad susipažintų su situacija. Toks veiksmas man kvepia bandymu parodyti kas čia vadovauja. Perdėtas kontrolės demonstravimas užtrauks nepagarbą ir pašaipas. Skaityti daugiau…

1 - 2512345...1020...»»